Hoe maak je een Critical Appraisal of a Topic?

Verpleegkundigen hebben steeds vaker een Critically Appraised Topic (CAT) nodig voor beantwoording van een klinische vraag. CAT is een kritisch beoordeeld onderwerp op basis van wetenschappelijke literatuur. Hoe voer je zo’n CAT gemakkelijk uit? Gebruik het nieuwe handboek van 3 docenten van de HAN!

240861 biocentre c-elegans8. Samantha Hughes, Nikki Kolsters

Praktische handleiding

Kim Donachie, Leslie Michielsen en Mirjam Peters werken als docent bij de opleidingen Verpleegkunde van de HAN en stelden het handboek Hoe maak ik een CAT samen. Ze beschrijven stap voor stap hoe je op een makkelijk manier en systematisch een CAT maakt.

''We willen studenten en collega’s laten zien dat een CAT maken vooral leuk is en niet ingewikkeld hoeft te zijn,'' vertelt Mirjam Peters, docent Verpleegkunde en kartrekker Carrièreswitch / FastSwitch. "Het boek is een praktische handleiding voor het makkelijk uitvoeren van een CAT."

Met een CAT krijg je op een praktische manier met wetenschappelijke literatuur een antwoord op vragen uit de praktijk

Van praktijkvraag naar onderzoeksvraag

"Met behulp van een CAT krijg je op een praktische en beknopte manier met wetenschappelijke literatuur een antwoord op vragen uit de praktijk," vervolgt Kim Donachie, docent Verpleegkunde, PhD candidate en onderzoeker bij het Lectoraat Innovatie in de Care / Technologie voor Gezondheid

Hoe kun je het beste systematisch zoeken naar wetenschappelijke artikelen? Hoe vind je ze snel en kun je deze goed selecteren en beoordelen? In het handboek staan concrete adviezen over het vertalen van een vraag uit de verpleegkundige praktijk naar een beantwoordbare onderzoeksvraag.

Wij werken samen aan de professionalisering van het verpleegkundig beroep en de bevordering van EBP

EBP en professionalisering

''Wij werken samen aan de professionalisering van het verpleegkundig beroep en de bevordering van evidence-based practice (EBP),'' zegt Leslie Michielsen, als mede-auteur en docent Verpleegkunde, PhD candidate en onderzoeker bij het Lectoraat Organisatie van Zorg en Dienstverlening.

''Als academisch opgeleide verpleegkundigen juichen wij de opmars van EBP toe,'' stellen de auteurs. "Het gaat om zorg verlenen op basis van het beste wetenschappelijk bewijs. Binnen de gezondheidszorg wordt een CAT regelmatig ingezet om praktijkvragen te beantwoorden. We werken op deze wijze ook graag mee aan EBP en aan de professionalisering van het verpleegkundig beroep.''

Bestseller

Hoe maak ik een CAT?

De behoefte aan een concrete handleiding voor het uitvoeren van een verpleegkundige CAT is groot. Na de uitgave van de 1e oplage van het boek in januari 2022 is meteen al de volgende druk in gang gezet. Verpleegkundigen gaan volop aan de slag met het maken van een CAT: goed voorbeeld doet volgen!

252185 Portret van Leslie Michielsen