HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Academie Rechten

Het belang van taal is enorm, juist ook in de rechtspraak

Studenten die in Rechten afstuderen kennen de kracht van taal. Bij het Juridisch Loket ondersteunen ze bijvoorbeeld mensen die meer willen weten over nieuwe wet- en regelgeving. Die vertaling moet begrijpelijk zijn voor iedereen – maar juridisch wel correct. Voor veel studenten al een herkenbaar spanningsveld.

24 maart 2023
4251c88e-0cff-11ee-947b-02565807075b Docent Steef neemt het interview af met mr. Frank Visser
Academie Rechten

Kan de innovatie die er nog niet is, mag het, moet het?

Ingenieurs gaan er vaak van uit dat alles is toegestaan, tenzij het expliciet verboden is. Juist deze mindset zorgt voor innovatie. Toch vergeten ze iets over het hoofd. Want hoe verhoudt de mindset van ingenieurs zich tot de juridische kaders?

10 februari 2023
8ecc1774-0cf4-11ee-ad10-02565807075b CE-Innovation_workspace_2021_MHF5856, 2 jongens, demonstratie, nieuwe technieken, toelichten, presenteren
Academie Rechten

Wanneer is een tekst voor jou écht begrijpelijk?

Voor veel burgers zijn (juridische) teksten niet helder en daardoor onbegrijpelijk. Hoe kunnen die teksten duidelijker worden? Met die vraag gingen ROC-studenten van de opleiding Sport en Bewegen dinsdag 6 december aan de slag tijdens een workshop van onderzoekers Bas Kerssies en Amber Oomen-Delhaye van onderzoeksgroep OpRecht Begrijpelijk aan de Academie Rechten. Zo willen zij het belang van begrijpelijke taal bij een brede doelgroep onder de aandacht brengen.

15 december 2022
480479 Interactieve sessie tijdens voorlichting onderzoeksgroep op ROC
Academie Rechten

Mbo-studenten maken kennis met het studeren op het hbo

Op woensdagochtend 23 november kregen we bezoek van studenten van diverse mbo’s. Zij kwamen kennismaken met de HAN en in het bijzonder met de associate degree opleidingen in de economische en juridische richtingen. De studenten volgden na een korte introductie 3 workshoprondes.

Merel Reichgelt
23 november 2022
354386 Presentatie mbo middag, auditorium R31. Economisch domein. 2021

Onderzoeksgroep OpRecht Begrijpelijk steunt Nationaal Ouderenfonds

Het Nationaal Ouderenfonds zet zich in voor ouderen in Nederland. Dit doen zij door ouderen bewust te stimuleren om (sociaal) actief te blijven. Door middel van een nieuw project staat het Nationaal Ouderenfonds lokale partijen met raad en daad bij om activiteiten voor 55 plussers te organiseren. Dat initiatief wordt de Derde Helft genoemd. Onderzoeksgroep OpRecht Begrijpelijk van de Academie levert hier graag een bijdrage aan.

31 augustus 2022
d6a52896-0cfa-11ee-a27a-02565807075b Spaarport met geld.
Academie Rechten

Begrijpelijke taal in de rechtspraak

Voor veel burgers is het taalgebruik in rechterlijke uitspraken niet helder en daardoor onbegrijpelijk. Een visueel vonnis helpt de rechtspraak wel begrijpelijk te maken. Daar wordt nu aan gewerkt, verduidelijkt Amber Oomen. Zij is onderzoeker bij de onderzoeksgroep van de Academie Rechten. Door te werken aan begrijpelijke taal in de rechtspraak, draagt de Academie bij aan de verkleining van sociale ongelijkheid.

18 november 2021
330267 studiecluster, cluster lerarenopleidingen, engels woordenboek, 2021
Academie Rechten

Studenten Rechten op bezoek in gevangenis

Voor even waren ze bajesklanten, maar dan wel als online bezoeker van de Penitentiaire Inrichting Arnhem. Een groep van zo’n 35 hbo-studenten Rechten trok recent naar deze moderne gevangenis, op uitnodiging van studievereniging Fides. “Ook hier kan de toekomst liggen van een hbo-student Rechten”, verklaart verenigingsvoorzitter Murad Baker.

23 april 2021
285905 Groepsfoto van rechtenstudentenvereniging SV Fides in gevangenis Arnhem
Academie Rechten

"Luister naar jongeren, praat met jongeren, betrek jongeren!"

Op deze verkiezingsdag ontmoetten HBO-Rechten-studenten Anne van Brakel en Kim Jacobs de minister van Binnenlandse Zaken, Kajsa Ollongren. Ze hadden het uiteraard over de Tweede Kamerverkiezingen, én over hun bijdrage aan het coronaproof organiseren daarvan in gemeente Nijmegen.

17 maart 2021
273255 Foto van Kasja Ollongren die gaat stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen.
Academie Rechten

Veilig je stem uitbrengen dankzij studenten HBO-Rechten

Dat de maatschappelijke betrokkenheid onder studenten groot is, bewijzen ruim 25 studenten HBO-Rechten. In samenwerking met de gemeente Nijmegen zorgen zij voor een coronaproof Tweede Kamerverkiezing in maart.

01 maart 2021
close-up rechtenbundel, FEM HBO rechten
Academie Rechten

Nieuw: de Rechten Collegetour!

De Academie Rechten start met de Rechten Collegetour. Tijdens interactieve bijeenkomsten, gebaseerd op het gelijknamige tv-programma Collegetour, worden studenten in contact gebracht met inspirerende gasten. Op 4 maart 2021 trapt de academie af met niemand minder dan de fractievoorzitter van D66 Rob Jetten!

Esther Fintelman-van Pommeren
08 februari 2021