Lectoraat Naar een Meervoudige Professionaliteit van Leraren

drie studenten krijgen uitleg van student

Docenten moeten veel kunnen. Leerlingen interesseren, een relatie met hen opbouwen, de orde bewaren en kennis overdragen. En dat allemaal tegelijk. Binnen ons lectoraat staat de ‘stuurkracht’ van (toekomstige) professionals in het onderwijs centraal.

Hoe maken we van studenten aan de onderwijsopleidingen enthousiaste docenten met oog voor innovatie? Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we dat goede initiatieven op scholen niet in de onderste la belanden? Het is slechs een greep uit waar wij ons als lectoraat mee bezighouden. Ons doel: aankomende, beginnende en ervaren leraren ondersteunen bij het zich voortdurend blijven ontwikkelen en versterken. Als docent en als professional.  Belangrijk hierbij is het aansluiten bij de praktijk van leraren en het doen van onderzoek met, door en in samenwerking met lerarenopleidingen en scholen.

Expertises en thema's

  • Opleiden van leraren met stuurkracht
  • Professionalisering van leraren 
  • Professionalisering van lerarenopleiders  
  • De verschillende rollen van de leraar
  • Stuurkracht van leraren versterken door professionalisering
  • Onderzoek

    Binnen ons lectoraat staat de agency van de leraar centraal. Wij willen leraren ondersteunen bij het zich voortdurend ontwikkelen. En voeren daarom praktijkgericht onderzoek uit.  
  • Onze kennis

    We timmeren binnen ons lectoraat flink aan de weg om de 'agency' van onze (toekomstige) professionals in het onderwijs centraal te stellen. 

Het lectoraat in beeld

240604 thumbnail video meervoudige professionaliteit 2020. Helma OolbekkinkBekijk volledige video
Wat doet het lectoraat Naar een meervoudige professionaliteit van leraren?

Nieuws

259577 Alpo studenten kijken lachend naar laptop
Dag van de LerarenopleiderLerarenopleiders in het zonnetje gezet
363950 Portret Helma Oolbekkink
Lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren helma oolbekkink
Afscheid Associate Lector Gerda GeerdinkTerugblik op 30 jaar onderwijs en onderzoek
lectoraat kwaliteiten van lerarenopleiders gerda geerdink
duo lacht
pedagogische professionaliteit lerarenopleidersNieuwe bijeenkomsten netwerk LOEPP
308003 Bijeenkomst Tijd voor Pedagogiek
30393 Docent aan tafel bij studenten
259507 ALPO leraar staat voor de klas en telt op haar vingers

Lector Helma Oolbekkink

Hoe maak je van scholen een plek waar ook leraren blijven leren? Helma Oolbekkink vindt het intrigerend hoe leraren zich al dan niet blijvend professioneel ontwikkelen. En doet praktijkgericht onderzoek om antwoorden te vinden. 

Lector Helma Oolbekkink-Marchand

Maak kennis Ons team

Fedor de Beer

Onderzoeker
Fedor de Beer

Edwin Buys

Onderzoeker
Edwin Buijs

Marjoleine Dobbelaer

Onderzoeker
289915 Portret foto van Marjoleine Dobbelaer

Linda Jacobs

Onderzoeker
343416 Portret, onderzoek

Carlos van Kan

Onderzoeker
Carlos van Kan

Kyle van de Langeberg

Onderzoeker
343412 Portret, onderzoek

Jeroen van der Linden

Onderzoeker
Jeroen van der Linden

Helma Oolbekkink

Lector
Lector Helma Oolbekkink-Marchand

Katrijn Opstoel

Onderzoeker
343409 Portret, onderzoek

Janneke van der Steen

Onderzoeker
Janneke van der Steen

Harry Stokhof

Onderzoeker
Harry Stokhof

Eline den Tuinder

Onderzoeker
343406 Portret, onderzoek

Marijke van Vijfeijken

Onderzoeker
Marijke van Vijfeijken

AcademieEducatie

De Academie Educatie kwalificeert en professionaliseert ondernemende, nieuwsgierige en zelfbewuste leraren. Hier kun je de leraar worden die je wilt zijn. We bieden onze studenten veel ruimte om zich te verbreden of te verdiepen. En; samen met het werkveld pakken we het lerarentekort aan.

Docent voor de klas zonder poster

Blijf op de hoogte Abonneer op onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over een projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomsten, spellen en handige tools.

Overlegen en samenwerken