Lectoraat

Neurorevalidatie - Eigen regie en Participatie

Ton Satink en collega's van het lectoraat Neurorevalidatie-Eigen Regie en Participatie

Het lectoraat Neurorevalidatie - Eigen regie en Participatie zet zich in voor optimale revalidatie en maatschappelijke integratie van mensen met neurologische aandoeningen. De ambitie van het lectoraat is om alle mensen met hersenletsel in staat te stellen een betekenisvol leven te leven.

Dit doet het lectoraat door te onderzoeken hoe mensen na een neurologische aandoening hun meest waardevolle activiteiten en eigen regie kunnen behouden. Samen met ervaringsdeskundigen en zorgprofessionals ontwikkelt het lectoraat slimme oplossingen en werkwijzen die ervoor zorgen dat mensen na een neurologische aandoening naar eigen wens mee kunnen blijven doen in hun naaste omgeving en in de maatschappij. Het lectoraat besteedt hierbij expliciet aandacht aan ‘kansengelijkheid’. Het vergroten van de kansen die mensen na hersenletsel hebben om hun leven naar eigen inzicht vorm te geven, is dan ook een belangrijk aspect van het onderzoek.

Het lectoraat richt zich op de volgende drie onderzoekslijnen:

  • Persoonsgerichte interprofessionele neurorevalidatie 
  • Participatie en gezondheid in de neurorevalidatie
  • Sociale innovatie in de neurorevalidatie 

Expertises

  • Neurorevalidatie, sociale participatie
  • Zelfmanagement en eigen regie in het dagelijks leven
  • Interdisciplinair samenwerken in de eerstelijn
  • Samenwerken met naasten/het sociale netwerk van cliënten
  • Kwalitatief onderzoek
  • Praktijkgericht onderzoek
  • Ontwerpgericht onderzoek
  • Participatief Actieonderzoek
  • Onderzoek

    Het lectoraat Neurorevalidatie - Eigen regie en Participatie brengt onderwijs, onderzoek en praktijk met elkaar in verbinding. Het lectoraat voert zelf onderzoek uit maar begeleidt ook zorgprofessionals en organisaties in het doen van praktijkgericht onderzoek, het toepassen van onderzoeksresultaten en het implementeren en evalueren van nieuwe werkwijzen. Verder verzorgt het lectoraat bachelor, master, post-hbo en ‘in-company’ onderwijs.

     
  • Onze kennis

    Het lectoraat levert een bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe kennis en behandelmethoden en richt zich op de vertaling van theorie naar praktijk.

     

Projecten

Meer doen met het netwerk zorgt voor meedoen na NAH

Hoe zorg je dat mensen met niet-aangeboren hersenletsel écht meedoen in de maatschappij? In dit project slaan professionals en ervaringsdeskundigen de handen ineen. Samen verbeteren ze de ondersteuning én samenwerking in de regio Nijmegen.

Vrouw in oranje trui lacht naar medestudent.

Ontketende zorg

Het project 'Ontketende Zorg' zet zich in voor betere herkenning en behandeling van visuele problemen bij mensen met hersenletsel. Door het ontwikkelen van een zorgpad, verbeteren we de revalidatie, zelfredzaamheid en participatie van deze doelgroep.

Projectbeeld Ontketende zorg

Nieuwe rollen, nieuwe kansen

Hoe kunnen jongeren met een spierziekte beter worden ondersteund in hun weg naar volwassenheid? Nieuwe rollen, nieuwe kansen onderzoekt wensen en behoeften rondom rol- en zelfmanagement, om passende zorg te ontwikkelen die jongeren, ouders en professionals helpt deze transitie te vergemakkelijken.

Projectbeeld Nieuwe rollen over jongeren met een spierziekte

NAH-theatergroep Nijmegen Zuid

Mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) creëren een wijkinitiatief, zoals een theatergroep voor bewoners met hersenletsel. Het Lectoraat Neurorevalidatie, Eigen regie en Participatie onderzoekt hoe zij het handelen en de eigen regie van deelnemers optimaal kunnen ondersteunen en versterken.

Acteurs theatervoorstelling op podium

De Activiteitenweger

De Activiteitenweger is een hulpmiddel voor het plannen van dagelijkse activiteiten. Hierdoor kan een cliënt bepalen welke activiteiten hij of zij binnen de eigen energiegrenzen aankan.

Vrouw slaat haar armen vrolijk uit. Geniet van het leven.

Eigen regie in dagelijkse activiteiten

In de driehoek onderzoek, onderwijs en praktijk worden kennis en producten ontwikkeld voor cliënten, burgers, studenten, docenten en professionals over eigen regie in dagelijkse activiteiten. De onderzoekslijn wordt georganiseerd door de opleiding Ergotherapie en het Lectoraat Neurorevalidatie van de HAN.

van de thuiszorg controleert met een patient de medicijnlijsten van de apotheek

CVA Thuisrevalidatie

Na een beroerte herstellen mensen steeds vaker thuis in plaats van in revalidatiecentra. Hier zijn diverse eerstelijnsprofessionals bij betrokken. Hoe leveren zij optimale zorg, afgestemd op de wensen en behoefte van de cliënt en in overleg met elkaar? Dit project verbetert thuisrevalidatie.

verpleegkundige van de thuiszorg controleert de bloeddruk bij een jonge chronisch zieke patiente

Het sociale netwerk in de revalidatie na hersenletsel

In dit project onderzoekt het lectoraat op welke manier naasten, zoals familieleden, vrienden en bekenden, het beste betrokken kunnen worden bij de revalidatie van mensen met hersenletsel.

Teamfoto van mensen die de handen omhoog houden. Rolstoel. Neurorevalidatie

Oefenverlof met student

Zowel uit de literatuur als de praktijk blijkt dat de overgang van een klinische revalidatiefase naar huis voor veel mensen na een beroerte lastig is. Dit was ook het geval bij de CVA-cliënten in het ZZG Herstelcentrum.

oude man, hand met stok

Nieuws

Illustratie van hoofd met hersenen
3 studenten Ergotherapie zijn genomineerd van de hbo scriptieprijs van Ergotherapie Nederland
Installatie Ton SatinkOp reis om weer te leren leven!
Ton Satink wordt gefeliciteerd door Yvonne de HAAN met zijn installatie als lector
Illustratie van hoofd met hersenen
Foto bij nieuws over toekenning PD rondom NHA

Onze lector

Lector
 

Ton Satink

Door demografische ontwikkelingen in Nederland zien we een toename van mensen met neurologische aandoeningen (bijv. beroerte, dementie, Parkinson, MS). Tevens zien we dat de revalidatiezorg door wisselende gezondheidsvaardigheden en sociaal economische gezondheidsverschillen niet voor iedereen even bereikbaar is. Ton vindt het belangrijk om onderzoek te doen en (specialistische) programma's te ontwikkelen zodat deze groep mensen (ondanks een beperking) zo goed mogelijk hun leven kunnen vormgeven met en in hun sociale netwerk. 

Portretfoto Ton Satink
Maak kennis 

Ons team

Hans Kerstens

Onderzoeker
Portretfoto Hans Kerstens voor website Centre of Expertise Sneller Herstel

Sanne Diepeveen

Onderzoeker
Onderzoeker bij het lectoraat neurorevalidatie, Sanne Diepenveen

Marjolein Thijssen

Onderzoeker
Marjolein Thijssen, onderzoeker Radboud en HAN neurorevalidatie

Lianne Remijn

Onderzoeker
Foto Lianne Remijn

Dinja van der Veen

Onderzoeker
van der Veen in onderzoeker bij het lectoraat Neurorevalidatie

Lieke Dekkers

Onderzoeker
Lieke Dekkers. innovator bij het Centre of Expertise Sneller Herstel

Magelien Arts-Tielemans

Onderzoeker
Foto bij nieuws over promotieonderzoek Magelien

Sandra Jellema

Onderzoeker
Portretfoto Sandra Jellema voor website Centre of Expertise Sneller Herstel

Marianne de Jong

Secretariaat
Marianne de Jong van de academie paramedische studies

Contact

Neem voor meer informatie contact op met het secretariaat van het lectoraat.

Bezoekadres
Kapittelweg 33 in Nijmegen (B-vleugel)
Marianne.dejong@han.nl

 

Meer leren over dit onderwerp

Ergotherapie

Voltijd Bachelor opleiding

Adviseren, coachen en begeleiden. Als ergotherapeut zorg je dat mensen hun dagelijkse activiteiten weer zelf kunnen doen. Denk aan werken, naar school gaan en hun persoonlijke verzorging. Samen met de cliënt zoek je naar de beste oplossing. Zo maak jij mensen gelukkiger!

45c49f08-0cf2-11ee-88a0-02565807075b Kapittelweg 33 Nijmegen Ergotherapie studeren hbo opleiding uitleencentrum hulpmiddel

Fysiotherapie

Numerus fixus voltijd bachelor opleiding

Wil jij mensen begeleiden en coachen om in beweging te komen en te blijven? Vind je het interessant om te leren hoe mensen bewegen en waarom het bewegen niet altijd vanzelfsprekend gaat? En wat je eraan kunt doen om het bewegend functioneren te verbeteren? Kies dan voor hbo Fysiotherapie aan de HAN!

a199b1be-0cf8-11ee-b1f8-02565807075b Fysiotherapie, K33 b1, overleg, drie studenten, laptop

Logopedie

Voltijd Bachelor opleiding

Eten, drinken of communiceren is voor sommige kinderen of volwassenen niet eenvoudig. Dan begeleid jij cliënten toch graag bij taal-, gehoor-, spraak-, stem- of slikproblemen? Kies voor Logopedie aan de HAN!

0dcdc1ec-0d01-11ee-b266-02565807075b Studenten Logopedie studeren op de HAN met 5 domeinen
Master
 

Neurorevalidatie & Innovatie

Het Lectoraat Neurorevalidatie - Eigen regie en Participatie werkt nauw samen met de master Neurorevalidatie & Innovatie. Samenwerking tussen onderzoek, onderwijs en het werkveld is noodzakelijk om de zorgkwaliteit te verhogen zodat patiënten sneller herstellen. Tijdens de master leer je onder meer innovaties te implementeren.

Centre of Expertise
 

Bestendige Zorg

Zowel de maatschappij als de zorg veranderen razendsnel. Denk aan de vergrijzing, de sociaaleconomische gezondheidsverschillen, technologische innovaties, een krappe arbeidsmarkt en toenemende en complexere zorgvragen. Dat vraagt om wendbaarheid én samenwerking. Het Centre of Expertise Bestendige Zorg zet zich daarom met nog meer focus in voor zorg die toekomstproof en inclusief is. We doen dat samen met het werkveld, onderzoekers, studenten én strategische partners.

Het Centre of Expertise (CoE) Bestendige Zorg zet zich samen met het werkveld, onderzoekers, studenten én strategische partners in voor zorg die toekomstproof en inclusief is
Academie
 

Paramedische zorg

De Academie Paramedische Studies draagt bij aan een gezonde regio; een regio waarin mensen kunnen meedoen en een betekenisvol leven kunnen leiden. Dat doen we samen met het werkveld van de paramedische zorg, met publieke partners en met het bedrijfsleven.