Onderzoek
Het lectoraat onderzoekt hoe de gebouwde omgeving de zelfredzaamheid van bewoners kan stimuleren. We kijken daarvoor naar het ontwikkelen van ‘future friendly’ en ‘reactieve’ woonomgevingen. Behoeften en leefstijl van de eindgebruikers staan centraal, zodat ze hun voorkeuren vorm kunnen geven.

Het onderzoek kenmerkt zich door een multidisciplinaire aanpak op het gebied van bouw en gezondheidszorg. Het accent ligt daarbij op de gebouwde woon- en leefomgeving van ouderen. Verschillende kennisdomeinen worden bij elkaar gebracht. Van daaruit komen we tot geïntegreerde ruimtelijke concepten en toepassingen voor een duurzame en gezonde woonomgeving. We volgen de benadering van het Maatschappelijk Verantwoord Bouwen (MVB), waarbij een mensgerichte en integrale aanpak centraal staat. Als basis hiervoor worden methoden uit Design Thinking en Participatory Design gebruikt. Deze methoden zijn ingebed in social gerontological theories & innovation sciences.
We onderscheiden 3 onderzoekslijnen
Werkwijze
Het lectoraat maakt voor onderzoek gebruik van de Empathische Ontwerpmethode van Mohammadi (2017). Deze ontwerpmethode combineert etnografische onderzoeksmethoden met de welbekende living lab-methodiek. In deze methodiek worden ruimtelijke interventies, producten, diensten en technologieën ontwikkeld, geprototyped en gevalideerd in levensechte proeftuinen. Hierdoor worden ontwerpers en onderzoekers nóg beter in staat gesteld om de leefwereld van eindgebruikers te begrijpen. Zij kunnen zo écht met hen meevoelen en ervaren. De Empathische Ontwerpmethode onderscheidt 4 stappen: Verkennen, Vertalen, Verwerken en Valideren. Deze stappen worden telkens in nauwe samenwerking met de doelgroep doorlopen.
Verkennen
De stap ‘Verkennen’ richt zich op het verzamelen van zowel theoretische als ervaringskennis. Specifiek wordt daarbij gekeken naar de (toekomstige) gebruikers van bijvoorbeeld een ruimte, product of dienst. Deze ervaringen worden in de stap ‘Vertalen’ door ontwerpers omgezet naar ontwerpconcepten. Daarbij wordt samengewerkt met de doelgroep en zo goed mogelijk rekening gehouden met de context van de toekomstige gebruikspraktijk. In de stap ‘Verwerken’ worden er vervolgens experimentele prototypen van de innovatie(s) gerealiseerd. Dit gebeurt in een proces van co-creatie met de doelgroep. Tot slot is er de laatste stap: ‘Valideren’. Hier wordt nagegaan of de interventie het gewenste effect bereikt en aan de wensen en behoeften van de gebruikers is voldaan.
Samenwerking
Het lectoraat voert (samen met het werkveld en het onderwijs) multidisciplinair, empirisch wetenschappelijk en altijd praktijkgericht onderzoek uit, o.a. door intensief samen te werken met andere hogescholen en universiteiten, maatschappelijke organisaties (woningcorporaties) en het bedrijfsleven. In verschillende onderzoeks- en promotieprojecten zetten we bijvoorbeeld samen met woningbouwcoöperaties of ouderenbonden op. Waar mogelijk dragen studenten bij aan ons onderzoek. Daarnaast draagt Architecture in Health bij aan de opleidingen van de Academie Built Environment van de HAN.
Samenwerkingsverband: Technologie en Samenleving
Internationale concurrentie, hoogwaardige technologie en eisen op het gebied van duurzaamheid speelt een steeds grotere rol voor bedrijven. Ze streven dus naar innovatieve, efficiënte en effectieve producten en diensten. Samenwerkingsverband Technologie en Samenleving werkt aan ondersteunende en innovatieve onderzoeksprojecten voor het werkveld. Samen met het onderwijs. We dragen bij aan de kwaliteit van het onderwijs, de innovatieve kracht van de beroepspraktijk én een duurzame samenleving.
