Juni: maand van Artificial Intelligence

Juni 2022 is uitgeroepen tot de maand van Artificial Intelligence (AI) in het onderwijs. Tijdens deze maand vragen en geven we extra aandacht aan dit onderwerp. Gedurende de maand vinden er een groot aantal (online) activiteiten plaats, verzorgd door verschillende organisaties en onderwijsinstellingen. Ook weten welke activiteiten er binnen en buiten de HAN zijn rond het thema AI?

226549 Stockfoto vrouw artifical intelligence (AI)
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Een steeds grotere rol

AI in het dagelijks leven

Praten tegen je telefoon of je televisie. De aanbevelingen van Netflix en Spotify. Een slimme thermostaat die zelf herkent wanneer hij een graadje lager kan gaan. Wie weet heb je al een keer in een (bijna) zelfstandig rijdende auto gezeten. Zonder dat je het door hebt, maak je waarschijnlijk al vaak gebruik van kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI).

Ook in het onderwijs zijn er steeds meer toepassingen waarin AI een rol speelt. Ook is er steeds meer onderwijs over de verschillende toepassingen van AI. Het gaat dan over de mogelijkheden en kansen die deze techniek biedt en de (ethische) dilemma’s waar we mee te maken krijgen. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met het verzamelen van data die nodig is om de AI goed te laten werken? Wat is de rol van commerciële leveranciers daarbij? En hoe zit het risico’s van verkeerde besluitvorming?

Gedeeld belang

Juni als maand van AI in het onderwijs

Juni 2022 is door Surf uitgeroepen tot maand van Artificial Intelligence in het onderwijs. Het doel is om tijdens deze maand extra aandacht te vragen voor dit onderwerp. De HAN doet daar voor dit relevante thema graag aan mee. Wat we doen? Dat kun je in de online omgeving van Werken en leren met ICT zien. Hier vind je een totaaloverzicht van de AI-activiteiten binnen en buiten de HAN.

Een mooie activiteit vindt plaats op 1 juni. Dan gaat Stefan Renkema tijdens een HAN Pitstop kennissessie in op de vraag hoe wij als mensen in een digitaliserende wereld relevant kunnen blijven. Op 16 juni gaat het tijdens de Technology Talks over AI in zorg en welzijn. En op 20 juni kun je in Nijmegen tijdens het KI werklab meepraten over de inzet van kunstmatige intelligentie in het onderwijs.

Verder vinden er gedurende de maand een groot aantal (online) activiteiten plaats, verzorgd door verschillende organisaties en onderwijsinstellingen. Houd hiervoor de site van Surf in de gaten.

Bundelen van krachten

Samenwerken in onderwijs, onderzoek en werkveld

Het is duidelijk dat AI een onderwerp is waarbij onderwijsinstellingen met elkaar kunnen en moeten samenwerken. Dat gebeurt ook, in de driehoek van opleidingen, onderzoek en werkveld. Onder andere via SURF, Kennisnet, het Versnellingsplan, de NL AI Coalitie, ASGARD, HAN Smart Region, het Nationaal Onderwijslab AI (in oprichting), HAN Open Digital Horizons.

234456 null
In je eigen tijd en tempo

Eigen AI-kennis bijspijkeren

Natuurlijk zijn er ook activiteiten die je in je eigen tijd en tempo kunt volgen. Bekijk bijvoorbeeld deze gratis online Nationale AI cursus. Van deze cursus zijn er al speciale edities voor de energiesector, agrifood en de zorg ontwikkeld. Ook is er voor kinderen de AI cursus Junior. Speciaal voor de maand van AI in het onderwijs is er nu ook een versie die zich richt op leraren in het primaire en voortgezet onderwijs: AI-cursus leraren in het primair en voortgezet onderwijs. Deze cursus bevat niet alleen veel informatie over de basisbegrippen, ook hoor je (ervarings)verhalen van leerkrachten, docenten en bestuurders.

Meer weten?

Wil je meer weten? Zie je mogelijkheden, heb je vragen of ideeën over AI in het onderwijs of onderwijs over AI?

Neem dan contact op met

Bekijk het totaaloverzicht

Artificial Intelligence en de HAN

Binnen de HAN vinden veel activiteiten rondom Artificial Intelligence (AI) plaats om hiermee te leren werken. Wil je meer weten over AI, wat de HAN met AI doet en hoe je jezelf in dit razendsnel bewegende thema kunt ontwikkelen?

312727 Afbeelding project Open Digital Horizons