Meiden maken bij de HAN spelenderwijs kennis met techniek en ict

Brug bouwen, programmeren, leren over AI en je eigen energiezuinige zaklamp solderen. Op 11 april 2024 kwamen ruim 400 meiden en zo'n 100 jongens, middelbare scholieren van havo/vwo 1 en 2, over de vloer bij HAN University of Applied Sciences in Arnhem op de speciale Girls' Day Techniek. Waarom deze dag?

Meiden leren solderen op de Girls' Day bij de HAN in Arnhem

Doel van de Girls' Day

Spelenderwijs leerlingen van havo/vwo 1 en 2 kennis te laten maken met de vele mogelijkheden van techniek en ict. "Deze dag is een landelijk initiatief van VHTO waarop we als HAN graag aanhaken. We hebben steeds meer mensen in de techniek nodig en daar hebben we ook meiden voor nodig", legt Astrid Hoge, HAN-academiedirecteur IT en Mediadesign, uit.

Reportage RTV Connect

Impressie van Girls'Day 2024 op de HAN

Workshops techniek voor meiden door vrouwen

De workshops zijn gegeven door (vrouwelijke) docenten en studenten van verschillende technische opleidingen aan de HAN. Een van hen was Eline Weijers, student Technische Bedrijfskunde. "Techniek heb ik altijd al interessant gevonden en ik hoop scholieren te stimuleren om ook iets in de techniek te gaan doen. Als een man het kan, kan een vrouw het ook!"

Hoewel de naam Girls’ Day suggereert dat er alleen meiden aanwezig waren, was dat niet helemaal het geval. Ook waren een aantal workshops speciaal voor jongens georganiseerd. "Daar zijn we ook extreem blij mee. Om gelijkheid te stimuleren in de techniek, hebben we immers ook mannen nodig", aldus Hoge.

Welke workshops?

De keuze was met 15 workshops groot, zodat leerlingen van de volgende middelbare scholen een brede oriëntatie kregen op gebied van techniek en ict:

De workshops op een rij met een korte beschrijving:

1. Kom tinkeren!
    VR brillen, hologrammen, storyboards, bouw je eigen robot en meer! Hier is kennisgemaakt met diverse technieken die ingezet worden bij het ontwerpen interactieve en digitale media (ICT, Communication & Multimedia Design, Embedded Systems)
  2. Wat kun je allemaal met AI?
    De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie gaat razendsnel. wat kan nu al? (ICT)
  3. Goed communiceren is ook techniek!
    Met behulp van ChatGTP kun je teksten verbeteren en nieuwe ideeën erin verwerken (ICT)
  4. Ontsnap aan de Geheime Wereld van Cybersecurity
    Hoe kun je ervoor zorgen dat je je veiliger voelt in de digitale wereld? (ICT)
  5. Bouw een website op papier of ontwerp je eigen fysieke poster
    Hoe zet je de eerste stappen van het ontwerpproces? (Communication & Multimedia Design)
  6. Draagkracht!
    Ontdek de geheimen van stevige constructies en bouwtechniek (Bouwkunde)
  7. Ruimtelijk tekenen van bouwwerken en gebouwen
    Op basis van bouwtechnische tekeningen met de hand, pen en papier een eigen ruimtelijke weergave tekenen (Bouwkunde)
  8. Brug Bouwers
    Replica maken van de beroemde Magere Brug uit Amsterdam! (Civiele Techniek)
  9. Racen met waterstofauto's
    Quiz met vragen waarin je waterstof kunt winnen om je waterstofauto af te kunnen tanken (Automotive en Elektrotechniek)
  10. Inkscape
    Laat met Inkscape software je creaties tot leven komen via een lasersnijder (Industrieel Product Ontwerpen)
  11. Arduino bouwen
    Leer een robotauto bouwen en maak deze rijdend (Automotive, Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek)
  12. Arduino programmeren
    Leer hoe je een zelfrijdende robotauto kunt programmeren (Automotive en Elektrotechniek)
  13. Energiezuinige zaklamp
    Kennismaken met solderen op een PCB (Printed Circuit Board) en een batterijvoeding (Elektrotechniek)
  14. Wat is ontwerpen?
    Aan de slag met nieuwe ideeën en ontwerpen voor een bestaand product (Industrieel Product Ontwerpen)
  15. De Fietsfabriek
    Via een spel leren hoe een productieproces in een fabriek is geregeld en hoe je kunt reageren op onverwachte gebeurtenissen in de markt (Technische Bedrijfskunde)

Dank aan alle collega's en studenten binnen de HAN die hebben geholpen om deze workshops met succes in te vullen!

Bronnen: HAN, VHTO, RTV Connect, De Gelderlander

Passend programma met Energietalent
Passend programma met Energietalent (fotografie Leonie Dijkhof)

Passend programma met Energietalent

Heb je Girls' Day gemist, maar wil je met jouw school ook een keer kennis willen maken met de techniek? Neem dan contact op met onze collega's van HAN Energietalent via mail: energietalent@han.nl

We kijken daarna graag of we samen met jou een passend programma voor jouw leerlingen kunnen maken!

Impressie van de Girls' Day via Energietalent?

Techniek en ict studeren doe je bij de HAN!

Is hbo techniek wat voor jou? Je kunt zoveel kanten op: van bouw en architectuur tot autotechniek en ICT. Of wil jij het lab in of voor de klas?

453597 Meisje die het weet, gebruik mbo magazine
draw-cta-title