HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lectoraat Technologie voor Gezondheid

Rijnstate en HAN werken samen in praktijkgericht verpleegkundig onderzoek

Met de start van dit nieuwe kalenderjaar is dr. Paul Rood aangesteld als praktijkgerichte senior onderzoeker bij zowel Rijnstate als de HAN. De functie is nieuw binnen Rijnstate. Het doel is om gezamenlijk verpleegkundig onderzoek op te zetten en uit te voeren, gericht op ‘het ziekenhuis van de toekomst’.

16 januari 2024
f55f349e-0cfe-11ee-924d-02565807075b Paul Rood portret
Lectoraat Technologie voor Gezondheid

Passende technologische oplossing voor zorgbehoeften cliënt

In de zorg voor mensen met een ernstige meervoudige beperking is de ervaringskennis van familie, naasten en mantelzorgers goud waard. Zorgprofessionals en hun organisaties zoeken daarom naar manieren om de samenwerking met dit netwerk te vergroten.

22 september 2023
69acfa60-5bbb-11ee-a86f-f17a68126999 Beeld passend bij het project Helpende Hand, van het lectoraat Technologie voor Gezondheid.

De toekomst is nu

Nieuwe technologie speelt een cruciale rol in duurzame zorg. Het Lectoraat Technologie voor Gezondheid onderzoekt die rol. Hoe behouden en verbeteren we onze vitaliteit en veerkracht in de eigen leefomgeving? Maurice Magnée stelde in zijn intreerede op 6 juni dat wij die toekomst samen creëren. Nu.

06 juni 2023
533419 Onderzoek Lectoraat Technologie voor Gezondheid Installatie Maurice Magnee en Bridget-Kievits 6 juni 2023
Lectoraat Technologie voor Gezondheid

Robot uit logeren bij studenten en medewerkers van de HAN

Tessa is een sociale robot die cliënten helpt om structuur in het dagelijks leven aan te brengen. Ze herinnert hen aan kleine taken en geplande afspraken. Regelmatig logeert ze bij studenten en medewerkers van de HAN zodat zij kunnen ervaren hoe de zorgrobot mensen kan ondersteunen en hoe gezellig ze is. De feedback kan bovendien gebruikt worden om de functies van Tessa te verbeteren.

24 januari 2023
490929 Pratende tinybot Tessa. Pratende bloempot.
Lectoraat Technologie voor Gezondheid

HAN iXperium Health krijgt plek die het verdient

Op 1 december was de officiële opening van de nieuwe locatie van het iXperium Health. In dit innovatielab staan technologie in zorg, welzijn en sport centraal.

01 december 2022
474541 Grote opkomst bij de officiële opening van de nieuwe locatie van het iXperium Health
Lectoraat Technologie voor Gezondheid

Verpleegkundige zorg in de toekomst

Hoe kunnen verpleegkundigen samen met onderzoekers, docenten, studenten en beleidsmakers werken aan toekomstbestendige verpleegkundige zorg? De HAN, Radboudumc, CWZ, ZZG zorggroep en De Waalboog organiseerden rond dit thema de regionale 'hub' van het European Nursing Congress 2022 (ENC22).

01 november 2022
109997 groep van zorgverleners en zakenmensen tijdens vergadering
Lectoraat Technologie voor Gezondheid

Verbeter het zorgnetwerk voor ouderen thuis

Ouderen wonen steeds langer thuis. Het zorgnetwerk krijgt dan een belangrijkere rol in hun ondersteuning. Hoe functioneert dit? Wat kunnen zorgverleners doen om die werking te verbeteren? Wendy Kemper-Koebrugge is gepromoveerd op onderzoek naar de rol en mogelijke acties van de professionals hierin.

09 mei 2022
e845cc30-0cec-11ee-bde2-02565807075b bijeenkomst wijkatelier lindenholt- ouderen aan tafel studente staand in het midden

Maurice Magnée lector Innovatie in de Care

Senior onderzoeker bij het Lectoraat Innovatie in de Care, Maurice Magnée, wordt vanaf 1 april 2022 de nieuwe lector. Hij volgt lector Marian Adriaansen op die 1 juli 2022 met pensioen gaat. Maurice is een expert op het gebied van technologie in de zorg en manager van het HAN iXperium Health.

10 februari 2022
374833 Maurice-Magnée, lector Innovatie-in-de-Care
Lectoraat Technologie voor Gezondheid

Hoe maak je een Critical Appraisal of a Topic?

Verpleegkundigen hebben steeds vaker een Critically Appraised Topic (CAT) nodig voor beantwoording van een klinische vraag. CAT is een kritisch beoordeeld onderwerp op basis van wetenschappelijke literatuur. Hoe voer je zo’n CAT gemakkelijk uit? Gebruik het nieuwe handboek van 3 docenten van de HAN!

20 januari 2022
240861 biocentre c-elegans8. Samantha Hughes, Nikki Kolsters

Psychosociale steun prostaatkankerpatiënten

Kim Donachie is onderzoeker bij het HAN Lectoraat Innovatie in de Care en docent Verpleegkundig Leiderschap. Op haar initiatief wordt voor patiënten met chronische prostaatkanker een programma voor psychosociale ondersteuning ontwikkeld. Voor het onderzoek heeft zij een NWO beurs verworven.

19 januari 2022
close-up drie mensen in gesprek