HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Vliegende start voor Kenniscentrum Fiets

Het gaat goed met het nieuwe Kenniscentrum Fiets! Tijdens een levendige, tweede bijeenkomst op 10 april was men te gast bij de Academie Sport & Bewegen in Nijmegen. Er zijn vele interessante lopende en komende projecten uitgewisseld. Ook is er kennis uitgewisseld met Bartiméus.

18 april 2024
653ad650-fda5-11ee-a2b9-84bb3710b0f2 Aandacht vanuit de zaal voor Marjan Wolfs van Bartiméus tijdens de tweede bijeenkomst van Kenniscentrum Fiets van de HAN.
Fair Health

Hoe houden we onze digitale wereld toegankelijk?

We checken in bij de trein, betalen met ons horloge, bestellen eten via de telefoon. Ons leven wordt steeds digitaler. Hoe zorg je dat digitale diensten voor iedereen toegankelijk zijn, bijvoorbeeld voor slechtzienden? Onze podcastmakers gaan op onderzoek uit.

13 maart 2024
54124812-0cf7-11ee-acad-02565807075b Jongen zit op een bankje en is met zijn mobiele telefoon bezig. Voor hem ligt zijn taststok.

Betekenisvolle contacten en gemeenschapsvorming

Individualisering en het afbrokkelen van gemeenschappen. Een actuele ontwikkeling, die op allerlei vlakken gevolgen heeft. Hoe investeer je in een gemeenschap? Welke rol kan een plek als een bowlingbaan hierin spelen? Dit en meer bespraken Annica Brummel en Robin Smits tijdens de aftertalk op het afgelopen InScience Film Festival.

12 maart 2024
507916 Gesprekskaartjes waarde van welzijn1
Fair Health

Artificial Intelligence als partner in het ontwerpproces

Artificial Intelligence (AI) is een urgent thema, met veel impact. Hoe kun je ChatGPT en AI gebruiken om overheidsteksten begrijpelijker te maken? En kan AI je als beeldmaker helpen in het creatieve proces? Wouter Sluis-Thiescheffer en Jasper Jeurens namen onderzoeksresultaten mee naar het InScience Film Festival.

11 maart 2024
234456 null
Fair Health

Ellie Lust: "Als je uitstraalt dat iedereen welkom is, ontstaat er een gelijkheidsprincipe"

Op dinsdag 6 februari was televisiepresentator, programmamaker en spreker Ellie Lust te gast bij de HAN Educatie Collegetour. Als voormalig politieagente en onderdeel van de lhbtqia+-gemeenschap, deelde zij haar visie op discipline en inclusie in de klas en gaf ze adviezen aan leraren (in opleiding).

08 februari 2024
c65ba650-c5bd-11ee-ab9d-f8684b98b33a achtergrond podium stoelen educatie collegetour
Fair Health

HAN Pabo loopt vooruit op de troepen

In september introduceert de HAN Pabo een nieuw curriculum. De focus ligt op basisvaardigheden, lange en duidelijke leerlijnen, formatief handelen en vaardigheden van studenten. Het doel: kneitergoede leraren afleveren. Het werkveld ontwikkelde mee.

07 februari 2024
2bf0f520-0cfe-11ee-a88e-02565807075b De lerares legt iets persoonlijk uit aan een leerling aan zijn tafel

Succesvolle samenwerking tussen HAN en Movisie

Tijdens de Week tegen Armoede bundelden de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Movisie hun krachten. Deze samenwerking heeft niet alleen de impact van de Week tegen Armoede vergroot, ook inzichten, aanpakken en methoden die werken tegen armoede kregen een podium.

30 januari 2024
322386 Beeld van de Week tegen Armoede met vork, stekker en huis als illustratie.

De opkomst van ervaringsdeskundigen

Schulden, verslaving, psychische problemen, ervaringsdeskundigen helpen mensen te herstellen van dit soort ontwrichtende situaties. Maar wat zijn ervaringsdeskundigen precies? En hoe effectief zijn ze? Onze podcastmakers gaan op onderzoek uit.

19 december 2023
f4bd103c-0cf0-11ee-9f1a-02565807075b videostill HAN investeert in Ervaringsdeskundigheid
Fair Health

Meerjarig onderzoek naar community building van start

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en het Verwey-Jonker Instituut doen onderzoek in 33 buurten naar de werkzame elementen in verschillende aanpakken rondom gemeenschapsontwikkeling. Dat levert kennis op voor de buurten om verder te bouwen aan vitale gemeenschappen. Buurten waarin mensen naar elkaar omkijken, en waar de bewoners zelf het voortouw nemen in het aanpakken van vraagstukken die er leven.

06 november 2023
e845cc30-0cec-11ee-bde2-02565807075b bijeenkomst wijkatelier lindenholt- ouderen aan tafel studente staand in het midden
Fair Health

Hoe maak je als leraar het verschil voor gelijke kansen in het onderwijs?

Iedereen wil toch dat kansen in het onderwijs voor alle leerlingen gelijk zijn? Maar bedoelen we dan hetzelfde? In de 2e HAN Educatie Pitstop delen Marijke van Vijfeijken en Eddie Denessen hun visie op het thema kansengelijkheid in het onderwijs en zetten zij onderwijsprofessionals aan om na te denken over hoe zij in hun school kunnen bijdragen aan gelijke kansen.

30 oktober 2023
fd3a0a11-74c6-11ee-ba66-02a08ae5c24f HAN Educatie Pitstop oktober 2023