Onderzoek

Hoe kun je als professional en organisatie effectief, efficiënt en waarderend communiceren in een steeds veranderende omgeving? Met deze vraag houdt het Lectoraat Human Communication Development zich bezig.

Onderzoeksgroep voor het lectoraat Human Communication Development

Organisaties die met elkaar samenwerken bij een innovatie. Een gemeente die de online participatie met de burgers wil verbeteren. Zorgprofessionals die digitaal rapporteren voor hun cliënt en manager. Steeds speelt de kwaliteit van de interactie tussen de betrokkenen een belangrijke rol. Die interactie staat centraal in onze projecten en onderzoeken we vanuit verschillende perspectieven. Welke informatie over je klant helpt je? Welk kanaal en welke content zijn geschikt? Welke vorm maakt de boodschap begrijpelijker en inclusiever? Hoe krijgen we zicht op de onderstroom in het overleg?

Onze focusthema's

Onze centrale vraag is: Hoe kunnen organisaties en (toekomstige) professionals impactvol communiceren in een dynamische omgeving waarin zij willen bijdragen aan waardecreatie?

Onder impactvol communiceren verstaan we effectieve, efficiënte en waarderende communicatie. Een dynamische omgeving zien we als steeds veranderend waarin in en tussen verschillende domeinen gewerkt wordt.

We hebben hierbij twee perspectieven: enerzijds die van organisaties en de communicatieprofessional en anderzijds die van professionals voor wie communiceren een onlosmakelijk onderdeel van hun werkzaamheden is. 

De themalijnen Doelgroepinzicht en Online Communicatie & AI raken aan het perspectief van organisaties. De themalijn Doelgroepinzicht krijgt vorm in het associate lectoraat Customer Insights. De themalijnen Begrijpelijke en Toegankelijke Informatie en Waarderend Communiceren vallen onder het perspectief van de professional.  

1. Begrijpelijke & toegankelijke informatie

2. Doelgroepinzicht 

3. Online communicatie & AI

4. Waarderend communiceren

Focusthema  

Begrijpelijke & toegankelijke informatie

Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap helder en toegankelijk is voor een breed publiek? Begrijpelijk schrijven gaat verder dan alleen het vermijden van ingewikkelde taal. Wij analyseren en adviseren hoe je tekstueel en visueel helder kunt communiceren. 

Lopende projecten Begrijpelijke & toegankelijke informatie

Hoe begrijpelijk zijn brieven en webteksten van de overheid?

Een aanslag van de gemeente of nieuws over een zorgaanvraag op je deurmat of in je mailbox: iedereen krijgt weleens een bericht van de overheid. Het is belangrijk dat deze teksten voor iedereen goed te begrijpen zijn. Zijn ze dat ook? In opdracht van het Ministerie BZK en de Nederlandse Taalunie onderzoeken wij de begrijpelijkheid van teksten over betaling en zorg.

Project toegankelijke overheidsbrieven

Efficiënt rapporteren in de zorg

Zorgprofessionals besteden veel tijd aan het rapporteren over (gesprekken met) cliënten. Kan dit praktischer en efficiënter? In dit project wordt gewerkt aan een verbeterd ECD; Elektronisch Cliënten Dossier. Om tot een goed en bruikbaar ontwerp te komen, werken zorgprofessionals zelf mee.

Project efficiënt rapporteren in de zorg
Focusthema  

Doelgroepinzicht

Hoe kun je op basis van inzicht in je doelgroep duurzame waarde creëren voor de stakeholders van je organisatie? Weten welke behoeften en belemmeringen er leven bij de doelgroep is cruciaal voor het vormgeven van communicatie. En daarmee voor het slagen van een project, interventie, product of dienst. Dit is het thema van het associate lectoraat Customer Insight.

Lopende projecten Doelgroepinzicht

Toegankelijke mondzorg in Arnhem Presikhaaf

Hoe kunnen we mondzorg voor mensen met een kwetsbare positie in de maatschappij toegankelijker maken? Academische Kliniek Mondzorg Arnhem (AKMA) heeft de ambitie om mondzorg toegankelijker te maken voor kwetsbare groepen in de wijk Presikhaaf. In dit onderzoek proberen we inzicht in de bewoners van de wijk te krijgen, om vervolgens in communicatie over mondzorg de juiste snaar te raken.

Project toegankelijke mondzorg

Dearly rouwverwerkingsapp

Heb je een dierbare verloren? Rouwverwerking kost tijd. Wellicht heb je lotgenoten en hulpverleners nodig om mee te praten. Rouwverwerkingsapp Dearly helpt je bij het rouwproces.

Project Dearly rouwverwerkingsapp

Gemeentelijke klantreizen

'De inwoner centraal' is een belangrijk uitgangspunt bij gemeenten. We ontwikkelden een openbare tool die gemeenten helpt om onderbouwde keuzes te maken in hun communicatie met inwoners. De tool is gebaseerd op een omvangrijk en representatief onderzoek.

Project Gemeentelijke klantreizen

Communicatie in Smart Mobility (SCRIPTS) 

Slim vervoer betekent veel online contact met de klant en achter de schermen veel afstemmen tussen betrokken partijen. Wat komt daarbij kijken? Het Lectoraat Human Communication Development en het Associate Lectoraat Customer Insights en Online Interactie participeerden in dit project.

Project communicatie in Smart Mobility
Focusthema  

Online communicatie & AI

Hoe kun je je doelgroep bereiken met de inzet van online communicatie zoals social media? Weten waar je doelgroep online aanwezig is, welk content hen daar triggert en zorgen dat je online communicatie toegankelijk en inclusief is, zijn essentieel om effectief online te communiceren. Evenals weten hoe AI hierin (wel en niet) van toegevoegde waarde zijn, en hoe je het maximale uit AI haalt door effectief te prompten.

Lopende projecten Online communicatie & AI

Effectieve social media content voor gemeenten

Hoe kunnen gemeenten hun doelgroep effectief bereiken via social media? Door middel van literatuuronderzoek, statistieken en een inhoudsanalyse onderzoeken we wat goed lopende berichten zijn op de LinkedIn, Facebook en Instagram pagina's van gemeenten Doetinchem, Lingewaard en Winterswijk.

Project Effectieve social media content voor gemeenten

Betrokkenheidsprofielen en communicatiestrategie

Een informatiebijeenkomst was altijd vrij standaard om inwoners te betrekken bij beleid. Dit vraagt echter om een hoge betrokkenheid en je bereikt er niet alle inwoners mee. Er zijn meer manieren om inwoners te bereiken, zeker online. De gemeenten Utrecht en Overbetuwe wilden hier graag hulp bij.

Project Betrokkenheidsprofielen
Focusthema  

Waarderend communiceren

Hoe kun je verschillen in een samenwerking (h)erkennen en hanteren? Waarderend communiceren biedt met de WaardeRing een kijkkader om over-, in- en uitzicht te krijgen: Wie en wat doen ertoe? Wat er leeft in de onderstroom? Welke waarden botsen en binden? Wat is er in de communicatie nodig om de samenwerking te versterken?

Lopende projecten Waarderend communiceren

Zonder wrijving geen glans - familieconflicten

Stel, je staat als familiebedrijf voor een overname. Een situatie die spanning met zich mee kan brengen vanwege botsende rollen, belangen en waarden. Hoe zorg je dat de samenwerking -juist dan- soepel verloopt? Die vraag komt aan bod in het project ‘Zonder wrijving geen glans’, gesubsidieerd door SIA RAAK-MKB.

project familieconflicten

Onderzoek impactvol afstuderen

Een onderzoeksrapport als afsluiting van het afstuderen is niet altijd de gewenste uitkomst voor zowel opdrachtgever, student als opleiding. Welke succesfactoren zorgen ervoor dat afstudeertrajecten wél van waarde zijn voor alle partijen? En hoe moet je zo’n traject dan inrichten?

Project impactvol afstuderen

Virtueel verbonden - werken op afstand

‘Thuiswerken’ is een nieuwe normaal geworden tijdens de Covid-19 pandemie. MKB-bedrijven ervaren echter uitdagingen om onderlinge communicatie en de verbondenheid met de organisatie te behouden. Welke communicatie strategieën zijn effectief om de verbondenheid in het werken op afstand te realiseren?

Project Virtueel verbonden