Samen werken aan de focus

Samen, dat is de manier waarop we het moeten doen. Dat is wat de conclusie van HAN Unexpected slim schoon sociaal na een dag van ervaring, verrassing en nieuw inzicht laat zien.

322520 Campagnebeeld Unexpected kennisfestival slim schoon sociaal. Alleen hiervoor te gebruiken.

Slimme, schone en sociale oplossingen

De vele workshops, sprekers en stands op HAN Unexpected tonen allerlei slimme, schone en sociale initiatieven, oplossingen en kansen, vaak gekoppeld aan meerdere van de focusgebieden tegelijkertijd. Zo wordt aan het eind van de dag nog stilgestaan bij de empathische woning. In deze inspiratiewoning bekijkt Masi Mohammadi met onderzoekers en studenten allerlei mogelijkheden om een woonplek te creëren waar mensen zo lang mogelijk, met zo veel mogelijk woongeluk, kunnen wonen. “Een hele uitdaging,” vertelt Masi. “Waarbij we nu bijvoorbeeld kijken wat mantelzorgers vinden van de technische innovaties die we hebben gemaakt om mensen met een beginnende vorm van dementie te ondersteunen terwijl zij thuis wonen.” Een initiatief dat slimme technologie laat samengaan met het verkleinen van verschillen, liefst op een zo duurzaam mogelijke manier.

Bekijk de video met de empatische woning

Slim schoon sociaal wonen: hoe ziet dat eruit?

Armoede Experiment

Dat het ‘samen’ doen nog lang niet altijd goed gaat, laat een experiment rondom armoede tijdens HAN Unexpected zien. Carinda Jansen en Jessica van Hinthem namen bezoekers van het event deze dag onder handen. Deelnemers aan hun experiment deelden zij met een sticker in een groep in. De ene groep genoot daarbij een voorkeursbehandeling terwijl de andere werd achtergesteld. Confronterend, voor beide groepen. Onderzoeker en ervaringsdeskundige Jessica zegt erover: “Het is helaas nog realiteit. Mensen in armoede moeten continu bewijzen dat ze ergens recht op hebben. Daarom werd deelnemers uit de groep ‘achtergesteld’ gevraagd een bankafschrift te overleggen voordat ze iets kregen – bijvoorbeeld hun lunch. Hoe vreemd dat ook klinkt, in het echt gebeurt dat soort dingen ook.”

• Jessica van Hinthem in gesprek met Miloushka Meulens tijdens de wrap up van HAN Unexpected
  • Dagvoorzitter Miloushka Meulens in gesprek met HAN lector Masi Mohammadi
  • Wout Waanders tijdens de wrap up van HAN Unexpected slim schoon sociaal
  • Dagvoorzitter Miloushka Meulens in gesprek met HAN lector Masi Mohammadi
  • Wout Waanders tijdens de wrap up van HAN Unexpected slim schoon sociaal

De andere groep, die een voorkeursbehandeling krijgen, ervaart ook hoe het is als de 2 groepen samenkomen. Zo mogen zij onder meer vooraan in de zaal zitten en krijgen ze een uitgebreidere lunch. Het opgelaten gevoel om van allerlei voordelen te genieten, terwijl je weet dat iemand anders zoiets niet krijgt, zorgt voor ongemak. “Een gevoel dat veel minder speelt wanneer die ongelijkheid niet zichtbaar is”, vertelt Jessica. “Dat wilden we vandaag duidelijk maken.”

Zwaartepunt

Huisdichter Wout Waanders sluit HAN Unexpected slim schoon en sociaal af. Na een dag struinen door de locatie, inspiratie opdoen en kijken wat nu de kern is, bepaalt hij zijn zwaartepunt: de focusgebieden. Slim, schoon en sociaal. 3 aspecten die in steeds meer plekken, op steeds meer manieren, zichtbaar worden binnen de HAN.

HAN Unexpected slim schoon sociaal

De komende periode blikken we terug op HAN Unexpected slim schoon sociaal. Ben je benieuwd wat de dag bracht? Kijk dan snel op de evenementpagina en proef de sfeer van een dag vol inspiratie en verrassing.

Onze Focus

Hoe kunnen we de opwarming van de aarde remmen? Waarom leven mensen met een lage opleiding of laag inkomen korter? Hoe werken we slimmer samen aan vernieuwende oplossingen? Het zijn voorbeelden van vragen die de studenten, docenten en professionals van de HAN proberen te beantwoorden.