Academie Educatie

Werkplekleren blijkt sleutel tot adaptieve expertise

Hoe bereiden we studenten voor op een toekomst die we nog niet kennen? In een wereld vol verandering is het niet genoeg om alleen vakkennis over te dragen. Studenten hebben adaptieve expertise nodig: het vermogen om flexibel én doordacht te reageren op nieuwe situaties. Een recent onderzoek laat zien hoe werkplekleren hieraan bijdraagt.

HAN Redactie
06 juni 2025
Deeltijdstudent Elektrotechniek Rick de la Croix en zijn werkplekcoach Michiel Haanappel bij BAM.
Academie Educatie

Meerwaarde van de Pedagogisch Educatief Professional onder de loep 

Waarom blijft de waardevolle rol van de Pedagogisch Educatief Professional (PEP) vaak onderbelicht? Met een splinternieuwe RAAK Publiek-subsidie op zak bundelen hogescholen en praktijkpartners hun krachten om de positie van de PEP te versterken.    

HAN Redactie
23 mei 2025
Associate Degree Pedagogisch Educatief Professional met twee leerlingen aan tafel met stiften
Academie Educatie

Week van de Diversiteit bij HAN Lerarenopleidingen

Van 19 tot en met 23 mei vieren we de Week van de Diversiteit bij de HAN Academie Educatie! We duiken samen in diversiteit in al haar vormen: van culturele en seksuele diversiteit tot gender- en neurodiversiteit. Voor studenten én opleidingen – met inspirerende activiteiten en ontmoetingen.

HAN Redactie
01 mei 2025
Handen die een hart vormen. Studeer wat je liket.
Academie Educatie

Podcastserie 'Startkracht in het onderwijs' helpt startende leraren landen

Hoe zorg je als starter in het onderwijs voor een vliegende start? Wat helpt je om overeind te blijven tussen alle verwachtingen en uitdagingen? In de nieuwe HAN podcastserie Startkracht in het onderwijs duiken we in de thema’s die ertoe doen. Experts en begeleiders geven je tips en adviezen.

HAN Redactie
educatie_startkracht-grip-op-je-klas-leraar-podcast_2025
Academie Educatie

Docentprofessionalisering met ict: van ambitie naar borging

De inzet van ict in het onderwijs is inmiddels vanzelfsprekend, maar dat geldt nog niet voor de manier waarop docenten daarin worden ondersteund en opgeleid. Veel docenten voelen zich bovendien nog onvoldoende competent om ict effectief in te zetten in hun onderwijspraktijk.

HAN Redactie
16 april 2025
Twee vrouwelijke docenten staan enthousiast uit te leggen voor de klas, terwijl de studenten aandachtig luisteren
Academie Educatie

Formatief handelen: hoe zet je het effectief in?

Steeds meer scholen en leraren ontdekken de kracht van formatief handelen. Formatief handelen wordt ingezet om het onderwijs effectiever te maken en het leren van leerlingen beter te kunnen ondersteunen. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd makkelijk om de gewenste impact te bereiken.

HAN Redactie
09 april 2025
Angel Olatunji geeft staand uitleg bij een tafel met 2 middelbare scholieren van het Citadel College.
Academie Educatie

Mbo-studenten verdiepen zich in het hbo

Veel mbo-studenten stromen door naar het hbo. Om hen goed voor te bereiden, organiseerden de sociale en educatieve opleidingen van de HAN een proefstudeerdag in Nijmegen. Ruim 250 mbo-studenten namen deel.

HAN Redactie
24 maart 2025
Foto's van de plenaire sessie met mbo-scholieren die groene kaartjes omhoog houden, voor de mbo-hbo proefstudeermiddag van Educatie en Mens en Maatschappij op 7 maart 2024
Academie Educatie

Van data naar daadkracht: leren en lesgeven met ict op de HAN

Digi- en datavaardige studenten én medewerkers, flexibilisering en blended onderwijs behoren tot de speerpunten van het koersbeeld van de HAN 2022-2028. Hoe staat het er anno 2025 voor met de digitale competenties van HAN-docenten en -instructeurs?

HAN Redactie
18 maart 2025
Drie vrouwelijke studenten werken samen op één laptop. Ze lachen alle drie
Academie Educatie

Nieuwe eerstegraads leraren zetten de volgende stap in hun carrière!

In februari ontvingen zes nieuwe Masters of Education van de opleiding Leraar Engels hun welverdiende diploma. Wat heeft de eerstegraads opleiding deze studenten gebracht?

HAN Redactie
Twee studenten vertellen met elkaar terwijl de een een kladje in de hand heeft met geschreven tekst.