Onderzoek
Hoe richten we onderwijs en arbeidsmarkt zo in dat ze substantieel bijdragen aan een LLO attitude en motivatie bij (toekomstig) beroepsbeoefenaren opdat zij waardevol zijn en blijven voor de arbeidsmarkt en zich ook waardevol voelen? Hoe creëren we daartoe meer positieve leerervaringen en voorkomen we negatieve?

Projecten
Leercultuur in het MKB
Bij het lectoraat Human Capital Innovations vinden we het belangrijk dat een leven lang ontwikkelen voor iederéén vanzelfsprekend is. Hier draagt een positieve leercultuur binnen organisaties aan bij. Op deze pagina vind je een overzicht van onze projecten op het gebied van Leercultuur in het MKB.

Op weg naar een skills based arbeidsmarkt
In dit project stimuleren we werkgevers in zorg en welzijn bij het in de praktijk brengen van de skillsgerichte arbeidsmarkt. We helpen deze organisaties om skills van hun werknemers te beschrijven, (h)erkennen, valideren en vinden, met als doel die optimaal te benutten en door te ontwikkelen.

HC Praatcafé
We helpen vakbond HZC om hun instrument 'HC Praatcafé' te testen, onderbouwen en door te ontwikkelen. Doel is een valide instrument te ontwikkelen dat medewerkers en werkgevers in de sector infra bewust maakt van het belang van werkvermogen en duurzame inzetbaarheid en hen tot actie stimuleert.

Human Capital Innovatie voor Maatschappelijk Verdienvermogen
Met 5 lectoraten en partners ontwikkelen we een landelijke onderzoeksinfrastructuur op human capital gebied. Goede ontwikkeling en benutting hiervan is dé kernopgave voor het versnellen van maatschappelijke transities, opschalen van innovaties en vergroten van maatschappelijk verdienvermogen.

Toolkit voor zorgprofessionals in crisis
Veel zorgprofessionals die in de frontlinie in de COVID-19-crisis werken hebben het moeilijk. Wat helpt hen om tóch op de been te kunnen blijven? Onderzoekers ontwikkelen op basis van de recente ervaringen een toolkit voor duurzame inzetbaarheid van zorgprofessionals in de toekomst bij crisis.

Goed werkgeverschap
Binnen de bouwsector, schoonmaakbranche en facilitaire diensten werken vaak kwetsbare doelgroepen, zoals flexwerkers en laaggeschoolde medewerkers. Voor hen is het een extra uitdaging om duurzaam aan het werk te blijven. Hoe motiveren we werkgevers om hun medewerkers te ondersteunen?

Pilot Skillshub Euregio
Sinds november 2020 doet de HAN met de Gemeente Nijmegen, de Stadt Duisburg en de Stadt Moers onderzoek. Dit gebeurt in het project ‘Pilot Skillshub Euregio’ (INTERREG VA NL-D). Het is de gezamenlijke basis voor een meer op skills gebaseerde Euregionale arbeidsmarkt

Succesvol ouder worden in zorg en welzijn
Zorgverleners kunnen tegen vraagstukken aanlopen rondom de werk-privé balans. Hoe kun je een kwetsbare zorgverlener het beste ondersteunen? En welke zelfmanagementvaardigheden kan hij of zij zelf inzetten? Daarover gaat dit project: Succesvol ouder worden in zorg en welzijn.

Adoptieve organisaties in zorg en welzijn
Zorgorganisaties staan voor een grote uitdaging waarbij ze moeten innoveren en tegelijkertijd de reguliere zorg moeten blijven bieden. Dit project heeft als doel om zorgprofessionals, managers en vernieuwers te voorzien van methodieken, kennis en nieuwe samenwerkingsvormen, zodat zij de tegengestelde processen van het exploratieproces (change) en het exploitatieproces (run) in de organisatie leren herkennen en hierop kunnen anticiperen door deze te verbinden.

Leerambassadeurs: implementatie en evaluatie
Leerambassadeurs zijn speciaal getrainde werknemers die collega’s stimuleren met scholing en ontwikkeling aan de gang te gaan. In dit project ontwikkelen we kennis over effectieve inzet van leerambassadeurs in Nederland. We passen dit gelijk toe in de implementatie en evaluatie van leerambassadeurs.

Wendbaar aan het werk: Duurzame inzetbaarheid en HRM in zorg en welzijn
Hoe zorgen we ervoor dat onze medewerkers plezier houden in hun werk? Hoe maken we de kans op uitval zo klein mogelijk? Begrijpelijke vragen in een sector die onder druk staat door transities en bezuinigingen. Inmiddels lopen er 2 uitgebreide onderzoeken naar duurzame inzetbaarheid van zorgmedewerkers.

House of Skills 2.0 - Doorontwikkeling Skills Paspoorten
Met het Skillspaspoort 2.0 verkrijg je inzicht in je actuele skills en kun je deze aantoonbaar maken. We onderzoeken hoe het Skillspaspoort kan helpen bij het intreden in en reizen over de arbeidsmarkt. Vergelijkbaar met een diploma of branchecertificaat, maar dynamischer, vollediger en actueler.

Lokale ondersteuning inclusief werkgeverschap
Werkgevers die kwetsbare doelgroepen een kans willen geven, lopen te vaak tegen belemmeringen aan. Dit project wil daar iets in veranderen. We bieden lokale ondersteuning aan inclusieve werkgevers en sociaal ondernemers die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan (willen) nemen.

Inclusieve basis voor de toekomst
Een inclusievere arbeidsmarkt is belangrijk voor de mens en maatschappij. Een arbeidsmarkt waar iedereen naar wens en vermogen mee kan doen. In het project “Een inclusieve basis voor de toekomst” ontwikkelen we hiervoor een onderwijsaanbod. Zo rusten we studenten toe om hieraan bij te dragen.

Digitaal Skills Paspoort voor Vakmensen - Slimme Mensen
Hoe zorg je dat vakmensen passend werk vinden? Zodat ze gemotiveerd en gezond blijven? En werkgevers de juiste mensen voor een functie vinden? De oplossing is een Digitaal Skills Paspoort voor Vakmensen. Waarin vakmensen inzicht krijgen in hun actuele skills. En er geen mismatches meer zijn.

Stimuleren van Eigen Regie op Duurzame Inzetbaarheid
Hoe stimuleren we dat vakmensen zélf het initiatief nemen om zich hun leven lang te blijven ontwikkelen? Zodat ze passend werk hebben, meer gemotiveerd zijn en langer gezond blijven? En er geen mismatches ontstaan op de arbeidsmarkt? Dat is waar we met dit project aan werken.

House of Skills, 13 ontwerpprincipes voor een Krachtige Leerwerkomgeving
Vanuit het Lectoraat Human Capital Innovations participeert HAN University of Applied Sciences in het project House of Skills (HoS). De HAN deed de afgelopen twee jaar voor House of Skills onderzoek naar de ‘krachtige leer- werkomgeving’.

Een verkenning van Communities of Practice ter bevordering van sociale innovatie in Gelderland
De arbeidsmarkt is continu in beweging. Organisaties moeten steeds vaker sociale innovatie toepassen om optimaal in vorm te blijven. Hoe kunnen zij met elkaar delen en van elkaar leren op dit gebied? De provincie Gelderland wil hiervoor Communities of Practice (CoP’s) realiseren.

Blijven bouwen
Steeds meer bedrijven in de bouw en infra worstelen met de vraag hoe zij aan goed getrainde én gemotiveerde vakmensen komen. En hoe ze hen langer, beter en meer duurzaam kunnen inzetten. In dit project pakken we deze problemen aan door te experimenteren met digitale skills paspoorten voor vakmensen.

Hilverzorg(t): voor behoud van blije, gezonde en productieve professionals in de ouderenzorg
Het succesvolle Leerhuis-concept van zorginstelling HilverZorg is vernieuwd en uitgebreid. We voeren een praktijkgerichte studie uit naar de effecten van het vernieuwde programma op behoud en professionalisering van zorgprofessionals voor de ouderenzorg in het algemeen en HilverZorg in het bijzonder.

Onderzoekslijnen van ons lectoraat
We hebben 4 belangrijke onderzoekslijnen binnen ons lectoraat:
We onderzoeken wat er nodig is om ontwikkeling die zowel formeel als non formeel en informeel plaats vindt te erkennen. Zo helpen we mensen aan positieve leerervaringen en dragen we bij aan een positieve en proactieve houding ten aanzien van LLO, adaptief vermogen en eigen regie en een betere benutting van menselijk kapitaal. Daarnaast helpen we werknemers eigen-regie te houden over hun loopbaan door passende HRD-tools aan te reiken en inzicht te geven in toekomstige skills binnen hun vakgebied.
We onderzoeken bijvoorbeeld het ontwerp, de toepassing en de randvoorwaarden bij (Digitale) Skills Paspoorten en doen onderzoek naar de effectiviteit van zij-instroomtrajecten. Dat doen we bij zowel studenten als werknemers. Ook helpen we bedrijven om talentmanagement vorm te geven met behulp van dialoogsessies of ontwikkelgesprekken.We onderzoeken welke eisen LLO stelt aan zowel de onderwijs- als de werkomgeving. Welke ontwerpprincipes er zijn voor écht krachtige leerwerkomgevingen (KLWO) en de bevordering van Leercultuur en talentmanagent binnen organisaties. We ontwikkelden al een tool om aan die KLWO te werken en onderzoeken nu hoe bedrijven en instellingen hun organisatie zo kunnen inrichten dat leren en werken hand in hand gaan met produceren en innoveren. Denk dan óók aan nieuw (bege)leiderschap, nieuwe HRM/HRD tools en hun bijdrage aan een positieve leercultuur binnen organisaties. We onderzoeken hierbij bijvoorbeeld de rol van leerambassadeurs bij het stimuleren van leren en ontwikkelen in organisaties.
We onderzoeken hoe we regionale ecosystemen voor leren en ontwikkelen een succesvolle transformatie kunnen laten doormaken samen met de overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs naar een meer op skills gerichte arbeidsmarkt. Een ecosysteem waar in zowel onderwijs als arbeidsmarkt álle skills tellen en niet alleen de skills die op iemands diploma staan. Daarnaast onderzoeken we ook welke arbeidsmarktinstrumenten kunnen bijdragen aan een leven lang ontwikkelen. Zo werken we mee aan broodnodige doorbraken op een leven lang ontwikkelen. We deden dat de afgelopen jaren vanuit het ecosysteem House of Skills in de Metropoolregio Amsterdam en de Skillshub Euregio en we doen dat de komende jaren onder andere samen met het SPRONG netwerk HCIMV en in verbinding met netwerken als het Gelrepact, de Human Capital Tafels, het Human Capital Akkoord voor de Groene Metropoolregio en in de regiohub Zuid-Oost.
In de nieuwe, vierde, onderzoekslijn staan vooral wendbare L&D- en HRM-professionals centraal. Professionals die de verbinding maken tussen de lijnen slimmere mensen, slimmere organisaties en slimmere regio’s en die samen met professionals uit andere domeinen werken aan domein- of sector overstijgende LLO-doorbraken. Daartoe werken we de komende jaren ook aan de erkenning van ervaringsdeskundigheid en aan een doorlopende leerlijn voor LLO professionals die bestaande mbo-vakopleidingen via een nieuwe associate degree (niveau 5) koppelt aan de bestaande bachelors L&D, HRM en TP (niveau 6) en de in ontwikkeling zijnde sectorale master human capital innovaties (niveau 7) naar de nieuwe praktijkgerichte PD Leren en Professionaliseren (niveau 8). Een leerlijn voor professionals die vanuit een bepaald vakgebied (bouw, techniek, zorg, onderwijs etc.) willen doorgroeien tot expert op LLO. Bijvoorbeeld in datzelfde vakgebied.
Kennispartners
We staan bij ons wetenschappelijk onderzoek met alle benen in de praktijk. En we hebben daar een enorm spectrum aan denk- en doepartners opgebouwd in de driehoek onderwijs & onderzoek, werkveld en overheid. Van TNO en SER tot ROC Nijmegen, Gemeente Nijmegen, Gemeente Lingewaard en provincie Gelderland. En van 28 samenwerkende O&O fondsen, Volandis, VNO-NCW, WZW tot Anneborch, ZZG en HZC.