Helma Oolbekkink

Ik vind het intrigerend hoe leraren zich al dan niet blijvend professioneel ontwikkelen. Hoe maak je van scholen een plek waar ook leraren blijven leren? Waar vindt de docent de voedingsbodem en inspiratie om zich te blijven ontwikkelen?

Lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren helma oolbekkink

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat leraren belangrijk zijn. En dat zij een essentiële bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen en jongvolwassenen. Ik houd me vooral bezig met hoe zij goede leraren kunnen worden én blijven. Welke professionele ruimte hebben ze nodig? Welke grenzen zouden ze moeten verkennen? Hoe wordt de school voor hen echt een professionele leergemeenschap? Onderzoek in de eigen praktijk speelt daarbij een belangrijke rol.  

Over Helma

Expertises:

  • Stuurkracht van leraren 
  • Professionalisering leraren in po/vo 
  • Professionalisering leraren in mbo/hbo 
  • Pedagogische kwaliteiten van leraren 
  • Professionalisering van lerarenopleiders 

Nevenfuncties

  • Voorzitter Velon (Vereniging van voor en door lerarenopleiders) (onbezoldigd)
  • Lid raad van toezicht Johannus Fontanus College (bezoldigd) 
  • Coordinator Themagroep Teaching and Teacher Education, onderzoeksschool ICO (onbezoldigd) 
  • Lid International Forum for Teacher Educator Development (Info-TED), (onbezoldigd)

Lectoraat Professionaliteit van leraren

Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we dat goede initiatieven op scholen niet in de onderste la belanden? Binnen ons lectoraat willen we leraren ondersteunen bij het zich voortdurend ontwikkelen.  

Lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren helma oolbekkink

Nieuws

Strand met parasol
studenten en professionals in overleg
Helma Oolbekkink portret
Loopbaanoriëntatie- en begeleidingStudiekeuze: een rationeel proces?
Jonge vrouw met half lang krullend haar staat na te denken of te dagdromen met haar wijsvinger aan haar kin
Foto van collega's op de Onderwijsdagen
Een koffer vol spellen met de opbrengst van praktijkonderzoek van de lectoraten Eigentijds beoordelen en beslissen en Professionaliteit van leraren, die samen het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren vormen.
Onderzoek lectoraat Professionaliteit van lerarenLeraren leren ontwerpen
groep jonge mensen rond presentatie
Twee studenten schaterlachen met elkaar.

Publicaties

Er verschijnen regelmatig publicaties van Helma met betrekking tot haar onderzoeken rondom het onderwerp 'Meervoudige Professionaliteit van Leraren.' 

met documenten
Blijf op de hoogte

Abonneer op onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.

en samenwerken