f9028164-0ce5-11ee-8e32-02565807075b Drie studenten Leraar Frans krijgen uitleg van hun docent die tussen hen in staat.

Leren verandert. Samen met u zoekt het onderzoeksteam Kwaliteit van Leren naar nieuwe kennis over leren en ontwikkelen, binnen en buiten de school. En met die kennis bereiden we onze studenten weer voor op het beroep. Zodat u straks een collega heeft waar u op kunt bouwen.

Omdat leren verandert

Hoe bereid je je voor op een onbekende toekomst? Door een andere kijk op leren: op hoe, waar en wanneer je leert, en op wat en wie daarvoor nodig is. Via onderzoek naar wat wel en niet werkt in de onderwijs- en HR-praktijk ontdekken we samen nieuwe perspectieven. Zoek je met ons mee?

De lectoraten van de Academie Educatie

De kwaliteit van leren van vandaag en morgen, dat is waar onze lectoraten een bijdrage aan leveren. We richten ons onderzoek vooral op gepersonaliseerd leren in een door technologie ondersteunde sociale leeromgeving. Want daar gaat het in de 21e eeuw steeds meer om.

De professionals binnen de lerarenopleiding en in het werkveld geven aan welke actuele vragen beantwoord moeten worden en welke innovatie-mogelijkheden nader onderzoek vergen. Dat betekent dat de lectoraten nauw contact hebben met deze onderwijsprofessionals. En met studenten die interesse hebben in onderzoek of daar via hun stage een rol in hebben. 

Ons nieuws

ba9554a8-0cf7-11ee-b825-02565807075b Jongen wijst op poster met docent achter hem voor de fotoshoot van Leerlab bij Citadel
Telefoons internationaal
236877 studenten met VR-bril op
Telefoons internationaal
530096 Afbeelding groeiproces vlinder voor RAAK onderzoeksproject
Werken aan de kwaliteit van toetsing Gebruik en verbeter de digitale Toetsweb-Scan
54070 twee docenten vergaderen lachend
141509 Docent wijst naar student

Projecten van Kwaliteit van Leren

't Werkt!

Beroepen veranderen steeds sneller van inhoud. Sommige beroepen verdwijnen, andere beroepen verschijnen. Dat vraagt veel van professionals in opleiding. Het is belangrijk dat zij leren anticiperen op, en omgaan met, die veranderingen door nieuwe vaardigheden te leren.

Docent overlegt met studenten

Prepareren voor innoveren

We verwachten veel van onze studenten als ze straks de wijde wereld ingaan. Als toekomstige professionals worden zij geconfronteerd met complexe maatschappelijke vraagstukken. Die liggen bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg, gelijke kansen in het onderwijs en klimaatverandering.

34645 Studenten overleggen bij werkplekken Engineering gebouw

Toolkit voor onderzoekende leraren

Door zelf onderzoekend te werk te gaan kunnen leraren, op basis van gegevens die ze verzamelen over hun leerlingen en eigen handelen, aan de slag met het verbeteren van het onderwijs in hun eigen klas en team.

363264 kinderen op laptop

Het LeerLab

Eigentijds onderwijs steekt anders in elkaar dan traditioneel onderwijs. De focus ligt er op zelfregie en inspelen op de behoefte van de leerlingen.

b95e9b8a-0cf7-11ee-8f9b-02565807075b twee studenten in gesprek met docent aan tafel voor de fotoshoot van Leerlab bij Citadel

Stuurkracht van leraren

Met stuurkracht kunnen leraren gericht en doelbewust onderwijspraktijken veranderen om de ontwikkeling en het leren van de leerling te bevorderen. Dat maakt stuurkracht een cruciaal onderdeel van de professionaliteit van toekomstige, startende en ervaren leraren.

0c3380e4-0ce6-11ee-a392-02565807075b Docente staat voor een beamer in de klas met 5 studenten voor haar.

Studentenwelzijn

Studenten die studiegeluk ervaren, leren beter. In het project Studentenwelzijn onderzoeken we welke mechanismen een rol spelen om studenten gezond, vitaal en gelukkig hun studie te laten doorlopen.

1a64dd98-0ce6-11ee-8a8f-02565807075b Twee studenten zijn in gesprek met hun docent die op de laptop aantekeningen maakt.

Lerarenopleiders Onderzoeken Eigen Pedagogische Professionaliteit

Het netwerk LOEPP (Lerarenopleiders Onderzoeken Eigen Pedagogische Professionaliteit) is een netwerk van lerarenopleiders waarin ze hun pedagogische professionaliteit onderzoeken. Regelmatig komt het netwerk bij elkaar (fysiek en/of online).

6a62b218-0cf3-11ee-b66f-02565807075b Bijeenkomst Tijd voor Pedagogiek

In contact komen met de onderzoekers van Kwaliteit van Leren?

Secretariaat: Jeanette Dusschooten

  • jeanette.dusschooten@han.nl
  • (024) 353 00 30
  • Bezoekadres
    I/O-gebouw
    Kapittelweg 35 (hoofdingang aan de Heyendaalseweg)
    6525 EN Nijmegen 

    Postadres
    Postbus 6960
    6503 GL Nijmegen

    Academie
     

    Educatie

    De Academie Educatie kwalificeert en professionaliseert ondernemende, nieuwsgierige en zelfbewuste leraren. Hier kun je de leraar worden die je wilt zijn. We bieden onze studenten veel ruimte om zich te verbreden of te verdiepen. En; samen met het werkveld pakken we het lerarentekort aan.

    Docent voor de klas zonder poster
    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
     

    Onze nieuwsbrief verschijnt 6x per jaar. We houden je graag op de hoogte. Abonneer je op onze nieuwsbrief.

    Overlegen en samenwerken

    Onze mensen

    In het samenwerkingsverband Kwaliteit van Leren werken veel mensen samen. Bekijk onze lectoren, onderzoekers, promovendi en partners.

    239124 Beeld bij nieuwsbericht whitepaper onderzoek doen stuurkracht van leraren