Themaroute Waterstoftechniek

Vastbijten in alkaline elektrolyser die waterstof genereert

0c35fee0-73ee-11ee-9b04-52905f9ef557 Tim Vianen, student Werktuigbouwkunde, doet onderzoek in het waterstoflab van de HAN.

Werktuigbouwkunde student Tim Vianen bijt zich samen met medestudenten vast in de ontwikkeling van een alkaline elektrolyser die waterstof kan genereren. Dat mechanisme is niet nieuw, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. In de kosten en levensduur bijvoorbeeld.

Klassieke methode verbeteren

Tim en zijn medestudenten doen hun toegepaste onderzoek in het H2Lab van de HAN op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem. Tim legt uit: "Waterstof genereren met PEM- (Proton Exchange Membrane) of AEM- (Anion Exchange Membrane) elektrolyse wordt veel onderzocht. Wij zijn bezig om de klassieke methode te verbeteren, namelijk die van alkaline elektrolyse."

De basis is al gelegd door een vorige groep studenten; deze nieuwe groep met studenten Werktuigbouwkunde, Industrieel Product Ontwerpen en Elektrotechniek geeft een vervolg aan de nieuwe ontwikkeling.

Tim geeft een voorbeeld van een probleem waar ze tegenaan lopen: "Een bepaalde stof die de reactie in de brandstofcel sneller laat verlopen, werkt vernietigend op de koppelingen, waar de vloeistof doorheen moet. Wij zoeken naar een oplossing daarvoor."

7f9cfeb0-73ee-11ee-9fb3-978b789b9c34 Tim Vianen, student Werktuigbouwkunde, in het waterstoflab van de HAN.

Energietransitie verder helpen

Tim: "Gecombineerd met de kennis uit andere onderzoeken komen we uiteindelijk samen tot grotere oplossingen, die de energietransitie verder helpen. Niets wat je doet, is voor niets. De vooruitgang gaat snel en is enorm. Dingen die een tijd geleden nog onbereikbaar waren, kunnen we nu wél toepassen. Dat ik deel uitmaak van deze ontwikkelingen en er bovenop zit, dat vind ik hartstikke mooi!"

Jong-NWBA

De snelheid van de ontwikkelingen en de nog te ontginnen mogelijkheden van waterstoftechnologie maken de studie Werktuigbouwkunde voor Tim zo interessant. Daarbij heeft zijn vader eenzelfde fascinatie voor waterstof, het werd vanuit thuis dus ook nog eens aangewakkerd.

Het enthousiasme en de bevlogenheid van Tim werken niet alleen aanstekelijk, ze vallen ook op. Buiten het H2Lab, bij de Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie (NWBA) bijvoorbeeld. Zij ondersteunen ook de Themaroute Waterstoftechniek van de HAN.

Tim maakte vorig jaar kennis met de NWBA en werd meteen lid. Onlangs benaderden bestuursleden van de NWBA hem of hij oren had naar het samen met hen oprichten van een jongerentak van de associatie. daarop heeft hij positief gereageerd en inmiddels is Tim een echte waterstofambassadeur van Jong-NWBA!

Mocht je dit nou interessant vinden en wil jij zelf ook een bijdrage leveren aan jongeren in waterstof?

Bron: TechGelderland
Fotografie: Gerard Burgers