docent geeft les

‘Wat vind ik belangrijk voor leerlingen en waarom?’ Deze vraag blijkt voor veel studenten en leraren moeilijk te beantwoorden. We ontwikkelden het Pedagogisch Prioriteitenspel. (Toekomstige) leraren ontdekken hiermee welke pedagogische idealen de belangrijkste drijfveer zijn in hun eigen onderwijs.

Snelle info

Status

Dit project is afgerond

Projectleiders

  • Fedor de Beer
  • Carlos van Kan

Achtergrond

Het verduidelijken en beargumenteren van pedagogische waarden en idealen is belangrijk voor studenten op lerarenopleidingen. Ze kunnen hiermee hun visie op op ‘goed’ onderwijs, en daarmee hun dagelijkse interacties met leerlingen, verder ontwikkelen. Essentieel dus, alleen niet vanzelfsprekend. 

Spel onderdelen van het pedagogisch prioriteitenspel

Doel van het spel

Doel van het spel is (toekomstige) leraren te laten ontdekken welke pedagogische idealen de belangrijkste drijfveer zijn in hun eigen onderwijs. Het spel daagt (aanstaande) leraren uit hun pedagogische drijfveren te onderzoeken, te verwoorden, en onderling te bespreken. 

Speluitleg

Het spelen van het Pedagogische Prioriteitenspel is eenvoudig en kan zowel in kleine als grote groepen ingezet worden, afhankelijk van de beschikbaarheid van het aantal spellen. Een doos bevat 6 verschillende kaartensets en kan met maximaal 12 personen gespeeld worden.

Maak kennis Ons team

Fedor de Beer

Onderzoeker
Fedor de Beer

Carlos van Kan

Onderzoeker
Carlos van Kan

Speluitleg en downloads

Het spel is ondertussen door duizenden (aanstaande) leraren in binnen- en buitenland gespeeld. Wat steeds opnieuw duidelijk wordt, is dat met name de dialoog gewaardeerd wordt (De Beer & Van Kan, 2020). Het spel is vrij te downloaden via de knop hieronder (dit vraagt nog wel wat print- en knipwerk) of per 4 speldoosjes als professionele uitgave te bestellen voor 99,- euro. Bestellen kan via Jeanette.dusschooten@han.nl.

 

overleg met post-its

Publicaties

Het Pedagogisch Prioriteitenspel wordt ingezet bij studenten, maar wordt ook gespeeld door leraren op stagescholen om samen te praten over goed onderwijs en stagiaires beter te leren begeleiden. Bekijk de publicaties over dit spel.

handen met documenten

Nieuws en artikelen

259507 ALPO leraar staat voor de klas en telt op haar vingers
141443 Docent speelt met leerlingen en speelgoed
363949 Roel Grol, onderzoeker bij het LeerLab. Educatie
393032 Vakdidactische ontmoeting
33103 Kinderen in de klas met vinger omhoog
363264 kinderen op laptop
259577 Alpo studenten kijken lachend naar laptop
Dag van de LerarenopleiderLerarenopleiders in het zonnetje gezet
363950 Portret Helma Oolbekkink

In contact komen?

Carlos van Kan

  • carlos.vankan@han.nl
  • ALLE ACTUALITEITEN OP JE DIGITALE DEURMAT?  Volg onze nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!'

    Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.

    Overlegen en samenwerken