"Luister naar jongeren, praat met jongeren, betrek jongeren!"

Op deze verkiezingsdag ontmoetten HBO-Rechten-studenten Anne van Brakel en Kim Jacobs de minister van Binnenlandse Zaken, Kajsa Ollongren. Ze hadden het uiteraard over de Tweede Kamerverkiezingen, én over hun bijdrage aan het coronaproof organiseren daarvan in gemeente Nijmegen.

273255 Foto van Kasja Ollongren die gaat stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Anne en Kim zijn 2e-jaarsstudenten en volgen momenteel het vak Staatsrecht. In Nederland leven we in een democratische rechtsstaat, en open en vrije verkiezingen zijn daar een cruciaal onderdeel van. Hoe toepasselijk, dat Anne en Kim ook de uitdaging aangingen om de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 veilig te organiseren. Ze deden dat in een project samen met andere studenten, op verzoek van gemeente Nijmegen.

Meer betrokken bij verkiezingen

“Het is een belangrijke dag, want vandaag gaan we stemmen!” start Ollongren de ontmoeting bij ROC Nijmegen. De minister is belangstellend, en vraagt of Anne en Kim gaan stemmen. Zijn ze voorbereid? Het duo gaat zeker stemmen, en ja: ze hebben zich voorbereid.

De studenten vertellen dat ze door het project meer betrokken zijn geraakt bij de verkiezingen. Ze zijn benieuwd of er meer initiatieven in Nederland zijn. Ollongren is blij dit te horen en vertelt over het belang van social media hierin. Bovenal vindt ze het faciliteren van eigen initiatieven van jongeren belangrijk. “Luister naar jongeren, praat met jongeren en betrek jongeren” geeft ze aan. “Dit doet ontzettend veel voor de betrokkenheid.”

Trots

De minister is trots op het resultaat van het project en de dames zijn dat zelf ook. Op basis van de risico’s rondom het briefstemmen, in kaart gebracht door een andere projectgroep, formuleerden ze veelgestelde vragen. Deze zijn via een flyer verspreid onder ruim 30.000 ouderen en mensen uit een risicogroep. Van meerdere kanten kregen ze hier complimenten over. “Het is zo helemaal duidelijk wat de bedoeling is”, liet de oma van een HBO-Rechtendocent weten.

Ook maakten ze een plan van aanpak en een proefopstelling voor een coronaproof stemlokaal op de HAN campus. Door het gedegen onderzoek van de studenten werd er voor een andere ruimte gekozen op de campus, waar de coronaregels nog beter nageleefd konden worden.

Stemmen tellen

Na het stemmen zelf hebben Anne en Kim ook nog geholpen met het tellen van de stemmen. Een mooie afsluiting van een leerzaam project!

Meer lezen?

Bekijk de flyer Briefstemmen, met de veelgestelde vragen die de studenten HBO-Rechten formuleerden.

Lees meer over wat de verschillende projectgroepen op verzoek van gemeente Nijmegen hebben gedaan om de verkiezingen coronaproof te organiseren.

Lees het artikel Stemmen tellen op de HAN