Onderzoek
Hoe kun je als professional en organisatie effectief, efficiënt en waarderend communiceren in een steeds veranderende omgeving? Met deze vraag houdt het Lectoraat Human Communication Development zich bezig.

Organisaties die met elkaar samenwerken bij een innovatie. Een gemeente die de online participatie met de burgers wil verbeteren. Zorgprofessionals die digitaal rapporteren voor hun cliënt en manager. Steeds speelt de kwaliteit van de interactie tussen de betrokkenen een belangrijke rol. Die interactie staat centraal in onze projecten en onderzoeken we vanuit verschillende perspectieven. Welke informatie over je klant helpt je? Welk kanaal en welke content zijn geschikt? Welke vorm maakt de boodschap begrijpelijker en inclusiever? Hoe krijgen we zicht op de onderstroom in het overleg?
Onze focusthema's
Onze centrale vraag is: Hoe kunnen organisaties en (toekomstige) professionals impactvol communiceren in een dynamische omgeving waarin zij willen bijdragen aan waardecreatie?
Onder impactvol communiceren verstaan we effectieve, efficiënte en waarderende communicatie. Een dynamische omgeving zien we als steeds veranderend waarin in en tussen verschillende domeinen gewerkt wordt.
We hebben hierbij twee perspectieven: enerzijds die van organisaties en de communicatieprofessional en anderzijds die van professionals voor wie communiceren een onlosmakelijk onderdeel van hun werkzaamheden is.
De themalijnen Doelgroepinzicht en Online Communicatie & AI raken aan het perspectief van organisaties. De themalijn Doelgroepinzicht krijgt vorm in het associate lectoraat Customer Insights. De themalijnen Begrijpelijke en Toegankelijke Informatie en Waarderend Communiceren vallen onder het perspectief van de professional.
Begrijpelijke & toegankelijke informatie
Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap helder en toegankelijk is voor een breed publiek? Begrijpelijk schrijven gaat verder dan alleen het vermijden van ingewikkelde taal. Wij analyseren en adviseren hoe je tekstueel en visueel helder kunt communiceren.
Doelgroepinzicht
Hoe kun je op basis van inzicht in je doelgroep duurzame waarde creëren voor de stakeholders van je organisatie? Weten welke behoeften en belemmeringen er leven bij de doelgroep is cruciaal voor het vormgeven van communicatie. En daarmee voor het slagen van een project, interventie, product of dienst. Dit is het thema van het associate lectoraat Customer Insight.
Online communicatie & AI
Hoe kun je je doelgroep bereiken met de inzet van online communicatie zoals social media? Weten waar je doelgroep online aanwezig is, welk content hen daar triggert en zorgen dat je online communicatie toegankelijk en inclusief is, zijn essentieel om effectief online te communiceren. Evenals weten hoe AI hierin (wel en niet) van toegevoegde waarde zijn, en hoe je het maximale uit AI haalt door effectief te prompten.
Waarderend communiceren
Hoe kun je verschillen in een samenwerking (h)erkennen en hanteren? Waarderend communiceren biedt met de WaardeRing een kijkkader om over-, in- en uitzicht te krijgen: Wie en wat doen ertoe? Wat er leeft in de onderstroom? Welke waarden botsen en binden? Wat is er in de communicatie nodig om de samenwerking te versterken?