De Onderzoekers van de HAN - header

Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: Elvira Folmer, senior onderzoeker bij het onderzoeksteam Kwaliteit van Leraren.

De leraar als ontwerper

Elvira Folmer werkt sinds 2022 als senior onderzoeker bij het onderzoeksteam Kwaliteit van Leraren van de HAN. Bij het lectoraat Professionaliteit van leraren onderzoekt ze wat leraren nodig hebben om goed onderwijs te ontwerpen. Om leraren daarbij te ondersteunen publiceerde ze onlangs, samen met andere auteurs, het boek: De leraar als ontwerper: Vind je eigen weg in curriculumontwikkeling.

Elvira Folmer, Senior onderzoeker bij de HAN

Waarom dit onderwerp?

Bij ons thuis stond het onderwijs redelijk centraal. Mijn ouders hebben elkaar op de kweekschool ontmoet en mijn zus is de Pabo gaan doen. Ik ben onderwijskunde gaan studeren. Ik wilde niet voor de klas staan, dag in dag uit dezelfde rol leek mij niet afwisselend genoeg. Dit past mij beter; ik houd me nu zo’n 20 jaar bezig met curriculumontwikkeling in diverse rollen: als onderzoeker, procesbegeleider, opleidingscoördinator en als directeur van het Landelijke expertisecentrum po-vo (LEPOVO). Zo blijft het voor mij leuk.

Wat onderzoek je?

In het lectoraat onderzoeken we welke kennis en vaardigheden leraren nodig hebben om zelf eigentijds onderwijs te ontwerpen. In Nederland heeft een leraar, in vergelijking met de landen om ons heen, relatief veel vrijheid om zelf de inrichting van de les te bepalen. Alleen de landelijke doelen (kerndoelen en eindtermen) liggen wettelijk vast. Je hebt dus veel ruimte om het onderwijs zelf vorm te geven. Dat maakt je beroep ook veel leuker. Veel docenten zijn zich echter niet bewust van de mogelijkheden die ze hebben, en ook heeft niet iedere leraar evenveel ervaring met ontwerpen opgedaan in de lerarenopleiding.

Waarom zou een leraar zelf een les ontwerpen?

In het funderend onderwijs is de methode die is gekocht bij een uitgever vaak leidend. Dat is prima, maar ga niet op de automatische piloot dat boek van kaft tot kaft doornemen. Handel curriculumbewust, dat wil zeggen doelgericht. Maak op basis van kritische analyses keuzes voor het curriculum, waardoor je zelf de regie over je onderwijs houdt. Op die manier ben je als leraar beter in staat het onderwijs te laten aansluiten bij de leervragen van je leerlingen en kun je makkelijker inspelen op veranderingen in de maatschappij. Kijk naar de leerlingen die je voor je hebt en hoe je voor hen maatwerk kunt bieden. Is er in je klas bijvoorbeeld een grote groep die moeite heeft met het onderdeel begrijpend lezen, dan kun je ervoor kiezen hier op een andere manier - los van de methode - extra aandacht aan te besteden. Ook kun je je lessen aantrekkelijker maken door aan te sluiten bij actuele zaken. We zien bovendien bij bijna alle beroepen snelle veranderingen, het is moeilijk te voorspellen welke kennis en vaardigheden in de toekomst nodig zijn. En dus heb je een curriculum nodig dat snel aan te passen is. 

Er vinden momenteel grote onderwijsvernieuwingen plaats. Op het moment worden de kerndoelen voor het basisonderwijs en voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs, die alweer uit 2006 stammen, geactualiseerd Dat geeft een extra stimulans om te kijken hoe je vanuit die doelen je eigen curriculum kunt ontwikkelen.

Hoeveel leraren ontwerpen al zelf lessen?

Het hangt ervan af in hoeverre er op de school ruimte voor is. De ene school staat hier meer voor open dan de andere. En er zijn ook scholen waar leraren hun eigen methode ontwikkelen. Een probleem is dat de tijd voor het ontwerpen van onderwijs vaak beperkt is.   

We inventariseren momenteel bij de lerarenopleiding van de HAN hoe het ervoor staat met de aandacht voor ontwerpen. We zijn gestart bij onze lerarenopleidingen Mens en Maatschappij. We hebben studiegidsen geanalyseerd, gesproken met opleiders en met een aantal alumni die al een paar jaar weg zijn van de HAN. Die alumni gaven aan te verwachten dat de aandacht voor ontwerpen steeds groter wordt omdat de wereld zo snel verandert. Een lesmethode kopen en 5 jaar gebruiken, dat kan steeds minder. 
 

Wat zijn plannen voor de toekomst?

We starten nu binnen het lectoraat met een inventarisatie van wensen en behoeften ten aanzien van het leren ontwerpen die leven bij schoolbesturen en schoolleiding. Dat moet duidelijk maken in hoeverre zij al curriculumbewust handelen en welke ondersteuning zij daarbij nodig hebben.

De kennisbasis rondom het ontwerpen van onderwijs is heel generiek: het is ook van toepassing op andere opleidingen bij de HAN. Ik zou het mooi vinden als onze kennis ook gevonden en benut wordt door andere academies. 
 

Meer over
 

Het lectoraat Professionaliteit van Leraren

Docenten moeten veel kunnen. Leerlingen interesseren, een relatie met hen opbouwen, de orde bewaren en kennis overdragen. En dat allemaal tegelijk. Binnen het lectoraat Professionaliteit van Leraren staat de ‘stuurkracht’ van toekomstige, startende en ervaren professionals in het onderwijs centraal.

Header Lectoraat Professionaliteit van Leraren

Meer onderzoekers van de HAN?

Sebastiaan Platvoet en Johan Steenbergen

Wie zijn de onderzoekers van de HAN? In deze editie: lector Johan Steenbergen en associate lector Sebastiaan Platvoet van het Lectoraat Sport, Bewegen en Samenleving.

Onderzoekers van de HAN - Header

Syl Slatman

Complexe chronische lage rugpijn is wereldwijd de meest voorkomende oorzaak van chronische pijn. In Nederland heeft ongeveer 1 op de 5 mensen last van chronische pijn. Ik onderzoek of fysiotherapie met therapeutische virtual reality (VR) effectief is bij deze groep patiënten.

Onderzoeker van de HAN Syl Slatman

Hans Meerman

Wat is er nodig om mobiele apparaten, voertuigen en systemen op waterstof te laten draaien? Ik ben scheikundig technoloog en richt me op dit vraagstuk in het project. Ik ben scheikundig technoloog en richt me op dit vraagstuk in het project

Hans Meerman

Frank Willems

Hoe staat het ervoor met de digitale vaardigheden van studenten? En welke acties kunnen opleidingen ondernemen op basis van de resultaten van een meting? Ik werk aan de doorontwikkeling van de Digital Skills Check.

Portretfoto onderzoeker Frank Willems

Anaïs Passera

Hoe kunnen we biobased materialen verder ontwikkelen en toepassen in de gebouwde omgeving? Hoe ziet zo’n lokale keten op basis van hernieuwbare grondstoffen eruit? Deze vragen zijn urgent; de bouwketen is erg vervuilend.

Portretfoto Anais Passera

Sanne Cobussen

Is een sportzone een mooi idee op papier, of heeft het daadwerkelijk impact? We onderzochten wat het bijvoorbeeld doet met de verkeersveiligheid en snelheid van auto's in het gebied. Wat zijn eventuele succesfactoren?

Portretfoto Sanne Cobussen

Aimée Hoeve

Als onderzoeker heb ik een belangrijke rol in het vertragen: door kritisch te bevragen, samen bewust even stil te staan in de hectiek van alledag. Zijn we met de goede dingen bezig en werkt het zoals bedoeld?

Portretfoto Aimée Hoeve

Nanda Olde

In mijn onderzoeksprojecten kijk ik hoe mensen samenwerken, waar grenzen van vakgebieden raken en schuren. Hoe kan de wijze van communiceren bijdragen aan efficiëntere en effectievere samenwerking?

KP 35, lichte blouse, licht jasje, haren opgestoken

Else Kragt

Het is in het kader van duurzaamheid echt nodig om zowel de ingrediënten als de uitstoot van lijm te veranderen. Daarmee dragen we bij aan de transitie naar het gebruik van biomaterialen in plaats van fossiele brandstoffen.

Portretfoto Else Kragt

Pierre Gorissen

Ik wil eraan bijdragen dat we studenten opleiden die zelf digitaal geletterd zijn én de digitale transformatie in bedrijven en de samenleving kunnen begeleiden, want dat is hard nodig. Wat moeten ze weten en kunnen?

Lector Pierre Gorissen

Jan Willem Teunissen

Ik heb me altijd gefocust op talentontwikkeling en vind het interessant om te bekijken hoe we dit kunnen optimaliseren. Weten wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen sportprofielen, biedt een aantal voordelen.

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Hubèrt Bijsterveld

Digitale innovatie is nodig om toekomstbestendig te zijn als bedrijf. Hoe geef je vorm aan de digitale transformatie? Waar begin je dan? Ik vind het belangrijk als onderzoeker te kijken naar technologie, mens en business.

Portretfoto Hubèrt Hubert Bijsterveld 2022 smart business lectoraat

Edwin Buijs

Het LeerLab monitoronderzoek heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de factoren binnen het LeerLab en de (eigentijdse) werkplek die bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van de studenten.

Edwin Buijs

Jasper Jeurens

De menselijkheid in technologie ontbreekt vaak. Dat wil ik veranderen. Hoe zetten we het in om mensen dichter bij elkaar te brengen? Om dat in situaties te bekijken – elke sociale situatie anders – voer ik experimenten uit."

Profielfoto van Jasper Jeurens, onderzoeker bij de HAN

Marloes de Lange

"Er zijn verschillende redenen waarom de doorstroom van mbo-studenten nog niet altijd goed gaat. De ambitie onder studenten is groot. Tegelijkertijd zien we dat een grote groep in het 1e jaar van de hbo-opleiding strandt."

Marloes de Lange

Marco Dumont

"Een leven lang leren kan een stuk efficiënter als de medewerker beter inzicht in zijn of haar competenties heeft."

Portret Marco Dumont, onderzoeker Embedded Systems Engineering

Nienke Hofstra

"Onze maatschappij staat voor grote uitdagingen. Dit vraagt (onder andere) om effectievere en efficiëntere logistieke processen. Een belangrijke sleutel is ander keuzegedrag van mensen."

Portret Dr. Nienke Hofstra, onderzoeker bij het lectoraat Logistiek en Allianties aan de HAN

Paul Rood

"Om ook in de toekomst goede zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden zullen we de komende decennia slim en innovatief moeten ontwikkelen."

Portret foto van Paul Rood

Debra Trampe en Daphne Hachmang

"Ons onderzoek is belangrijk omdat onderwerpen zoals de invoering van de Omgevingswet en ‘inclusief communiceren’ erg leven bij gemeenten."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Bram Kin

"Logistiek is gevarieerder dan men vaak denkt. Het gaat niet enkel om het thuisbezorgen van pakketten en de bevoorrading van supermarkten en restaurants."

Portret Bram Kin

Martina de Witte

"Juist zorgbehoevende ouderen en mensen met een verstandelijke beperking die extra kwetsbaar zijn voor de gevolgen van stress hebben baat bij muziektherapie."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Jos Sanders

"Met de juiste skills op het juiste moment kunnen we de problemen op de IC’s en in de bouw sneller oplossen.”

Jos Sanders bij AWVN CrisisKrakers

Suzanne van Hees

"We willen een handreiking opleveren die getoetst is en werkt. In feite moeten we tegen de werkgever kunnen zeggen: ‘Als dit aan de hand is, kun je dat doen’."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Maya Sappelli

"Hoe maken we uitkomsten van data science echt begrijpelijk en bruikbaar voor de eindgebruiker?"

Foto Maya Sappelli, onderzoekers van de HAN

Jeroen Veen

"Ik wil effectieve hulpmiddelen ontwikkelen die betaalbaar, breed beschikbaar en makkelijk te gebruiken zijn."

Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Menno Merts

"Door met bestaande motoren, na een beperkte aanpassing, op hernieuwbare brandstof te kunnen draaien kan op korte termijn een grote verduurzaming bereikt worden met een kleine footprint."

Menno Merts in onderzoekssetting