Onderzoek bij de HAN

Bij de HAN zijn onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Via praktijkgericht onderzoek ontwikkelen onze lectoren en onderzoekers kennis met en over die beroepspraktijk. Over wat wel en niet werkt, en waarom. Zo zorgen we samen voor verbetering en vernieuwing.


Een sfeer van vertrouwen

Onderzoekers hebben bij de HAN veel eigen verantwoordelijkheid. Zij werken in een sfeer van vertrouwen, waarin ze elkaar opzoeken en inspireren. Daarbij ligt de nadruk op ambitie en kwaliteit. Met deze zogenoemde ‘kwaliteitscultuur’, zorgen we ervoor dat onze mensen kunnen floreren. 

  • elektrotechniek samenwerken elektro

    Lectoraten

    De HAN kent zo’n 50 lectoraten. Een lectoraat is een onderzoeksgroep die praktijkgericht onderzoek uitvoert: in en met de praktijk kennis ontwikkelen over de praktijk.
  • Profielfoto Arien Hofland

    Lectoren

    Onze lectoren verrichten praktijkgericht onderzoek. Ze ontwikkelen nieuwe kennis, dragen bij aan de beroepspraktijk én aan het verbeteren van het onderwijs.

Wetenschappelijke criteria

Ons onderzoek voldoet aan wetenschappelijke criteria. Het is gericht op de verbetering of vernieuwing van de beroeps- en onderwijspraktijk, door de ontwikkeling van nieuwe kennis of inzichten. Of op het onderzoeksgericht ontwerpen of ontwikkelen van nieuwe methoden of technieken. Ons onderzoek kan een regionaal, nationaal en internationaal karakter hebben.

  • biologie en medisch laboratoriumonderzoek student plantenpracticum laboratorium

    Wetenschappelijke integriteit

    Meer over de vertrouwenspersonen en de commissie die eventuele schendingen kan onderzoeken.
  • Global goals en internationale boeken

    Publicaties

    Doorzoek ons overzicht met publicaties van lectoren en onderzoekers van de HAN. 

Onderzoekend vermogen

Onderzoek is duidelijk aanwezig in de leeromgeving van studenten. We leiden hen op tot zelfbewuste mensen, die in hun kracht staan. Die over grenzen heen kijken, en die zijn toegerust op het vernieuwen van de beroepspraktijk. Daarvoor ontwikkelen onze studenten tijdens hun opleiding 'onderzoekend vermogen'. Dat wil zeggen dat zij de onderzoekscyclus globaal leren doorlopen en kennis uit onderzoek leren toepassen in de beroepspraktijk. Doordat docenten participeren in het onderzoek, krijgen onderzoeksresultaten bovendien nog beter een plek in het onderwijs.

 

Onderzoeksprojecten bij de HAN

Levensecht: Armoede Experience

Arnold leefde na zijn ontslag in financiële onzekerheid. Sonja zat opgescheept met de schulden van haar ex-man. Het zijn levensechte verhalen uit de Armoede Experience. De ervaringsroute biedt deelnemers en ontwikkelaars de kans om te ervaren wat de impact is van armoede.

armoede experience Marise van Telgen

Boek over armoede werkt als eyeopener

Hoe komt het dat de kloof tussen arm en rijk groter wordt? Welke rol speelt de politiek daarin? En: wat moeten we doen om armoede de wereld uit te helpen? Op deze vragen en meer geeft HAN-docent en auteur Jeroen Otten sámen met HAN-studenten en -docenten antwoord, in een toegankelijk geschreven boek.

Stockfoto, armoede, jongen, neerslachtig

VR-simulatie traint studenten in herkennen laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid herkennen en benoemen: hoe dóe je dat? In acteurstrainingen kom je een eind. Maar VR-simulatie is zeker zo praktisch, want snel, effectief en prima toe te passen in diverse onderwijssituaties binnen alle vakgebieden. De tool is een vondst van de leergemeenschap Laaggeletterdheid.

man met vr bril kijkt omhoog

“Vertrouwen betekent voor mij dat je uitgaat van de goede intenties van mensen. Fijn dat de HAN gaat voor een cultuur waarin vertrouwen centraal staat, naast innovatie, leren en samenwerken.”