De Onderzoekers van de HAN - header
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie Arjen van Weert, docent-onderzoeker bij het lectoraat Smart Business.

Arjen van Weert was 23 jaar actief als adviseur in het bedrijfsleven en bij het Wereld Voedselprogramma voordat hij bij de HAN kwam werken als docent-onderzoeker. Sinds 5 jaar onderzoekt hij bij het lectoraat Smart Business hoe organisaties kunnen samenwerken om succesvol te innoveren. 

Wie is Arjen van Weert?

Ik ben 54 jaar en heb in diverse landen gewerkt en gewoond. Als adviseur hielp ik bedrijven bij strategische beslissingen voor de lange termijn. In mijn werk heb ik altijd met verschillende culturen te maken gehad en ik zag hoe dat doorwerkt in de samenwerking. Dat helpt om een helicopterview te krijgen. Je ziet wat typisch Nederlands is, je kunt jezelf een spiegel voorhouden. 

Arjen van Weert, docent-onderzoeker lectoraat Smart Business

Wat is je belangrijkste onderzoeksvraag?

Mijn doel is het goed laten samenwerken van diverse partijen. Hoe je dat doet als er tussen de partijen grote verschillen zijn? Stel je hebt te maken met publieke en private organisaties. Die hebben vaak uiteenlopende belangen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat publieke organisaties meer voor duurzaamheid opkomen. Een privaat bedrijf heeft vaak een financiële drive of een heel andere visie. Verschillende visies kunnen ook prima naast elkaar blijven bestaan. Wel moet je samen het gemeenschappelijke omarmen om te voorkomen dat er wrijving in de samenwerking ontstaat. 

Mobiliteit is een voorbeeld van een context waarin je met publieke en private organisaties te maken hebt.  De publieke verlenen bijvoorbeeld concessies voor het openbaar vervoer en private partijen voeren de concessie uit. De overheid is niet zo gewend risicodragend geld ergens in stoppen. Private partijen doen niet anders. Ook is het zo dat de overheid sneller in wet- en regelgeving denkt, wat per definitie een langdurig proces is. Bij innovatie wil je juist snel dingen uitproberen. Mijn onderzoek is er daarom met name op gericht om succesfactoren te identificeren voor het samen innoveren.

Op tijd aan tafel

Het voordeel van mijn rol bij de HAN is dat ik nu al in een vroeg stadium aan tafel zit en niet pas als iemand anders al heeft bedacht dat er een probleem is en hoeveel geld er is om dat aan te pakken. Het is interessant eerder betrokken te zijn. Door mijn achtergrond heb ik een eigen inbreng, vaak gericht op procesverbetering en bedrijfsmatiger werken.  

Juist de inbedding in de praktijk maak hogeschool-onderzoek uniek. Richt je je alleen op onderwijs, dan ben je op gegeven moment niet meer relevant. Met alleen onderzoek raak je het zicht op de praktijk kwijt. En houd je je alleen bezig met de praktijk, dan is er vaak weinig tijd voor de rode draad. Onderwijs, onderzoek en praktijk die samengaan, dat blijkt echt een gouden driehoek.

Hoe voer je het onderzoek uit?

We doen veel actieonderzoek. Het gaat daarbij niet zozeer om theoretisch uitzoekwerk, al maken we wel gebruik van de bestaande wetenschappelijke literatuur. Het belangrijkste is dat we in samenwerking met andere organisaties in de praktijk uitproberen wat werkt. Dat wij als hogeschool in een onderzoek zitten vergroot de kans aanzienlijk dat de resultaten ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden. Dat er iemand is die onderzoeksresultaten daadwerkelijk vertaalt naar een praktisch ontwerp waar gebruikers in die praktijk ook echt op zitten te wachten. We identificeren succesfactoren in dit proces en kijken wat ontbreekt. Om deze inzichten te krijgen interviewen en observeren we veel. Daarnaast bedenken we interventies en werkvormen om impact te maken in samenwerkingen.

Een van de projecten waar ik aan werk is BESSI. Dit is een scan voor ondernemers die overwegen als groep te starten met het ontwikkelen van een (digitale) innovatie. Het geeft ze inzicht in de factoren die op den duur voor wrijving kunnen zorgen binnen de samenwerking.

Hoe maak je met je onderzoek het verschil?

Vaak kijken mensen bij een innovatie in de eerste plaats naar het doel. Neem bijvoorbeeld een onderwijsvernieuwing, die wordt meestal heel onderwijskundig aangevlogen. Een nieuw curriculum is de uiteindelijke uitkomst. Op ieder voorstel daarvoor wordt flink gekauwd. Wat wij toevoegen is aandacht voor het proces.  

Een van de projecten waar ik bij betrokken ben is PACE (Physiotherapy Advanced Collaborative Education), een toekomstbestendig onderwijsconcept. Continu leren en verbeteren staat hierin centraal. Hoe het fysiotherapieonderwijs er precies uit moet zien, daar heb ik geen verstand van. We wijzen echter op het belang om innovatieprocessen goed in te richten. Dat geldt voor kleinere verbeteringen op de werkvloer als voor grotere curriculumherzieningen. Je kunt een mooie innovatie bedenken, maar heb je de studenten waarop je je richt wel voldoende in beeld? Of hebben degenen die met de innovatie aan de slag moeten voldoende kennis of achtergrond om dat uiteindelijk waar te maken? Ook het financiële aspect is belangrijk. Dat loopt nu achter, vooral op de werkvloer. Je wilt ontwerpen met de kosten en baten in balans. Als je het innovatieproces anders inricht, krijg je dit soort informatie boven water.  

Ons doel is het innovatieproces veel meer cyclisch en continu te maken. Zodat verbeterkracht meer is ingebed in de organisatie. Ik ben tevreden als het resultaat is dat organisaties sneller vernieuwen en meer samenwerking zoeken.

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

Een aanname bij ons onderzoek is dat de gevonden succesfactoren voor samenwerken in innovaties voor meerderde sectoren gelden. Zo zijn we begonnen met ons onderzoek in de agrobusiness. We breiden dit nu uit naar mobiliteit en onderwijs. Een goed idee kan dus ook werken in een nieuwe context. Er staan een aantal projecten op het punt van starten. Zo gaan we samen met de TU Delft kijken hoe je voor mensen met een beperking de belemmeringen om met het OV te reizen kan wegnemen. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door met hun wensen en behoeften rekening te houden bij het ontwerp van de omgeving. Ook kun je mensen trainen hoe ze met hun beperking het beste kunnen bewegen in de openbare ruimte. 

We hebben net een aantal subsidies toegewezen gekregen, voor dit project, voor een vervolg van PACE en een KIEM subsidie voor onderzoek naar samenwerkingen in mobiliteitsinnovaties.

Meer onderzoekers van de HAN?

Elvira Folmer

Elvira Folmer werkt sinds 2022 als senior onderzoeker bij het onderzoeksteam Kwaliteit van Leraren van de HAN. Bij het lectoraat Professionaliteit van leraren onderzoekt ze wat leraren nodig hebben om goed onderwijs te ontwerpen.

Elvira Folmer, Senior onderzoeker bij de HAN

Sebastiaan Platvoet en Johan Steenbergen

Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: lector Johan Steenbergen en associate lector Sebastiaan Platvoet van het Lectoraat Sport, Bewegen en Samenleving.

Onderzoekers van de HAN - Header

Syl Slatman

Complexe chronische lage rugpijn is wereldwijd de meest voorkomende oorzaak van chronische pijn. In Nederland heeft ongeveer 1 op de 5 mensen last van chronische pijn. Ik onderzoek of fysiotherapie met therapeutische virtual reality (VR) effectief is bij deze groep patiënten.

Onderzoeker van de HAN Syl Slatman

Hans Meerman

Wat is er nodig om mobiele apparaten, voertuigen en systemen op waterstof te laten draaien? Ik ben scheikundig technoloog en richt me op dit vraagstuk in het project. Ik ben scheikundig technoloog en richt me op dit vraagstuk in het project

Hans Meerman

Frank Willems

Hoe staat het ervoor met de digitale vaardigheden van studenten? En welke acties kunnen opleidingen ondernemen op basis van de resultaten van een meting? Ik werk aan de doorontwikkeling van de Digital Skills Check.

Portretfoto onderzoeker Frank Willems

Anaïs Passera

Hoe kunnen we biobased materialen verder ontwikkelen en toepassen in de gebouwde omgeving? Hoe ziet zo’n lokale keten op basis van hernieuwbare grondstoffen eruit? Deze vragen zijn urgent; de bouwketen is erg vervuilend.

Portretfoto Anais Passera

Sanne Cobussen

Is een sportzone een mooi idee op papier, of heeft het daadwerkelijk impact? We onderzochten wat het bijvoorbeeld doet met de verkeersveiligheid en snelheid van auto's in het gebied. Wat zijn eventuele succesfactoren?

Portretfoto Sanne Cobussen

Aimée Hoeve

Als onderzoeker heb ik een belangrijke rol in het vertragen: door kritisch te bevragen, samen bewust even stil te staan in de hectiek van alledag. Zijn we met de goede dingen bezig en werkt het zoals bedoeld?

Portretfoto Aimée Hoeve

Nanda Olde

In mijn onderzoeksprojecten kijk ik hoe mensen samenwerken, waar grenzen van vakgebieden raken en schuren. Hoe kan de wijze van communiceren bijdragen aan efficiëntere en effectievere samenwerking?

KP 35, lichte blouse, licht jasje, haren opgestoken

Else Kragt

Het is in het kader van duurzaamheid echt nodig om zowel de ingrediënten als de uitstoot van lijm te veranderen. Daarmee dragen we bij aan de transitie naar het gebruik van biomaterialen in plaats van fossiele brandstoffen.

Portretfoto Else Kragt

Pierre Gorissen

Ik wil eraan bijdragen dat we studenten opleiden die zelf digitaal geletterd zijn én de digitale transformatie in bedrijven en de samenleving kunnen begeleiden, want dat is hard nodig. Wat moeten ze weten en kunnen?

Lector Pierre Gorissen

Jan Willem Teunissen

Ik heb me altijd gefocust op talentontwikkeling en vind het interessant om te bekijken hoe we dit kunnen optimaliseren. Weten wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen sportprofielen, biedt een aantal voordelen.

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Hubèrt Bijsterveld

Digitale innovatie is nodig om toekomstbestendig te zijn als bedrijf. Hoe geef je vorm aan de digitale transformatie? Waar begin je dan? Ik vind het belangrijk als onderzoeker te kijken naar technologie, mens en business.

Portretfoto Hubèrt Hubert Bijsterveld 2022 smart business lectoraat

Edwin Buijs

Het LeerLab monitoronderzoek heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de factoren binnen het LeerLab en de (eigentijdse) werkplek die bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van de studenten.

Edwin Buijs

Jasper Jeurens

De menselijkheid in technologie ontbreekt vaak. Dat wil ik veranderen. Hoe zetten we het in om mensen dichter bij elkaar te brengen? Om dat in situaties te bekijken – elke sociale situatie anders – voer ik experimenten uit."

Profielfoto van Jasper Jeurens, onderzoeker bij de HAN

Marloes de Lange

"Er zijn verschillende redenen waarom de doorstroom van mbo-studenten nog niet altijd goed gaat. De ambitie onder studenten is groot. Tegelijkertijd zien we dat een grote groep in het 1e jaar van de hbo-opleiding strandt."

Marloes de Lange

Marco Dumont

"Een leven lang leren kan een stuk efficiënter als de medewerker beter inzicht in zijn of haar competenties heeft."

Portret Marco Dumont, onderzoeker Embedded Systems Engineering

Nienke Hofstra

"Onze maatschappij staat voor grote uitdagingen. Dit vraagt (onder andere) om effectievere en efficiëntere logistieke processen. Een belangrijke sleutel is ander keuzegedrag van mensen."

Portret Dr. Nienke Hofstra, onderzoeker bij het lectoraat Logistiek en Allianties aan de HAN

Paul Rood

"Om ook in de toekomst goede zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden zullen we de komende decennia slim en innovatief moeten ontwikkelen."

Portret foto van Paul Rood

Debra Trampe en Daphne Hachmang

"Ons onderzoek is belangrijk omdat onderwerpen zoals de invoering van de Omgevingswet en ‘inclusief communiceren’ erg leven bij gemeenten."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Bram Kin

"Logistiek is gevarieerder dan men vaak denkt. Het gaat niet enkel om het thuisbezorgen van pakketten en de bevoorrading van supermarkten en restaurants."

Portret Bram Kin

Martina de Witte

"Juist zorgbehoevende ouderen en mensen met een verstandelijke beperking die extra kwetsbaar zijn voor de gevolgen van stress hebben baat bij muziektherapie."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Jos Sanders

"Met de juiste skills op het juiste moment kunnen we de problemen op de IC’s en in de bouw sneller oplossen.”

Jos Sanders bij AWVN CrisisKrakers

Suzanne van Hees

"We willen een handreiking opleveren die getoetst is en werkt. In feite moeten we tegen de werkgever kunnen zeggen: ‘Als dit aan de hand is, kun je dat doen’."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Maya Sappelli

"Hoe maken we uitkomsten van data science echt begrijpelijk en bruikbaar voor de eindgebruiker?"

Foto Maya Sappelli, onderzoekers van de HAN

Jeroen Veen

"Ik wil effectieve hulpmiddelen ontwikkelen die betaalbaar, breed beschikbaar en makkelijk te gebruiken zijn."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Menno Merts

"Door met bestaande motoren, na een beperkte aanpassing, op hernieuwbare brandstof te kunnen draaien kan op korte termijn een grote verduurzaming bereikt worden met een kleine footprint."

Menno Merts in onderzoekssetting
Meer weten over
 

Lectoraat Smart Business

Hoe kunnen (samenwerkende) organisaties slimme technologie toepassen om nieuwe, innovatieve bedrijfsmodellen te ontwikkelen en implementeren? Ons Lectoraat Smart Business buigt zich over deze vraag.

headerfoto, groepsfoto, lectoraat Smart Business, 2022