"Alles ademt hier duurzaamheid"

De Academie Built Environment heeft als enige hbo-opleiding in Nederland 4 duurzaamheidssterren. Uit de audit van vorige maand bleek zelfs dat op sommige thema’s de 5e ster lonkt. Academiedirecteur Frank Spuij beaamt trots: “Bij alles wat we binnen Bouwkunde en Civiele Techniek ondernemen, is duurzaamheid ingebed.

Lectoraat architecture in health. Living labs

Van de lesstof, de manier van lesgeven, stage-opdrachten en onderzoek tot en met het scheiden van afval: álles ademt duurzaamheid. Het is niet voor niets dat Bouwkunde docent Lienke in december de Green Awards won. Bij alles wat ze doet, zoekt ze naar duurzame oplossingen. Ook het promotieonderzoek van docent-onderzoeker Bouwkunde, Frits Schultheiss is een mooi voorbeeld. Hij heeft een plan bedacht om na-oorlogse flatgebouwen energetisch te verduurzamen.

Van het gas af

Omdat bij de HAN praktijkgericht onderzoek centraal staat, gaan studenten Bouwkunde en Civiele Techniek het veld in. Ze kijken bijvoorbeeld tijdens hun opleiding in de Arnhemse wijk Spijkerkwartier samen met bewoners hoe ze van het gas af kunnen komen. Iedere woning is anders en dankzij samenwerking tussen studenten, bewoners, gemeente en woningcorporaties komt er waardevolle informatie los bij studenten en de betrokken partners.

Lectoraten

Frank: “Als brede hogeschool kunnen we een project als de wijkgerichte energietransitie integraal oppakken. Het is namelijk niet alleen een bouwkundig, economisch of sociaal probleem. Het is een integrale opgave die we als hogeschool ook als zodanig kunnen invullen met onze studenten en met ons onderzoek. De lectoraten Architecture in Health (Bouwkunde) en Sustainable River Management (Civiele Techniek) zijn hierin belangrijk.”

Wij kunnen als hogeschool écht iets betekenen voor, bewoners, gemeentes en bedrijven.

Verschil maken

Frank vervolgt: “Dankzij de brede aanpak kunnen we écht iets betekenen voor bewoners, gemeentes en bedrijven en ook daadwerkelijk het verschil maken. We horen steeds vaker terug dat studenten die Bouwkunde of Civiele Techniek willen studeren, bewust voor de HAN kiezen omdat wij duurzaamheid centraal hebben staan.”