Samen met de regio

2020 stond, naast academievorming en de coronapandemie, voor de HAN uitdrukkelijk ook in het teken van het versterken van de samenwerking in de driehoek. Méér dan ooit trekken ons onderwijs en onderzoek op met het werkveld in de regio.

234454 null

Samen met studenten, docenten, onderzoekers, ondersteuners en professionals uit het regionale bedrijfsleven maken we ons op weg naar een gezamenlijke, beloftevolle toekomst.

Daarbij werken we dagelijks op volle sterkte samen aan oplossingen en innovaties die schoon, slim en sociaal zijn. Deze inspirerende vormen van co-creatie organiseren we vanuit onze opleidingen, lectoraten, centres of expertise en 3 zwaartepunten: Health, Sustainable Energy & Environment en Smart Region.
Multidisciplinair en academie-overstijgend zetten we zo doorlopend stappen vooruit. Dat is goed voor de regio. Dat brengt ons praktijkgericht onderzoek verder. Dat actualiseert en verrijkt onze opleidingen. En bovenal worden onze studenten daar elke dag beter van.

Etalage-portal

In beweging voor een betere motoriek

Kinderen zitten momenteel meer dan ooit achter beeldschermen. Van buitenspelen komt bar weinig terecht. Geen wonder dat hun motorische vaardigheden vaak achteruit hollen. Terwijl het zó belangrijk is dat we al op jonge leeftijd goed en genoeg leren bewegen. Want jong geleerd… Daarom komt het er nu nóg meer op aan dat het bewegingsonderwijs van hoog niveau is. Een voorbeeld? De beweegkaarten uit de etalage-portal, volop praktische handvatten.

286309 man met voetbal draaiend op vinger
Covid19-Sparkcentre:

Van experiment naar waardevolle leerschool

Speelt er iets belangrijks in de maatschappij? Dan besteedt de HAN daar aandacht aan in het onderwijs. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor de coronapandemie. Het Covid19-Sparkcentre werd min of meer uit nood geboren.

cc2a2b22-0cf1-11ee-81f4-02565807075b Fon Zeegers zittend in spark centre
gebundelde denk- en daadkracht

Kennislabs voor toekomstgericht onderwijs

Hoe speel je als onderwijs slim in op een razendsnel veranderende toekomst? Binnen kennislabs voor toekomstgericht onderwijs buigen knappe koppen daar samen het hoofd over. En in de daaraan verbonden leerlabs neemt de HAN, heel praktisch, al een voorschot op de toekomst!

291012 Maud Ras en Gijs van Hout staan aan tafel te praten over Kennislabs voor toekomstgericht onderwijs. Liggend beeld. Deze foto is uitsluitend te gebruiken voor het Jaaroverzicht. Wil je deze foto voor een ander doeleind gebruiken? Neem dan contact op met Mieke Leenders

Focus van de HAN in beeld

Hoe kunnen we de opwarming van de aarde remmen? Waarom leven mensen met een lage opleiding of laag inkomen korter? Hoe werken we slimmer samen aan vernieuwende oplossingen? Het zijn voorbeelden van vragen die de studenten, docenten en professionals van de HAN proberen te beantwoorden.

Smart Region

Samen slim

Digitale toepassingen worden steeds sneller ontwikkeld en technologie neemt een steeds belangrijkere plek in ons leven in. Deze digitale innovaties zijn beter als mensen met verschillende achtergronden samenwerken. Met het delen van kennis en het creëren van ontmoetingsplekken helpt de focus Smart Region daarbij. Op deze manier hebben we impact op het digitale werkveld en in ons onderwijs.

cc97d6ea-0cf1-11ee-acd8-02565807075b Claudia Klarenbeek loopt met collega's op achtergrond skillshub
SUSTAINABLE ENERGY & ENVIRONMENT

Samen schoon

Het leefbaar houden van onze wereld vraagt om het terugdringen van de CO2-uitstoot. Dat kan groot, maar ook klein – in onze regio. We werken samen aan alternatieve, schonere energiebronnen en een economie waarin we veel meer hergebruiken. Daarvoor is samenwerking nodig en dat is een kern van de focus Sustainable Energy en Environment (SEE). Een grote, brede uitdaging die ons en de regio voorbereidt op een duurzame economie met toekomstbestendige professionals.

265636 Conceptbeeld hal Connectr
Health

Samen sociaal

Mensen met een laag opleidingsniveau of inkomen leven korter en voelen zich minder gezond. Daar willen we met de focus Health verandering in brengen. Hoe? Door in onderwijs en onderzoek aandacht te vragen voor die verschillen. We verbinden alle kennis die de HAN  in huis heeft en betrekken partners uit de praktijk. Samen kunnen we verschil maken.

Health vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN