Project Een verkenning van Communities of Practice ter bevordering van sociale innovatie in Gelderland

mobiele app

De arbeidsmarkt is continu in beweging. Organisaties moeten steeds vaker sociale innovatie toepassen om optimaal in vorm te blijven. Hoe kunnen zij met elkaar delen en van elkaar leren op dit gebied? De provincie Gelderland wil hiervoor Communities of Practice (CoP’s) realiseren.

Snelle info

Projectleider:

Sarah Detaille

Startdatum:

September 2019

Status:

Afgerond

Looptijd:

Tot maart 2020

Subsidieverstrekker:

Provincie Gelderland

Projectkenmerk:

OMP7160

Aanleiding van het project

Trends als vergrijzing, flexibilisering, digitalisering en technologisering leiden tot een andere verdeling van werk en productie op de arbeidsmarkt. Organisaties moeten steeds vaker sociale innovatie toepassen om dit aan te kunnen. Door informatie te delen leren zij van elkaar. Hoe regelen we dit?

Doel

De doelen van het project waren:

1. De evaluatie van 3 bestaande Communities of Practice (CoP’s) in Gelderland.
  2. Het opstarten van een CoP bij verschillende Gelderse organisaties. Hierbij worden zij geholpen met het opstellen van een werkplan sociale innovatie.

Achtergrond

Vanwege trends op de arbeidsmarkt heeft de provincie Gelderland sociale innovatie benoemd als speerpunt voor de komende jaren. Ze wil onder andere platformen realiseren waarin organisaties kennis kunnen delen en van elkaar kunnen leren op een bepaald thema. Zo’n thema-platform noemen we een Communities of Practice (CoP’s).

Resultaten

Er komt onder andere naar voren dat de betreffende CoP’s elkaar aanvullen. Ze hebben allen een andere rol, zowel qua positionering als inhoudelijk. Aan de andere kant hebben organisaties ook specifieke uitdagingen die ze via een CoP willen adresseren. Pionierende bedrijven op het gebied van sociale innovatie hebben andere behoeftes dan bedrijven die starten met het vormgeven van sociale innovatie. In het kader van dit project is een quickscan sociale innovatie ontwikkeld. Deze helpt bedrijven met de inzet van passende HR-instrumenten om sociale innovatie vorm te geven

Meer weten? Neem contact op met:

Sarah Detaille, Associate Lector/Associate-Professor Arbeidsmarkt & Onderwijs

• 06-51362428
  • sarah.detaille@han.nl
  • Publicaties

• Rapportage: Een verkenning van Communities of Practice ter bevordering van sociale innovatie in Gelderland, Provincie Gelderland, 2020
    • Detaille, S., & De Lange, A.H. (in press 2021). Future of work: Sociale Innovatie en HRM. Handboek Vakmedianet: Alphen aan de Rijn.
    studenten aan tafel buiten
    Lectoraat

Associate Lectoraat Regionale Arbeidsmarkt en Onderwijs

Hoe bereiken we het ideaalbeeld van een sociaal innovatieve regio in onze provincie? Hoe ontwikkelen we future proof beleid voor onze regionale arbeidsmarkt? Daar houden wij ons binnen dit associate lectoraat mee bezig.

drie collegas overleggen aan ovale tafel
    Zwaartepunt

Health

Met zwaartepunt Health richt de HAN zich op het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Ook in Nederland leven hoogopgeleiden langer en gezonder dan mensen met een laag onderwijsniveau. Deze uitdaging vraagt om een multidisciplinaire aanpak en een integrale benadering, gericht op de persoon, de omgeving en de maatschappij.

fysiotherapeute met patiënt
    Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsmail Onderzoek Lectoraat HRM. Het associate lectoraat Regionale Arbeidsmarkt en Onderwijs valt onder dit lectoraat.

391008 Studenten in gesprek over de toepassing van een Digital Twin tijdens HAN Unexpected