Het belang van taal is enorm, juist ook in de rechtspraak

Studenten die in Rechten afstuderen kennen de kracht van taal. Bij het Juridisch Loket ondersteunen ze bijvoorbeeld mensen die meer willen weten over nieuwe wet- en regelgeving. Die vertaling moet begrijpelijk zijn voor iedereen – maar juridisch wel correct. Voor veel studenten al een herkenbaar spanningsveld.

Het 10e Juridisch Dictee

Om het belang van taal in de rechtspraak te vieren, organiseert de Academie Rechten van de HAN al 10 jaar het Juridisch Dictee. In deze jubileumeditie nemen ruim 120 deelnemers het tegen elkaar op. Dat zijn met name studenten en docenten van de bacheloropleiding HBO-Rechten, maar ook is er een groep externe professionals aanwezig.

Mr. Frank Visser

De tekst van het Juridisch Dictee is pittig. Voor veel deelnemers zijn zinsneden als “de ’s avonds feeëriek geïllumineerde Vereeniging” en “acte de présence geven” nog niet vanzelfsprekend om te schrijven. Door juist dat soort termen in een dictee te verwerken, wordt de nadruk gelegd op het belang van toegankelijke taal. Mr. Frank Visser, bekend televisierechter van bijvoorbeeld De Rijdende Rechter, draagt het dictee dit jaar voor.

Mr. Visser had voor de aanwezige studenten tevens nog een aantal adviezen in petto. De belangrijkste daarvan: heb lef! Komt er een mooie kans voorbij, pak hem dan. Of zoals hij het heeft verwoord: “Als de trein voorbijkomt, spring erop! Dus: lef hebben en niet denken dat je iets niet kunt. Als het niet goed is, spring je er gewoon weer af!

Regio-omroep RN7 was bij het 10e Juridisch Dictee

Winnaars

Deelnemers aan het dictee maakten kans op een mooie prijs. Zo ging studente Beau Maes – winnaar met 20 fouten - er met een meeloopdag bij de Rechtbank Gelderland en een geldbedrag vandoor. Rechtendocent Kees Wisse won – met slechts 5 fouten - bij de professionals.

Slim Schoon Sociaal

De HAN streeft ernaar dat studenten gehoord, gezien en gekend worden. Daarnaast worden zij opgeleid tot maatschappelijk betrokken wereldburgers. Zo zetten we ons in voor een slimme, schone en sociale wereld van morgen. Deze jubileumeditie van het HAN Juridisch Dictee is daarom niet enkel in eigen kring, maar met de inwoners van de regio Nijmegen gevierd. Per deelnemer heeft de Academie Rechten een bijdrage aan de Voedselbank Nijmegen-Overbetuwe gedoneerd. Dat bedrag is door de academie afgerond tot €1000,-, uitgereikt door academiedirecteur Manon Eustatia.

De winnaars van het 10e Juridisch Dictee