Project

Effectieve social media content voor gemeenten

092465c0-635e-11ee-8f7a-89f3376e5d11 beeld ten behoeve van project content voor social media lectoraat Customer Insights

Hoe kunnen gemeenten hun doelgroep effectief bereiken via social media? Door middel van literatuuronderzoek, statistieken en een inhoudsanalyse onderzoeken we wat goed lopende berichten zijn op de LinkedIn, Facebook en Instagram pagina's van gemeenten Doetinchem, Lingewaard en Winterswijk.

Snelle info

Projectleiders

Daphne Hachmang & Carmen Quint 

 

Startdatum:

januari 2023

Status:

Lopend

Aanleiding van het project

Uit gesprekken met gemeenten is gebleken dat social media worden ingezet om inwoners te bereiken maar dit nog niet altijd even bewust wordt ingezet aangezien niet duidelijk is welke elementen van een social media berichten leiden tot meer bereik, engagement en shares. Vanuit die vraag is dit onderzoek ontstaan.  

Doel

Tijdens dit onderzoek willen we achterhalen welke social media content werkt voor gemeenten. Met andere woorden: wat voor type berichten leiden tot meer bereik, engagement en shares op LinkedIn, Facebook en Instagram? In eerste instantie door middel van literatuuronderzoek op het gebied van context, inhoud, schrijfstijl en complexiteit. Vervolgens is een inhoudsanalyse gestart van social media berichten van de 3 samenwerkende gemeenten Doetinchem, Lingewaard en Winterswijk. In de inhoudsanalyse richten we ons op de onbetaalde posts en stories van LinkedIn, Facebook en Instagram die gericht zijn op de inwoners (geen arbeidsmarktcommunicatie). We kijken hierbij naar de complexiteit, taal/schrijfstijl, call to action, algoritme, call for interaction, onderwerp en doel, uniekheid en herkenbaarheid en media(rijkheid) van de berichten. Deze uitkomsten worden in relatie tot de statistieken van de posts bekeken. 

Maak kennis 

Ons team

Daphne Hachmang

Carmen Quint

Samenwerkende partners

  • Gemeente Doetichem
  • Gemeente Lingewaard
  • Gemeente Winterswijk

Het associate lectoraat Customer Insights

Hoe kan je op basis van inzicht in je (potentiële) klant duurzame waarde creëren voor de stakeholders van je organisatie? Ons lectoraat doet onderzoek om antwoord op deze vraag te krijgen. Ook voegen we kennis toe aan onderwijsprogramma’s van de HAN. 

Samenwerken, post-it plakken, proces