Jonge professionals in de waterstofsector

Tim Vianen bouwt als HAN-student mee aan Jong-NWBA

0c35fee0-73ee-11ee-9b04-52905f9ef557 Tim Vianen, student Werktuigbouwkunde, doet onderzoek in het waterstoflab van de HAN.

Donderdag 12 oktober heeft de Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie (NWBA) samen met Tim Vianen, HAN-student Werktuigbouwkunde, met veel trots haar eigen jongerenafdeling Jong-NWBA gelanceerd.

Jongeren in de energietransitie

De officiële aftrap was tijdens het studentenprogramma 'Samenwerken in Transitie' van de Vakbeurs Energie in de Brabanthallen. Tim Vianen: "Ik mocht hier presenteren over het belang van jongeren in de energietransitie en over hoe wij met zijn allen beter kunnen samenwerken."

d5344240-6c1c-11ee-93c8-f4858cbc155c Student Werktuigbouwkunde, Tim Vianen op de NWBA

Waterstoftechniek

De Themaroute Waterstoftechniek maakte dat Tim in het najaar van 2022 zijn opleiding Werktuigbouwkunde bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen begon. Niet zo gek, want Tim is al jaren gebiologeerd door de mogelijkheden van waterstoftechnologie. Zo doorliep hij speciaal het vwo op een technasium, omdat hij daar projectmatig onderwijs kon invullen met waterstofprojecten.

Door de Themaroute Waterstoftechniek kwam Tim in contact met het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE). Via SEECE en het Lectoraat Balanced Energy Systems ontstond een lijntje met de NWBA. De NWBA was bezig met de plannen voor oprichting van een jongerentak en met wie kun je dat beter doen dan met iemand uit de doelgroep zelf. Tim's hulp bij de oprichting en invulling van Jong-NWBA doet hij in het kader van een project van zijn studie.

Zonder de actieve hulp en betrokkenheid van SEECE was ik nooit zo snel bij de NWBA terecht gekomen.”

Versnelling Nederlandse waterstofeconomie

Jong-NWBA biedt jonge professionals de kans om te leren, te groeien en bij te dragen aan de missie van de NWBA om de waterstofsector te bevorderen. Door jongeren vroeg te betrekken, wil de NWBA hun passie en betrokkenheid vergroten en hen inspireren om actief deel te nemen aan de activiteiten en projecten van de vereniging.

Het idee van Jong-NWBA is het resultaat van nauwe samenwerking tussen de NWBA en de Human Capital Agenda binnen GroenvermogenNL.

GroenvermogenNL spitst zich toe op de versnelling van de Nederlandse waterstofeconomie en hiervoor zijn voldoende goed opgeleide mensen nodig.

logo jong NWBA

Kans en stimulans

SEECE biedt de studenten in de Themaroute Waterstoftechniek het Jong-NWBA lidmaatschap kosteloos aan. Jan Geurts van Kessel, betrokken bij SEECE en liason regio Oost voor de Human Capital Agenda van GroenvermogenNL, ziet het als een kans en stimulans om actief deel te gaan nemen aan het Waterstof ecosysteem van MKB Nederland. "We zullen de studenten van onze mbo-kernpartners die daadwerkelijk met ons actief zijn op het gebied van waterstof hetzelfde aanbod doen. Bijvoorbeeld ROC Aventus in Apeldoorn en het Summa College in Helmond."

SEECE biedt studenten in de Themaroute Waterstoftechniek het Jong-NWBA lidmaatschap kosteloos aan. En dat geldt ook voor studenten van onze mbo-kernpartners die met ons actief zijn op het gebied van waterstof.”

Tim Vianen presenteert

Veelbelovende toekomst

De NWBA kijkt ernaar uit om dit spannende nieuwe hoofdstuk te starten en zal binnenkort meer details over het Jong-NWBA-programma delen. Het verheugt zich op de steun en medewerking van partners en belanghebbenden om samen te werken aan een veelbelovende toekomst voor de NWBA en jonge professionals in de waterstofsector.

Mocht je dit nou interessant vinden en wil jij zelf ook een bijdrage leveren aan jongeren in waterstof?

Over de NWBA

De Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie (NWBA) is een toonaangevende organisatie in Nederland die zich inzet voor de ontwikkeling en bevordering van waterstof- en brandstofceltechnologieën. De NWBA brengt experts, professionals en organisaties uit de waterstofsector samen om innovatie te stimuleren en duurzame oplossingen te bevorderen voor de energietransitie.

Fotografie: Tim Vianen, Gerard Burgers