Mbo-studenten maken kennis met het studeren op het hbo

Op woensdagochtend 23 november kregen we bezoek van studenten van diverse mbo’s. Zij kwamen kennismaken met de HAN en in het bijzonder met de associate degree opleidingen in de economische en juridische richtingen. De studenten volgden na een korte introductie 3 workshoprondes.

354386 Presentatie mbo middag, auditorium R31. Economisch domein. 2021

Alle studenten namen deel aan de workshop HAN Employment en hbo-skills. Daarnaast konden de studenten 2 associate degree opleidingen kiezen waar ze een workshop over wilde volgen. De deelnemende associate degrees waren Bedrijfskunde, Logistics Management, Commerciële Economie, Accountancy en Juridisch Medewerker. Volgens Peter Fun, docent op het ROC Rivor was het een geslaagde ochtend: "De studenten waren onder de indruk van de school en zijn weer een stapje verder in hun keuzeproces. Ook de studenten die al uitkeken naar een andere school, opleiding of werkveld, hebben jullie toch aan het nadenken gezet. Fijne samenwerking zo tussen HAN en Rivor."

Goed plannen en andere hbo-skills

Simone Ploubis, HAN-medewerker en deeltijd-student Bedrijfskunde, maakte zelf de overstap van mbo naar hbo. Zij deelde tijdens het algemene gedeelte haar ervaringen. Simone vertelde dat het studeren op het hbo veel zelfstandigheid van je vraagt. Je wordt verwacht veel thuis te doen. Als deeltijdstudent combineer je dit ook nog met je baan. Goed plannen is dus essentieel!
Plannen is niet de enige skill die van belangrijk is op het hbo, zo ondervonden de studenten in de workshop hbo-skills. Geheugentechnieken vormen een goed hulpmiddel om de soms taaie theorie eigen te maken. De studenten kregen een aantal geheugentechnieken aangereikt, die door middel van een testje ook meteen werden getoetst. En wat bleek? De geheugentechnieken hielpen de studenten de stof veel makkelijker te onthouden. Een leuke interactieve bijeenkomst!

471783 Overzicht van vaardigheden die je op het hbo moet hebben

De workshop was informatief, afgewisseld met praktische opdrachten met betrekking tot hbo-vaardigheden. Hierbij maakten studenten kennis met geheugentechnieken en leerden ze welke techniek voor hen het beste werkt bij het leren en onthouden van tekst."

Geslaagde ochtend

Een groot deel van de aanwezige studenten gaf aan dat ze na afronding van hun huidige opleiding door wil stromen naar het hbo. Voor hen is deze ochtend dan ook zeer waardevol geweest. Ook Marije Spaargaren, docent op het Graafschap college en aansluiter bij de HAN onderstreept het nut van de ochtend: "Het organiseren van deze workshops is ontzettend zinvol voor mbo-studenten met de ambitie over te stappen naar het hbo. Op deze manier maken ze kennis met associate degree trajecten, de studieinrichting, vakinhoud, en hbo-vaardigheden, zodat ze een weloverwogen studiekeuze kunnen maken voor een passende hbo-opleiding."

We organiseren deze kennismakingen voor mbo’ers een aantal keer per jaar op de HAN. De eerstvolgende staat gepland voor het voorjaar van 2023.

4295d5fe-0cfc-11ee-ab7a-02565807075b Presentatie in het auditorium, 2 vrouwen presenteren over het studeren op het hbo

Associate degrees op de HAN

Een associate degree is een 2-jarige hbo-opleiding die je opleidt tot een specifiek beroep. Het is een brug tussen het mbo en het hbo. Na het afronden van een associate degree heb je een volwaardig hbo-diploma en kun je op de HAN naadloos doorstromen naar het derde jaar van de bachelor van dezelfde studie. Zo kun je, als je de smaak te pakken hebt, na een associate degree doorgaan om je bachelortitel te behalen. De afgelopen jaren kiezen steeds meer studenten voor een associate degree. Meer weten over de associate degrees van de HAN? Check deze pagina.

Wil je meer weten? Neem contact met ons op!

Telefoons internationaal