studenten in lounge ruimte

Academie Educatie

“Holocaustonderwijs biedt kans om kritisch denken te stimuleren”

Geschiedenisonderwijs is te vaak gefocust op leren van de Holocaust in plaats van leren over de Holocaust. Dat benadrukte Marc van Berkel, historicus en docent aan onze Lerarenopleiding Geschiedenis, aan de vooravond van Dodenherdenking.

HAN Redactie
interview setting met studenten en oudere vrouw
Academie Educatie

Zet leraren in voor gelijke kansen

Wat kun je als leerkracht doen om de kansen van je leerlingen te verhogen? Marijke van Vijfeijken deed daar onderzoek naar voor haar promotie en ontwikkelde een lesprogramma voor leraren. De inzichten die dit opleverde, zijn ook bruikbaar voor de PABO en de lerarenopleidingen.

HAN Redactie
31674 kinderen in de klas met vinger omhoog
Academie Educatie

Podiumdier

Oud genoeg om te weten wie je bent. Jong genoeg om door te willen leren. Dat geldt zeker voor jubilarissen bij de HAN. Tijdens dit jubileumjaar, waarin de HAN 25 jaar bestaat, laten we ze aan het woord. Dit keer: dramadocent Jet de Jong.

HAN Redactie
278161 Afbeelding voor in de header van Jet de Jong, jubilaris bij de HAN.
Academie Educatie

Terugblik miniconferentie vraaggestuurd leren

Veel leraren zijn enthousiast over vraaggestuurd leren. Maar lastig is het ook. Docent-onderzoeker Harry Stokhof (HAN) onderzoekt hoe leraren hun leerlingen efficiënter en effectiever van vraag naar antwoord kunnen begeleiden. Wat is de tussenstand en hoe verging het de ontwerpteams in de eerste helft van het tweejarige traject?

HAN Redactie
Foto van event vraaggestuurd leren
Academie Educatie

Gelijke kansen in het onderwijs: wat is eerlijk?

Is het eerlijk om Jordy meer aandacht te geven omdat hij van zijn laaggeletterde ouders minder mee krijgt, of doe je dan de hoogbegaafde Britt te kort? Marijke van Vijfeijken is senior onderzoeker bij de HAN en doet promotieonderzoek naar de ethische vragen achter keuzes in het onderwijs.

HAN Redactie
kinderen spelen een spel met een kleurrijke parachute
Academie Educatie

Spel Onderzoekenderwijs geeft impuls aan onderzoek in de school

Stel je voor: een paar leraren buigt zich samen met een stagiair van de lerarenopleiding over een praktijkonderzoek naar pesten. De uitkomsten zijn bruikbaar, maar het onderzoek verdwijnt in een la. Het kenniscentrum Kwaliteit van Leren ontwikkelde het spel Onderzoekenderwijs om juist die kennis echt in de praktijk te gaan gebruiken.

HAN Redactie
Docenten spelen het spel onderzoekenderwijs
Academie Educatie

Master Ontwerpen van Eigentijds Leren

Leraar Ivonne Reijers was op zoek naar professionele verdieping. “Je kunt de master Leren & Innoveren volgen, maar die was te abstract.” Haar collega Sebastiaan van Beem zocht naar een manier om te leren innoveren met ICT. Hij kwam op het spoor van MOVEL: “Praktijkgericht en meteen toepasbaar. Dát was wat we allebei zochten!”

HAN Redactie
examenformulier, student met potlood
Academie Educatie

Praktijkroutes zorg klaar voor de toekomst

De zorg verandert en ontwikkelingen gaan hard. Het onderwijs verandert mee. Studenten die een praktijkroute volgen in het mbo en zorginstellingen, zien wat ze moeten leren meteen in de praktijk. Hoe bereid je studenten in een praktijkroute voor op een vak dat zich zo ontwikkelt?

HAN Redactie
Twee studenten overleggen met laptop
Academie Educatie

Leraren wijzer met Wijzer Werkplekleren

Docenten in het mbo en hbo weten hoe belangrijk werkplekleren is. Studenten moeten kunnen oefenen in de praktijk. Wetenschappelijk is er nog weinig bekend over werkplekleren. De kennis die er is, heeft senior onderzoeker Haske van Vlokhoven nu beschikbaar gemaakt in de Wijzer Werkplekleren.

HAN Redactie
Studenten zittend op bank
Academie Educatie

Feedback met Bumpy Moments-aanpak

Het onderwijs zit vol met ‘bumpy moments’. Momenten waarop er geen duidelijk goed of fout is. Want wat doe je als leraar als Ilse niet naast Damian wil zitten? Is dat haar eigen keuze of moet Ilse leren omgaan met iedereen? Met de Bumpy Moments-aanpak krijg je feedback op je pedagogische keuzes. En dat gesprek kan leiden tot een pedagogische visie voor de hele school.

Er is geen omschrijving beschikbaar
HAN Redactie
Studenten HAN Pabo Arnhem zitten achter laptop. Hun docent lacht hen toe.