Nieuws

Werkplekleren blijkt sleutel tot adaptieve expertise
Hoe bereiden we studenten voor op een toekomst die we nog niet kennen? In een wereld vol verandering is het niet genoeg om alleen vakkennis over te dragen. Studenten hebben adaptieve expertise nodig: het vermogen om flexibel én doordacht te reageren op nieuwe situaties. Een recent onderzoek laat zien hoe werkplekleren hieraan bijdraagt.

Meerwaarde van de Pedagogisch Educatief Professional onder de loep
Waarom blijft de waardevolle rol van de Pedagogisch Educatief Professional (PEP) vaak onderbelicht? Met een splinternieuwe RAAK Publiek-subsidie op zak bundelen hogescholen en praktijkpartners hun krachten om de positie van de PEP te versterken.

Week van de Diversiteit bij HAN Lerarenopleidingen
Van 19 tot en met 23 mei vieren we de Week van de Diversiteit bij de HAN Academie Educatie! We duiken samen in diversiteit in al haar vormen: van culturele en seksuele diversiteit tot gender- en neurodiversiteit. Voor studenten én opleidingen – met inspirerende activiteiten en ontmoetingen.

Podcastserie 'Startkracht in het onderwijs' helpt startende leraren landen
Hoe zorg je als starter in het onderwijs voor een vliegende start? Wat helpt je om overeind te blijven tussen alle verwachtingen en uitdagingen? In de nieuwe HAN podcastserie Startkracht in het onderwijs duiken we in de thema’s die ertoe doen. Experts en begeleiders geven je tips en adviezen.

Docentprofessionalisering met ict: van ambitie naar borging
De inzet van ict in het onderwijs is inmiddels vanzelfsprekend, maar dat geldt nog niet voor de manier waarop docenten daarin worden ondersteund en opgeleid. Veel docenten voelen zich bovendien nog onvoldoende competent om ict effectief in te zetten in hun onderwijspraktijk.

Formatief handelen: hoe zet je het effectief in?
Steeds meer scholen en leraren ontdekken de kracht van formatief handelen. Formatief handelen wordt ingezet om het onderwijs effectiever te maken en het leren van leerlingen beter te kunnen ondersteunen. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd makkelijk om de gewenste impact te bereiken.

Mbo-studenten verdiepen zich in het hbo
Veel mbo-studenten stromen door naar het hbo. Om hen goed voor te bereiden, organiseerden de sociale en educatieve opleidingen van de HAN een proefstudeerdag in Nijmegen. Ruim 250 mbo-studenten namen deel.

Van data naar daadkracht: leren en lesgeven met ict op de HAN
Digi- en datavaardige studenten én medewerkers, flexibilisering en blended onderwijs behoren tot de speerpunten van het koersbeeld van de HAN 2022-2028. Hoe staat het er anno 2025 voor met de digitale competenties van HAN-docenten en -instructeurs?
Nieuwe eerstegraads leraren zetten de volgende stap in hun carrière!
In februari ontvingen zes nieuwe Masters of Education van de opleiding Leraar Engels hun welverdiende diploma. Wat heeft de eerstegraads opleiding deze studenten gebracht?
