Leraren zetten een breed palet aan kwaliteiten in om onderwijs te geven en te verbeteren. Het is belangrijk dat hun verschillende rollen tot hun recht komen. Daar is veel voor nodig.

30401 Docent aan het lesgeven

Het onderwijs en het beroepsbeeld van leraren is voortdurend in beweging. Het is daarom belangrijk dat leraren steeds anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en die waar mogelijk sturen. Dat vraagt nogal wat van leraren, die veel verschillende rollen bekleden.

Ze zijn: 

  • pedagoog
  • ontwerper
  • onderzoeker
  • beoordelaar
  • bedienen het roer (stuurkracht). 

Het Samenwerkingsverband 'Kwaliteiten van Leraren' van Academie Educatie onderzoekt, ontwikkelt, adviseert, begeleidt, inspireert en professionaliseert op die verschillende kwaliteiten. Dat doen we praktijkgericht en dus samen met het werkveld.

Het team bestaat uit de volgende lectoraten:

  • Lectoraat Naar een meervoudige professionaliteit van leraren
  • Lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen
  • Associate lectoraat De leraar als ontwerper
473191 beeldmerk onderzoeksteam kwaliteiten van leraren onderzoek de leraar centraal

Onze aandachtsgebieden

Met wie en voor wie?

Onderzoeksteam Kwaliteiten van leraren is regionaal en landelijk actief, en werkt altijd samen met anderen. De partners vinden ze binnen de HAN (lerarenopleiders én studenten), maar ook in het po, vo, mbo en bij andere hbo-instellingen en in het wo. Ook is er samenwerking met (inter)nationale onderzoekers en met organisaties als NWO, NRO, SLO en sectorraden.

Meer informatie en contact

Download de poster 'De Leraar Centraal' voor een overzicht van de aandachtsgebieden van het onderzoeksteam.

Wil je contact met onderzoeksteam Kwaliteiten van leraren? Meld je dan bij secretariaat Onderzoek van Academie Educatie. Dat kan telefonisch via 024 353 00 30 of met een e-mail naar jeanette.dusschooten@han.nl 

492791 Geert Kelchtermans aan het woord tijdens de educatie pitstop van 24 januari.
Associate lector Roel Grol Focus op De Leraar als Ontwerper
363949 Roel Grol, onderzoeker bij het LeerLab. Educatie
De onderzoekers van de HANEdwin Buijs
354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)
472111 Sfeerfoto van een deel van het publiek tijdens de opening EAPRIL 2022
Stuurkracht van leraren Blijf toetsbewaam: pak de regie!
235923 Studenten HAN Pabo Arnhem lachen in kantine.
Afronding project Je Ogen UitkijkenToetsbekwaamheid verankerd in hoger beroepsonderwijs
406084 Studenten maken digitale toets met nieuwe toetsapplicatie
239124 Beeld bij nieuwsbericht whitepaper onderzoek doen stuurkracht van leraren
Educatie CollegetourHet onderwijs als sjoelbak
407950 Rechtenvrije foto van Marjolein Moorman

LectoraatNaar een meervoudige professionaliteit van leraren

Docenten moeten veel kunnen. Leerlingen interesseren, een relatie met hen opbouwen, de orde bewaren en kennis overdragen. En dat allemaal tegelijk. Binnen ons lectoraat staat de ‘stuurkracht’ van (toekomstige) professionals in het onderwijs centraal.

drie studenten krijgen uitleg van student

LectoraatEigentijds beoordelen en beslissen

Beoordelen en beslissen staat volop in de belangstelling. Het wordt voor iedereen in het onderwijs duidelijker dat het anders moet én kan. Maar hoe dan precies? Wat hebben leraar, leerling en school nodig voor een effectief programma van beoordelen en beslissen?

82163 studenten discussieren en luisteren