HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lectoraat Sustainable River Management

Internationaal samenwerken voor veerkrachtige riviersystemen

Honderden jaren lang heeft de mens ingegrepen in ons rivierensysteem. We klemden rivieren in tussen steeds hogere dijken. Maar natuurkrachten laten zich niet tegenhouden. Zeker niet nu klimaatverandering zorgt voor hogere hoogwaters en lagere laagwaters.

29 februari 2024
3db8e290-d490-11ee-995a-64f7e8521eaa Uiterwaarden

Duurzaamheidswinst vs ontwerpconsessies

Er wordt continu ‘reuzenarbeid’ verricht in het rivierengebied. Grote ontgravingen ter verbetering van waterberging of riviernatuur zorgen voor een aanbod aan grond. Handig, want met 1500 kilometer aan te versterken dijk hebben we een enorme grondvraag.

08 maart 2023
503664 Omgevingsbeeld van Cortenoever

Digitale dijken doorbreken

Wat gebeurt er precies binnenin een dijk? Dat is moeilijk in te schatten. Toch is dit ontzettend belangrijk, want verouderingsprocessen in de dijk hebben effect op de sterkte.

16 januari 2023
339977 een bankje dat last heeft van een overstroming.
Lectoraat Sustainable River Management

Slim omgaan met grond voor duurzaam rivierbeheer

Het Lectoraat Sustainable River Management heeft deze zomer 2 nieuwe projecten opgestart die te maken hebben met slim omgaan met grond voor een duurzaam rivierbeheer: Het project Circulair Havenslib en het project Rivierenwerken.

03 oktober 2022
436783 Slib
Lectoraat Sustainable River Management

Complexe waterkeringszorg met serious gaming aanpakken

Een dijk is zelden enkel een waterkering. Denk aan de ligging in de natuur, de woningen die er vaak op staan en de kabels en leidingen die er liggen. Je hebt dus bij dijkbeheer te maken met verschillende partijen. De onderlinge afstemming binnen en tussen partijen kan vaak beter, maar hoe?

20 juni 2022
417051 Vrouw die over een sluit uitkijkt. SRM, waterbeheer. Prometheus
Lectoraat Sustainable River Management

Wat is erger: extreme regenval of droogte?

In Nederland praten we graag over het weer. Dan is het te koud, dan weer te nat, te warm of te droog. Zo klaagden we in mei massaal steen en been over de droogte, begin juni is nog nooit zo nat geweest en nu is het weer snikheet. Op 17 juni was het de Dag van de Droogte. Een mooi moment om bij dit onderwerp stil te staan. En onderzoeker bij het HAN Lectoraat Sustainable River Management, Maarten Podt, aan de tand te voelen.

17 juni 2022
415424 Dag van de droogte. Droge grond met bloem.
Lectoraat Sustainable River Management

Studenten werken aan een waterveilige toekomst

Waterschap Rivierenland, de hogescholen HAN en Van Hall Larenstein gaan de komende 4 jaar samenwerken op het gebied van hoogwaterveiligheid. Op 17 november hielden de directeuren van de samenwerkingspartners het 1e stuurgroepoverleg.

18 november 2021
354260 luchtfoto rivierenlandschap hoogwater A50 richting Loenen
Lectoraat Sustainable River Management

Wie houdt onze voeten droog?

Eind oktober presenteerde het KNMI haar Klimaatsignaal'21. Conclusie: de klimaatverandering verloopt steeds sneller. Wie al die klimaatplannen gaat realiseren? Wat dacht je van: goed geschoolde vakmensen!

256272 5 vragen aan Jeroen de Rijke, lector Sustainable River Management, civiele techniek
Jeroen Rijke
30 oktober 2021
256273 Lectoraat Sustainable River Management Jeroen de Rijke over klimaatadaptie

Zilver voor Civiele Techniek in Elseviers Beste Studies

Elseviers Weekblad vergelijkt jaarlijks de voltijdopleidingen op bachelor- en masterniveau. De opleiding Civiele Techniek kreeg dit jaar een zilveren medaille, gebaseerd op de resultaten van de Nationale Studentenenquête.

18 oktober 2021
341903 geopende stuw en sluis bij driel bij hoog water 2021 civiele techniek
Lectoraat Sustainable River Management

Samenwerking, bevlogenheid en innig verbonden met onderzoek

In de 13e editie van CvB on Tour brachten Rob Verhofstad en Bridget Kievits van het College van Bestuur een bezoek aan de Academie Built Environment. Yvonne de Haan moest door omstandigheden verstek laten gaan.

03 september 2021
316040 bouwkundestudenten in oude fabriekshal