Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Beoordelen en beslissen staat volop in de belangstelling. Het wordt voor iedereen in het onderwijs duidelijker dat het anders moet én kan. Maar hoe dan precies? Wat hebben leraar, leerling en school nodig voor een effectief programma van beoordelen en beslissen?
Een essentieel onderdeel van het onderwijs is toetsing. Op basis van toetsresultaten nemen leraren en scholen belangrijke beslissingen over studenten. Selectiebeslissingen, certificeringsbeslissingen en bijvoorbeeld beslissingen over hoe studenten zich verder kunnen ontwikkelen. Er hangt veel van zo’n beslissing af. Daar moet dus geen twijfel over zijn. Wij onderzoeken daarom wat wel en niet werkt. En ontwikkelen producten waarmee opleidingen en docententeams praktisch en doelgericht aan de slag kunnen.
Expertises
- Toetsbekwaamheid
- Programmatisch toetsen
- Kwaliteit van toetsing
- Formatief handelen
Het lectoraat in beeld
Netwerken en projecten
We zijn nauw betrokken bij het onderwijs van de HAN en haar docenten. We organiseren jaarlijks een toetsconferentie en we zijn het HAN leernetwerk Eigentijds Beoordelen en Beslissen gestart samen met Services OOK (Onderwijs Onderzoek en Kwaliteitszorg). Binnen verschillende projecten werken we daarnaast samen met scholen en instellingen in het primair en voortgezet onderwijs. Zo voeren we onderzoek uit naar leerkrachtopvattingen in het primair onderwijs. En naar programma’s van formatieve leeractiviteiten in het voortgezet onderwijs. Voor alle onderzoeken geldt dat deze niet alleen interessant zijn voor de docenten, maar ook voor de lerarenopleidingen. Zij kunnen de kennis verwerken in het curriculum voor leraren-in-opleiding. Enkele voorbeelden van netwerken en samenwerking waarin het lectoraat participeert:
Lector: Tamara van Schilt-Mol
Er valt nog genoeg te leren én te doen rondom eigentijds beoordelen en beslissen.
Daarom voeren Tamara van Schilt-Mol en haar team praktijkgericht onderzoek uit. Ze deelt de kennis die ze opdoen graag met (toekomstige) professionals.

Maak kennis Ons team
Marjoke Bakker
Onderzoeker
Fedor de Beer
Onderzoeker
Edwin Buijs
Onderzoeker
Marjoleine Dobbelaer
onderzoeker
Elvira Folmer
Onderzoeker
Roel Grol
Associate lector
Linda Jakobs
Onderzoeker
Carlos van Kan
Onderzoeker
Kyle van de Langeberg
Onderzoeker
Jeroen van der Linden
Onderzoeker
Jan Martens
Onderzoeker
Maaike Nap
Onderzoeker
Helma Oolbekkink
Lector
Katrijn Opstoel
Onderzoeker
Martijn Peters
Onderzoeker
Janneke van der Steen
Onderzoeker
Harry Stokhof
Onderzoeker
Eline den Tuinder
Onderzoeker
Marijke van Vijfeijken
Onderzoeker
Marion van de Wijdeven
Onderzoeker
Academie: Educatie
De Academie Educatie kwalificeert en professionaliseert ondernemende, nieuwsgierige en zelfbewuste leraren. Hier kun je de leraar worden die je wilt zijn. We bieden onze studenten veel ruimte om zich te verbreden of te verdiepen. En; samen met het werkveld pakken we het lerarentekort aan.

ALLE ACTUALITEITEN OP JE DIGITALE DEURMAT? Volg onze nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!'
Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Focusgebied: Fair Health
Mensen met een laag opleidingsniveau of inkomen leven korter en voelen zich minder gezond. Daar willen we met focusgebied Fair Health verandering in brengen. Hoe? Door in onderwijs en onderzoek aandacht te vragen voor die verschillen. We verbinden alle kennis die de HAN in huis heeft en betrekken partners uit de praktijk. Samen kunnen we verschil maken.
