Onderzoekers van de HAN vergrootglas

Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Aimée Hoeve, senior onderzoeker bij het Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs van de Academie Educatie.

Wat is je belangrijkste onderzoeksvraag?

Hoe maak je goed onderwijs voor het mbo en hbo? Hiervoor werk ik samen met onze eigen opleidingen binnen de HAN, via bijvoorbeeld de Labs en Werkplaatsen. En in het mbo werk ik nauw samen met de Gelderse mbo’s (zie Gelderse professionaliseringsagenda). De overeenkomst tussen mbo- en hbo-opleidingen is dat werkplekleren een belangrijke plaats heeft. Dat is dan ook een centraal thema in mijn werk.

De opdracht voor het beroepsonderwijs is dat het professionals klaarstoomt om de wereld en het werkveld in te gaan. Extra uitdaging is dat die wereld en daarmee ook het werkveld sterk aan het veranderen is. Hoe gaan we dit waarmaken, welke leeromgeving is hiervoor nodig? Dat is de rode draad in mijn onderzoeken.

Portretfoto Aimée Hoeve

Hoe onderzoek je dat?

Een leeromgeving is een breed begrip. Dit omvat niet alleen de fysieke ruimte, dus zoiets als een lokaal, maar ook mensen en hulpmiddelen, zoals gereedschap of protocollen. Ik onderzoek in de praktijk hoe je de leeromgeving ideaal gezien inricht. Daarvoor zet ik verschillende manieren van onderzoek in.

Op dit moment werk ik bijvoorbeeld aan een groot RAAK-project: Teaming in de Tussenruimte. Samen met de Hogeschool Utrecht (Lectoraat Beroepsonderwijs) doe ik onderzoek op 4 locaties waar opleiding en werk samenkomen in leerwerkomgevingen, gericht op het opleiden van wendbare professionals voor de zorg en/of techniek. Dit zijn sectoren die te maken hebben met snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Leerwerkomgevingen hebben een belangrijke rol als je daar op in wilt spelen.

Dit vraagt om cross-boundary teaming. Samenwerking on the fly, over organisatie- en domeingrenzen heen, is belangrijk op deze locaties. Net als leren en innoveren tussen mbo, hbo en werkveld. Doel is om meer grip te krijgen op vormen van dynamische samenwerking, die nodig zijn om de leerwerkomgevingen optimaal te laten draaien. We interviewen studenten en medewerkers en volgen ze in het leerproces in deze leerwerkomgevingen.

Wat levert zo'n onderzoek op?

Om de opbrengsten van mijn onderzoek beschikbaar te maken, steken we als lectoraat veel tijd in de ontwikkeling van praktijkgerichte producten. Zo heb ik net samen met een aantal partners een project afgerond, waarbij ik onderzocht hoe je praktijkroutes in de zorg het beste kunt vormgeven. Ons projectteam ontwikkelde een scenariotool, bestaande uit een visuele praatplaat met 4 scenario’s, hulpkaarten, een interactief verslagformat en een handleiding. De tool is bedoeld als gespreksleidraad: een gestructureerde aanpak bij gesprekken over de ontwikkeling en verbetering van praktijkroutes.

Wat wil je met je onderzoek bereiken?

Mijn doel is dat de inzichten uit onze onderzoeken helpen om beroepsopleidingen zo in te richten dat ze wendbare professionals opleiden. Wendbare professionals die innovatief meebewegen met verandering, bijdragen aan de samenleving, zelf hun loopbaan sturen en zich een leven lang  blijven ontwikkelen. Dit klinkt logisch, maar blijkt toch een hele uitdaging in de dagelijkse onderwijspraktijk. Het vraagt ook anders handelen van docenten. Als lectoraat werken wij dan ook hard aan het versterken van de kennisbasis van dat handelen. Oftewel de beroepsgerichte didactiek. Deze kennis hebben we voorlopig gebundeld in een handboek rondom 9 didactische thema’s, die samen het karakter vormen van het beroepsonderwijs. Deze kennis willen we inzetten om onze opleidingen meer onderbouwd te ontwerpen.

Waarmee maak je het verschil?

Als onderzoeker heb ik een belangrijke rol in het vertragen: door kritisch te bevragen, samen bewust even stil te staan in de hectiek van alledag. Zijn we met de goede dingen bezig en werkt het zoals bedoeld? Ook wil ik graag zorgen voor verbinding met onderzoek en ontwikkeling bij andere hogescholen, mbo-instellingen, et cetera. Daar leren we allemaal van. Daarom heb ik nauw contact met onderzoekers en onderwijsontwikkelaars van andere hbo’s en mbo’s.

Meer onderzoekers van de HAN?

Nanda Olde

In mijn onderzoeksprojecten kijk ik hoe mensen samenwerken, waar grenzen van vakgebieden raken en schuren. Hoe kan de wijze van communiceren bijdragen aan efficiëntere en effectievere samenwerking?

863513d6-0cfe-11ee-9142-02565807075b KP 35, lichte blouse, licht jasje, haren opgestoken

Else Kragt

Het is in het kader van duurzaamheid echt nodig om zowel de ingrediënten als de uitstoot van lijm te veranderen. Daarmee dragen we bij aan de transitie naar het gebruik van biomaterialen in plaats van fossiele brandstoffen.

Portretfoto Else Kragt

Jan Willem Teunissen

Ik heb me altijd gefocust op talentontwikkeling en vind het interessant om te bekijken hoe we dit kunnen optimaliseren. Weten wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen sportprofielen, biedt een aantal voordelen.

354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Pierre Gorissen

Ik wil eraan bijdragen dat we studenten opleiden die zelf digitaal geletterd zijn én de digitale transformatie in bedrijven en de samenleving kunnen begeleiden, want dat is hard nodig. Wat moeten ze weten en kunnen?

192183 Lector Pierre Gorissen

Hubèrt Bijsterveld

Digitale innovatie is nodig om toekomstbestendig te zijn als bedrijf. Hoe geef je vorm aan de digitale transformatie? Waar begin je dan? Ik vind het belangrijk als onderzoeker te kijken naar technologie, mens en business.

cce74b36-0cfa-11ee-974e-02565807075b Portretfoto Hubèrt Hubert Bijsterveld 2022 smart business lectoraat

Edwin Buijs

Het LeerLab monitoronderzoek heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de factoren binnen het LeerLab en de (eigentijdse) werkplek die bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van de studenten.

b5215c88-0ced-11ee-b7af-02565807075b Edwin Buijs

Jasper Jeurens

De menselijkheid in technologie ontbreekt vaak. Dat wil ik veranderen. Hoe zetten we het in om mensen dichter bij elkaar te brengen? Om dat in situaties te bekijken – elke sociale situatie anders – voer ik experimenten uit."

4127724a-0cfc-11ee-b822-02565807075b Profielfoto van Jasper Jeurens, onderzoeker bij de HAN

Marloes de Lange

"Er zijn verschillende redenen waarom de doorstroom van mbo-studenten nog niet altijd goed gaat. De ambitie onder studenten is groot. Tegelijkertijd zien we dat een grote groep in het 1e jaar van de hbo-opleiding strandt."

192168 Marloes de Lange

Marco Dumont

"Een leven lang leren kan een stuk efficiënter als de medewerker beter inzicht in zijn of haar competenties heeft."

453889 Portret Marco Dumont, onderzoeker Embedded Systems Engineering

Nienke Hofstra

"Onze maatschappij staat voor grote uitdagingen. Dit vraagt (onder andere) om effectievere en efficiëntere logistieke processen. Een belangrijke sleutel is ander keuzegedrag van mensen."

bda90b0c-0cf8-11ee-856f-02565807075b Portret Dr. Nienke Hofstra, onderzoeker bij het lectoraat Logistiek en Allianties aan de HAN

Paul Rood

"Om ook in de toekomst goede zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden zullen we de komende decennia slim en innovatief moeten ontwikkelen."

242741 Portret foto van Paul Rood

Debra Trampe en Daphne Hachmang

"Ons onderzoek is belangrijk omdat onderwerpen zoals de invoering van de Omgevingswet en ‘inclusief communiceren’ erg leven bij gemeenten."

354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Bram Kin

"Logistiek is gevarieerder dan men vaak denkt. Het gaat niet enkel om het thuisbezorgen van pakketten en de bevoorrading van supermarkten en restaurants."

c12c416a-0cf6-11ee-b1fa-02565807075b Portret Bram Kin

Martina de Witte

"Juist zorgbehoevende ouderen en mensen met een verstandelijke beperking die extra kwetsbaar zijn voor de gevolgen van stress hebben baat bij muziektherapie."

354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Jos Sanders

"Met de juiste skills op het juiste moment kunnen we de problemen op de IC’s en in de bouw sneller oplossen.”

36c3884e-0cf6-11ee-9cf8-02565807075b Jos Sanders bij AWVN CrisisKrakers

Suzanne van Hees

"We willen een handreiking opleveren die getoetst is en werkt. In feite moeten we tegen de werkgever kunnen zeggen: ‘Als dit aan de hand is, kun je dat doen’."

354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Maya Sappelli

"Hoe maken we uitkomsten van data science echt begrijpelijk en bruikbaar voor de eindgebruiker?"

21975eec-0cf5-11ee-99b6-02565807075b Foto Maya Sappelli, onderzoekers van de HAN

Jeroen Veen

"Ik wil effectieve hulpmiddelen ontwikkelen die betaalbaar, breed beschikbaar en makkelijk te gebruiken zijn."

354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Menno Merts

"Door met bestaande motoren, na een beperkte aanpassing, op hernieuwbare brandstof te kunnen draaien kan op korte termijn een grote verduurzaming bereikt worden met een kleine footprint."

01453dd6-0cef-11ee-9831-02565807075b Menno Merts in onderzoekssetting