Veilig je stem uitbrengen dankzij studenten HBO-Rechten

Dat de maatschappelijke betrokkenheid onder studenten groot is, bewijzen ruim 25 studenten HBO-Rechten. In samenwerking met de gemeente Nijmegen zorgen zij voor een coronaproof Tweede Kamerverkiezing in maart.

close-up rechtenbundel, FEM HBO rechten

De uitdaging is groot, want hoe organiseer je in deze tijd veilige verkiezingen voor mensen ouder dan 70 en voor mensen die tot een risicogroep behoren? In 3 projectgroepen gaan de studenten met elkaar aan de slag. Ze onderzoeken de juiste opstelling van een coronaproof stemlokaal, brengen de risico’s van het briefstemmen in kaart en formuleren veelgestelde vragen. Deze vragen worden verwerkt in een flyer die bedoeld is om zeventigplussers te informeren over het briefstemmen.

Jongeren naar de stembus

De jonge stemmer wordt niet vergeten. Een 4e projectgroep maakt een plan om jongeren naar de stembus te trekken. Dit doen de HAN-studenten samen met het ROC Nijmegen en de jongerenorganisatie ‘Windkracht 10’.

Rechten Collegetour

Dat de Academie Rechten deze week tijdens de allereerste editie van de Rechten Collegetour niemand minder dan Rob Jetten te gast heeft, is natuurlijk geen toeval. Inschrijven is niet meer mogelijk.