- Open up new horizons - HAN University of Applied Sciences
- Projecten
- SPRONG All4Talent
SPRONG All4Talent

Een arbeidsmarkt waar ieders talent benut kan worden is nodig. Zeker nu er een structureel tekort is aan arbeidskrachten en desondanks mensen aan de kant blijven staan. De HAN werkt samen met HU, Windesheim en (werkveld)partners aan een inclusieve arbeidsmarkt in het SPRONG-programma All4Talent.
Snelle info
Start
1 februari 2025
Looptijd
4 jaar
Subsidie
€ 1.000.000
Subsidieverstrekker
SIA/SPRONG
Projectleider
Marco Wolf
Programmaleider
Sarah Detaille
Penvoerder
HAN
Medeaanvragers
Hogeschool Utrecht, Hogeschool Windesheim
Alles rondom SPRONG All4Talent
Over SPRONG All4Talent
Om werknemers met een ondersteuningsbehoefte aan een passende baan te helpen is een integrale aanpak nodig van zowel ervaringsdeskundigen, werkgevers als beleidmakers op zowel regionaal als landelijk niveau. In het SPRONG-programma All4Talent ontwikkelen we een toolbox die bestaat uit nieuwe kennis, best practices, producten en diensten en manieren om samen te werken richting een inclusieve arbeidsmarkt. De betrokken partners werken in een kennisplatform samen aan kennisuitwisseling en -ontwikkeling. De SPRONG-subsidie biedt de onderzoeksgroep ruimte om kennis en tools te ontwikkelen voor het beter inzetten van werknemers en -zoekenden die aan de zijlijn staan.
Meer weten over All4Talent?

Resultaten en tools
Toolbox Inclusief Werkgeverschap
Het project Inclusief Werkgeverschap is een samenwerking tussen zes hogescholen: HAN, HU, Windesheim, Saxion, Hogeschool Rotterdam en Zuyd. Gezamenlijk bundelen we onze krachten om werkgevers te ondersteunen bij een inclusieve arbeidsmarkt. Dit project resulteerde in een toolbox.
Handreiking 'Hoe begeleid je vrouwelijke statushouders naar werk?'
In het project 'Participatie met perspectieven' hebben we een praktische overzicht gemaakt van essentiële elementen en aandachtspunten voor toeleiding naar passende en duurzame arbeidsparticipatie van vrouwelijke statushouders. Er bestaat een grote diversiteit onder deze vrouwen. Begeleiding vraagt om maatwerk en professionele aandacht, en deze handreiking gaat hierover.

Toolbox Diversiteit & Inclusie | Rise 360
Onderzoekers en studenten ontwikkelen en lanceren een toolbox voor docenten (in het mbo, hbo en wo) met werkvormen voor meer inclusie. De tools zijn ook breder inzetbaar; bijvoorbeeld om inclusie op de werkvloer te bevorderen.
Ervaringsdeskundigheid
Als ervaringsdeskundige zet je persoonlijke ervaringen in om anderen in vergelijkbare situaties te ondersteunen of om beleid te verbeteren. Ervaringsdeskundigheid en ervaringskennis zijn onmisbaar in onderwijs, onderzoek en innovatie. Meer weten over ervaringskennis of ervaringsdeskundigheid? Bekijk deze pagina.

Stagetool voor begeleiders van studenten met en zonder autisme
Binnen het project 'Aanpak gelijke stagekansen' ontwikkelden we de StageTool. De StageTool is een gespreksinstrument voor docenten en studentbegeleiders. Met als doel: hbo-studenten met (een vermoeden van) autisme te begeleiden. Máár, de tool is ook zeer goed in te zetten voor studenten zonder autisme.

Flexibele werkinstructies
Effectieve werkinstructies stellen mkb-werknemers beter in staat om de assemblage goed uit te (blijven) voeren in een omgeving met variëteit. Bekijk de instructies, tools en richtlijnen die het project 'Flexibele werkinstructies' heeft opgeleverd. Daarmee kunnen werkinstructies contextgevoelig en flexibel gemaakt en gebruikt worden.

Inclusief onderzoek doen
In onderzoek, data-analyses en productontwikkeling sluiten we té vaak mensen uit. Bijvoorbeeld omdat we met een eenzijdige blik kijken. Inclusief onderzoek doen is belangrijk. In deze video leggen we uit hoe het werkt en geven praktische voorbeelden.

Projecten SPRONG All4Talent
SPRONG Human Capital Innovatie
Met 5 lectoraten en partners ontwikkelen we een landelijke onderzoeksinfrastructuur op human capital gebied. Goede ontwikkeling en benutting hiervan is dé kernopgave voor het versnellen van maatschappelijke transities, opschalen van innovaties en vergroten van maatschappelijk verdienvermogen. Dit project vormde de inspiratie en aanleiding voor SPRONG All4Talent.

Arbeidstoeleiding van vrouwelijke statushouders
Het project 'Participatie met perspectieven' richt zich op de arbeidstoeleiding van vrouwelijke statushouders. In Nederland is deze groep ondervertegenwoordigd wat betreft arbeidsparticipatie. In dit project onderzochten we hoe publieke professionals vrouwelijke statushouders op passende wijze kunnen begeleiden naar werk. De HAN was penvoerder, Windesheim en HU mede-uitvoerder.

Aanpak gelijke stagekansen
Meldt een student het als er iets speelt voorafgaand of tijdens de stage? Of is de student bang studievertraging op te lopen? Wanneer spreken we over stagediscriminatie? En welke gevolgen heeft dit voor de student? Met partners in de regio onderzoeken we wat nodig is om stagewelzijn te vergroten en stagediscriminatie tegen te gaan.

De rol van professionele identiteit in cliëntgerichte dienstverlening door arbeidsdeskundigen
Het project 'Samen werken aan cliëntgerichte dienstverlening' heeft als doel de waarde van de arbeidsdeskundige dienstverlening te verhogen voor cliënten met wie zij werken. Dit doen we door het perspectief en de ervaringskennis van cliënten centraler te stellen in het handelen van arbeidsdeskundigen.

Versterken inclusief werkgeverschap
Werkgevers die kwetsbare doelgroepen een kans willen geven, lopen te vaak tegen belemmeringen aan. Dit project wil daar iets in veranderen. We bieden lokale ondersteuning aan inclusieve werkgevers en sociaal ondernemers die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan (willen) nemen.

Volwaardige arbeidsparticipatie Rijksoverheid
De Rijksoverheid wil een inclusieve werkgever zijn, die mensen gelijke kansen biedt in hun baan, en waar mensen volwaardig kunnen werken. In dit project ontwikkelen en implementeren we een werkwijze die de relaties tussen medewerker en de fysieke, sociale en systeem-context centraal stelt zodat mensen gelijke kansen hebben in hun baan én op volwaardige arbeidsparticipatie bij de Rijksoverheid.

Nieuws
All4Talent: samen aan de slag voor een inclusieve arbeidsmarkt
De HAN gaat samen met HU en Windesheim en (werkveld)partners werken aan een inclusieve arbeidsmarkt in het SPRONG-programma ALL4Talent. De SPRONG-subsidie biedt de onderzoeksgroep ruimte om kennis en tools te ontwikkelen voor het beter inzetten van werknemers en -zoekenden die aan de zijlijn staan.

Gemeente Utrecht en HU brengen statushouders en werkgevers samen in U-Match
Gemeente Utrecht zet samen met Hogeschool Utrecht in op vernieuwende leerwerktrajecten voor statushouders, waarbij specifieke vakkennis, praktijkervaring en het leren van de Nederlandse taal gecombineerd worden. Mobiliteitsbedrijf Transdev Nederland is de eerste partner in dit nieuwe traject. Door de start van de leerwerktrajecten worden tekorten op de arbeidsmarkt aangepakt en werken statushouders tijdens de inburgering al gericht en versneld naar een vaste baan.

Denk je mee over duurzame inzetbaarheid in de uitzendbranche?
Goed nieuws! Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een subsidie toegekend om extra werk te maken van duurzame inzetbaarheid in de uitzendbranche. De ABU, NBBU, Doorzaam en Hogeschool Utrecht gaan onderzoek doen naar het creëren van duurzame loopbanen voor uitzendkrachten en het verbeteren van hun positie op de arbeidsmarkt.

Wie zijn wij: betrokken lectoren en lectoraten
Lector Josje Dikkers (HU)
Josje Dikkers is sinds mei 2019 benoemd als lector Organiseren van Waardig Werk. Haar lectoraat steunt organisaties met praktijkgericht onderzoek rond twee centrale thema’s: het creëren van betekenisvol werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en het borgen van betekenisvol werk in veranderende organisaties.

Lector Joost van der Weide (Windesheim)
Joost van der Weide is sinds 2023 lector Sociale Innovatie. Zijn onderzoeksfocus ligt op maatschappelijke vraagstukken als inclusief werken en leren & ontwikkelen in organisaties. Zo richt hij zich op het ontwikkelen van een leercultuur in het mkb en het bevorderen van de duurzame arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Associate-lector Sarah Detaille (HAN)
Om mensen duurzaam te laten participeren op de arbeidsmarkt zijn passende human capital instrumenten nodig; op micro-, meso- en macroniveau. Sarah Detaille houdt zich bezig met het werk van de toekomst en de toekomst van werk. Als je blijft leren kun je steeds iets nieuws bijdragen aan je werkomgeving.

Lectoraat Organiseren van Waardig Werk (Hogeschool
De ambitie van dit lectoraat is om met praktijkgericht onderzoek organisaties te ondersteunen bij het creëren, organiseren en duurzaam onderhouden van waardig werk. Werk dat bijdraagt aan economische zelfredzaamheid en eigenwaarde, in het bijzonder voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.
Lectoraat Sociale Innovatie (Windesheim)
Het lectoraat Sociale Innovatie werkt samen met kennis- en praktijkpartners om te ontdekken hoe werk en samenwerking op nieuwe manieren georganiseerd kunnen worden. Zo dragen we bij aan organisaties die beter presteren en tegelijk bijdragen aan het welzijn van medewerkers en een inclusieve samenleving.
Lectoraat Human Capital Innovation (HAN)
Het Lectoraat Human Capital Innovations zoekt manieren om een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekender en zichtbaarder te maken op een manier die aansluit bij de behoeftes van (potentiële) werkenden en werkgevers. Op individueel niveau, in de werkomgeving, in het onderwijs en in de regio. Dat doen we in verschillende (regionale) samenwerkingen.

Adviesgroep
Projectpartners
- FNV
- JobOn
- Stichting Utrecht Tech Community (U-tech)
- The Colour Kitchen
- Goldschmeding
- Rijksuniversiteit Groningen
- PDO BV, projectbureau duurzame ontwikkeling
- Switch naar Techniek
- TechYourFuture
- CINOP
- Gemeente Nijmegen
- Werkbedrijf Rijk van Nijmegen
- AMR Rijk van Nijmegen
- Gemeente Arnhem
- Gemeente Lingewaard
- Gemeente Zwolle
- AMR Zwolle
- AMR Midden-Utrecht
- Economische Regio Zwolle
Contact
Projectleider Marco Wolf