HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lectoraat Wijkverpleging

Is 'Samen Beslissen' de sleutel tot passende zorg?

Helpt Samen Beslissen om de uitdagingen in de zorg het hoofd te bieden? Wél als het aan onze nieuwe bijzonder lector dr. Ruth Pel-Littel ligt.

12 april 2024
0a92db80-f89b-11ee-8b3c-a9cf54ac4e83 Foto's van de installatie van bijzonder lector Ruth Pel t.b.v. nieuwsbericht.
Lectoraat Wijkverpleging

Succesvolle werkconferentie stimuleert groei van wijkverpleegkundig netwerk

Op dinsdag 12 maart 2024 vond een succesvolle werkconferentie plaats in Ede, georganiseerd door het Netwerk Implementatie Preventie (NIP) project. Met 23 wijkverpleegkundigen en andere betrokkenen werd er levendig gesproken over de vorming van een sterk landelijk netwerk voor wijkgerichte preventie.

02 april 2024
35638ff2-0cfc-11ee-9259-02565807075b onderzoek drietal overleg lectoraat wijkverpleging

Gepersonaliseerde leefstijlinterventie bij dementie

Op 1 april gaat een onderzoeksproject van start dat zich richt op het aanpakken van leefstijlfactoren bij mensen met dementie. Het project duurt vier jaar en wordt uitgevoerd door het Lectoraat Wijkverpleging van HAN University of Applied Sciences in samenwerking met wijkverpleegkundigen en het Radboudumc, afdeling Geriatrie.

08 maart 2024
025378dc-0cea-11ee-ab46-02565807075b Ouderenzorg
Lectoraat Wijkverpleging

Sociaal arrangeren leidt tot meer kwaliteit van leven

Hoe kun je als oudere op een fijne manier zelfstandig thuis blijven wonen? Die vraag stond centraal in het project Sociaal Arrangeren.

08 december 2023
f67216c0-0ceb-11ee-ab85-02565807075b bijeenkomst wijkatelier lindenholt- man legt hand op hand student
Lectoraat Wijkverpleging

HAN als partner in onderzoek naar een veerkrachtig gezondheidszorgsysteem tijdens gezondheidscrises

Vanaf 1 januari 2024 gaat een nieuw project van start. Een consortium van onderzoekers uit zeven landen gaat nieuwe manieren ontwikkelen om de gezondheidszorg flexibeler en veerkrachtiger te maken tijdens pandemieën en andere noodsituaties op gezondheidsgebied. Het project wordt gefinancierd door het Horizon Europe programma.

07 december 2023
177540 student Verpleegkunde deeltijd Ashley Venrooij in beschermende kleding corona 2020

Prijzenswaardige maand voor Lectoraat Wijkverpleging

November was een prijzenswaardige maand voor het Lectoraat Wijkverpleging. Het lectoraat viel op tijdens twee evenementen.

20 november 2023
279070 wijkverpleging verzorgster met oude dame

Succesvol Symposium 'Toekomstige Zorg doen we Samen'

Op dinsdag 14 november 2023 vond op de HAN Campus in Nijmegen het symposium "Toekomstige Zorg doen we Samen" plaats, gericht op de cruciale samenwerking tussen wijkverpleging en intramurale zorg, met de nadruk op transmurale zorg.

17 november 2023
92d2bc10-846d-11ee-a309-ebee1de03d21 Deelnemers van het seminar Toekomstbestendige Zorg lopen richting het auditorium.
Lectoraat Wijkverpleging

Gezamenlijk op zoek naar passende ondersteuning voor ouderen

Op 15 november tekenden HAN University of Applied Sciences (HAN), kennisorganisatie Vilans en het Jo Visser fonds een samenwerkingsovereenkomst. Deze samenwerking richt zich op de toepassing van kennis om zorg- en ondersteuning voor oudere burgers ook in de toekomst mogelijk te maken. Hoe kunnen professionals, de oudere zorgvrager zelf en zijn naasten gezamenlijk de ondersteuningsbehoeften van deze oudere vormgeven? De oudere heeft er belang bij dat partijen goed met elkaar samenwerken, en er een verbinding is met de gemeenschap. Zo kan de zorgvrager beter geholpen worden.

16 november 2023
279071 wijkverpleging thuiszorg met man thuis
Lectoraat Wijkverpleging

Een handeling níét verrichten, is ook goede zorg

Zeker nu veel mensen langer thuis blijven wonen en de druk op wijkverpleegkundigen hoog is, is dit hét moment om zorghandelingen terug te dringen die geen meerwaarde opleveren. Hiermee voorkomen we onnodige belasting van de cliënt en zorgverlener. Plus bespaart het tijd en geld.

23 oktober 2023
279071 wijkverpleging thuiszorg met man thuis
Lectoraat Wijkverpleging

ERASE genomineerd voor de STZ innovatiechallenge

De Stichting Topklinische Ziekenhuizen (STZ) heeft het project ERASE genomineerd voor de STZ-innovatiechallenge. De prijs is voor innovaties die direct of indirect, aantoonbare en substantiële verbetering teweeg kunnen brengen in één of meerdere fasen van het (zorg)proces.

29 september 2023
109943 oudere man in rolstoel kijkt uit raam in een het ziekenhuisgang