spelbord met pionnen in netwerk

Leren verandert. Samen met u zoekt het onderzoeksteam Kwaliteit van Leren naar nieuwe kennis over leren en ontwikkelen, binnen en buiten de school. En met die kennis bereiden we onze studenten weer voor op het beroep. Zodat u straks een collega heeft waar u op kunt bouwen.

Omdat leren verandert

Hoe bereid je je voor op een onbekende toekomst? Door een andere kijk op leren: op hoe, waar en wanneer je leert, en op wat en wie daarvoor nodig is. Via onderzoek naar wat wel en niet werkt in de onderwijs- en HR-praktijk ontdekken we samen nieuwe perspectieven. Zoek je met ons mee?

De lectoraten van de Academie Educatie

De kwaliteit van leren van vandaag en morgen, dat is waar onze lectoraten een bijdrage aan leveren. We richten ons onderzoek vooral op gepersonaliseerd leren in een door technologie ondersteunde sociale leeromgeving. Want daar gaat het in de 21e eeuw steeds meer om.

De professionals binnen de lerarenopleiding en in het werkveld geven aan welke actuele vragen beantwoord moeten worden en welke innovatie-mogelijkheden nader onderzoek vergen. Dat betekent dat de lectoraten nauw contact hebben met deze onderwijsprofessionals. En met studenten die interesse hebben in onderzoek of daar via hun stage een rol in hebben. 

Ons nieuws

259577 Alpo studenten kijken lachend naar laptop
College geven aan groep studenten op HAN-locatie én aan studenten die vanuit thuis meedoenMultilokaal en blended onderwijs bij Commerciële Economie Innovation
Touchscreen tafel
Doorpakken op Digitalisering en iXperium/Centre of Expertise Leren met ictMonitor leren met ict voor hele mbo
ict studenten project 3
Onderwijsinnovatie met ICTHAN deelname aan het versnellingsplan
302962 Logo versnellingsplan onderwijsinnovatie met ict
Illustratie voor het online DLWO magazine
259588 2 ALPO studenten kijken elkaar lachend aan
Masterclasses en ProfielkeuzeLeerlingen proeven aan HAN-opleidingen
353320 Startbijeenkomst leerlingen Liemers College
Dag van de LerarenopleiderLerarenopleiders in het zonnetje gezet
363950 Portret Helma Oolbekkink

Projecten van Kwaliteit van Leren

Toolkit voor onderzoekende leraren

Door zelf onderzoekend te werk te gaan kunnen leraren, op basis van gegevens die ze verzamelen over hun leerlingen en eigen handelen, aan de slag met het verbeteren van het onderwijs in hun eigen klas en team.

363264 kinderen op laptop

Stuurkracht van leraren

Met stuurkracht kunnen lereraren gericht en doelbewust onderwijspraktijken veranderen om de ontwikkeling en het leren van de leerling te bevorderen. Dat maakt stuurkracht een cruciaal onderdeel van de professionaliteit van toekomstige, startende en ervaren leraren.

31562 docent voor beamer klas

Lerarenopleiders Onderzoeken Eigen Pedagogische Professionaliteit

Het netwerk LOEPP (Lerarenopleiders Onderzoeken Eigen Pedagogische Professionaliteit) is een netwerk van lerarenopleiders waarin ze hun pedagogische professionaliteit onderzoeken. Regelmatig komt het netwerk bij elkaar (fysiek en/of online).

308003 Bijeenkomst Tijd voor Pedagogiek

Formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren

Steeds meer scholen en leraren willen toetsing en beoordeling van leerlingen zo inzetten dat het het leren stimuleert. Niet alleen als afsluiting van een leerproces. Die formatieve aanpak blijkt in de praktijk nog best lastig.

Drie studenten werken op laptop

Onderzoekenderwijs

Een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel van verschillende personen is belangrijk bij het doen van onderzoek in een school. Anders verdwijnt het onderzoek namelijk ergens in een la. In dit project is een spel ontwikkeld dat zorgt voor betrokkenheid bij alle personen.

overleg met post-its

ALPO-leraren als change-agents

Lessen veranderkunde geven. Daarvoor is het thema burgerschapsvorming erg geschikt. Teams en scholen hebben een duidelijke visie nodig op dit lesprogramma. Wat geef je leerlingen mee om stevig in de samenleving te staan? Hoe geef je dat vorm? Kundige, inspirerende veranderaars zijn nodig.

docent buigt over tafel student

Beroepsbeeld van de leraar

Helaas wordt het vak leraar vaker genoemd als probleemgebied dan als vak waar je trots op mag zijn. En dit terwijl leraren ontwerpers en onderzoekers zijn. Het is voor (beginnende) leraren een uitdaging hun motivatie en passie vast te houden. Hier doen we wat aan!

docent wijst in boek bij studenten

De Toetsing Getoetst

De kwaliteit van toetsing binnen je opleiding analyseren, verbeteren en borgen? Zet dan de methode De Toetsing Getoetst in, ontwikkeld door de HAN en Zuyd Hogeschool. De methodiek is toepasbaar binnen het hbo én universitair onderwijs.

examenformulier, student met potlood

Netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o

Hogescholen en universiteiten bundelen hun krachten in het Netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o. Meer deelnemers uit hoger onderwijs zijn altijd welkom. Wil je eerst eens de proef op de som nemen? Kom naar een netwerk- of kennisdelingsbijeenkomst. 

rekenmachine

Ark of Inquiry: onderzoekend leren voor leraren

Leerlingen leren om te onderzoeken en te experimenteren. Het is belangrijk, maar valt vaak niet mee. Hoe zorg je ervoor dat competenties zich ontwikkelen via een verantwoorde methode? Hoe toets je dit? De Ark of Inquiry biedt leraren in heel Europa concrete handvatten en tools.

docent wijst met pen naar papier

Onze mensen

In het samenwerkingsverband Kwaliteit van Leren werken veel mensen samen. Bekijk onze lectoren, onderzoekers, promovendi en partners.

239124 Beeld bij nieuwsbericht whitepaper onderzoek doen stuurkracht van leraren

In contact komen met de onderzoekers van Kwaliteit van Leren?

Secretariaat: Jeanette Dusschooten

  • jeanette.dusschooten@han.nl
  • (024) 353 00 30
  • Bezoekadres
    I/O-gebouw
    Kapittelweg 35 (hoofdingang aan de Heyendaalseweg)
    6525 EN Nijmegen 

    Postadres
    Postbus 6960
    6503 GL Nijmegen

    AcademieEducatie

    De Academie Educatie kwalificeert en professionaliseert ondernemende, nieuwsgierige en zelfbewuste leraren. Hier kun je de leraar worden die je wilt zijn. We bieden onze studenten veel ruimte om zich te verbreden of te verdiepen. En; samen met het werkveld pakken we het lerarentekort aan.

    Docent voor de klas zonder poster

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Blijf op de hoogte!

    #omdat leren verandert: op scholen en in het beroep. We houden je graag op de hoogte. Abonneer je op onze nieuwsbrief.

    Overlegen en samenwerken