Leren en werken met ICT

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine
OndersteuningskanaalChat met ondersteuners
Storing? Klik hier!

Leren en werken met ICT

Op deze pagina hebben we informatie over leren, lesgeven en werken met ict samengebracht. Kijk onderaan de pagina voor nieuws en de agenda. Mis je informatie? Meld dat via Ask@han.nl.

Online en blended onderwijs
Wat is blended onderwijs? Welke stappen neem je voor het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van online en…
Tools
De HAN biedt je tools voor o.a. interactie met studenten, samenwerken met collega’s en uitvoeren van onderzoek…
Toetsing
Welke digitale toets- en inlevervormen kun je aanbieden aan studenten op de HAN? Met welke ICT-middelen onders…
Kennisdelen
Veel informatie is al beschikbaar, binnen en buiten de HAN. Laat je inspireren door blogs, praktijkvoorbeelden…
Artificial Intelligence
Binnen de HAN vinden veel activiteiten rondom Artificial Intelligence (AI) plaats om hiermee te leren werken. …
HAN Open Digital Horizons
HAN Open Digital Horizons is het HAN-brede professionaliseringsprogramma met betrekking tot leren en lesgeven …
Leermaterialen
Met leermaterialen maak je je les interactiever. Hier vind je meer informatie over digitale leermaterialen, ho…
Onderzoek
Iedere stap in het onderzoeksproces is belangrijk en er is veel om rekening mee te houden om goed onderzoek te…
HAN-Video
HAN-video is de verzamelnaam voor video-diensten en/of platformen die binnen de HAN worden gebruikt. Video inz…
Hardware
Hier vind je meer informatie over de voorzieningen en hulpmiddelen die je werk voor de HAN ondersteunen. Denk …
Professionaliseren
HAN-Academy biedt meerdere trainingen aan over het inzetten van ICT in je onderwijs en in je werk.…
Versnellingsplan
In het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT zetten universiteiten, hogescholen en SURF zich gezamenlijk…

Nieuws

Marijn Post wint SURF Onderwijsaward 2022!

Marijn Post, beleidsmedewerker Onderwijsinnovatie met ICT van de HAN wint de Onderwijsaward 2022 tijdens de SURF Onderwijsdagen vanwege haar niet aflatende inzet voor open leermaterialen.

469755 Marijn Post, beleidsmedewerker Onderwijsinnovatie met ICT wint SURF ONderwijsaward 2022

Eerste ervaringen met eJournal

Vier opleidingen zijn in september gestart met eJournal en delen hun ervaringen. eJournal is een e-portfolio ter ondersteuning van ontwikkelingsgericht en programmatisch toetsen.

28680 studenten praten met elkaar

Terugblik week digitaal geletterde student

Studenten en HAN-medewerkers konden zowel in Arnhem als in Nijmegen deelnemen aan een gevarieerd programma met workshops, lezingen en inspiratiesessies over digi- en datavaardigheden.

431950 null

Technologie en ICT bij Food and Business

Studenten van de opleiding Food and Business krijgen in hun opleiding nu al uitgebreid te maken met de inzet van ict en technologie. In de opleiding doen studenten ook zelf onderzoeken in het sensory Lab.

32175 creatieve kitchen, FEM Food & Business

Met trots je eigen open leermateriaal delen

“Als je tijd investeert om mooi leermateriaal te maken, dan mag je daar trots op zijn en het delen met de wereld”, vindt Jorn Bunk. En hij hoopt dat het materiaal nog beter wordt door aanvullingen van gebruikers.

393411 logo van Edusources, project voor een nationale aanpak digitale en open leermaterialen

Esports, gamen en gamification in sport en bewegen

iXperium-ambassadeurs Bart van Gastel en Martijn van Hal zijn in de Academie Sport en Bewegen veel bezig met het thema gamification en Esports. Bekijk hoe deze thema's terugkomen in hun onderwijs.

109998 man met vr bril kijkt omhoog

Flyer HODH professionaliseringsaanbod

De HODH flyer geeft een overzicht van het professionaliseringsaanbod voor HAN-medewerkers op het gebied van leren en werken met ICT. In de flyer links naar meer informatie.

302648 Banner HAN Open Digital Horizons

Wees je eigen passwordmanager

Zijn jouw wachtwoorden veilig genoeg? Lopen jij en de HAN risico door een te kort of eenvoudig wachtwoord? Met deze tips zorg je ervoor dat jouw wachtwoorden veilig zijn, en draag jij bij aan een veilige HAN en bescherm je jezelf.

434962 null

Informatiebeveiliging bij de HAN

Lees meer over HAN-activiteiten tbv privacy en informatiebeveiliging waaronder de week van de digitaal geletterde HAN-student (14-18 november). En beluister de podcast met de Corporate privacy-officer en de Information security officer.

383215 Cybersecurity

Bijeenkomst over nieuw digitaal leerplatform

In een etalagebijeenkomst zijn geïnteresseerden bijgepraat over de stand van zaken voor het nieuwe digitaal leerplatform (DLP)) dat op termijn OnderwijsOnline gaat vervangen.

252449 Docent geeft online les op Groenewoudseweg

FROCOLE: App voor feedback en reflectie

FROCOLE is een nieuwe app bedoeld om sociale interactie te bevorderen. Esther van Popta gaat onderzoek doen naar de inzet van de app bij samenwerkend leren in relatie tot haar eigen onderzoek naar e-Peerfeedback.

444261 Logo van feedbacktool Frocole

Eerste publicatie in Edusources

De LibGuide Armoiede is het eerste open en digitale leermateriaal dat de HAN in het kader van de pilot Edusources heeft gepubliceerd. De LibGuide is tot stand gekomen ism het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en de Studiecentra.

435832 Afbeelding van hoe een libguide eruit ziet, in dit geval Armoede

Open Pedagogy: van theorie naar praktijk

Voor Open Pedagogy is veel geschreven over de definitie, de karakteristieken en de invloed op studentbetrokkenheid en motivatie. In de praktijk wordt het nog niet veel toegepast. Lees meer over Open Pedagogy in 2 blogs.

28672 studenten overleggen met laptop

Digi- en datavaardige professionals bij ABC

Bij de start van het studiejaar presenteerde Academie Business en Communicatie hun amibities mbt 1 van de doelen uit het HAN-koersbeeld: studenten en medewerkers ontwikkelen zich tot digi- en datavaardige professionals.

302648 Banner HAN Open Digital Horizons

Erkenning korte trajecten met microcredentials

De HAN doet met 5 academies mee aan een landelijke pilot waarmee korte trajecten erkenning krijgen met een microcredential. Maar wat is het precies en wat zijn de voordelen?

413227 Post-hbo Bedrijfskunde, studeren, boeken, hal, Ruitenberglaan 31, 2022

Hoe zet je toetsen in om van te leren?

Dankzij de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs en de Werkgroep Toetsen op afstand zijn inspirerende voorbeelden ontwikkeld. Lees meer over deze projecten om je op weg te helpen.

431954 toetsen met laptop, docent staat voor de klas

Referentiemanager Endnote beschikbaar

Start je met een onderzoek of bijvoorbeeld een (afstudeer-) opdracht waarbij je veel werkt met literatuurverwijzingen? Dan kan Endnote je helpen. Deze tool is nu beschikbaar voor alle studenten en medewerkers van de HAN.

54928 Studenten studeren in studiecentrum en maakt notitie, van bovenaf

Afkijken bij handige sites

Niet alleen onze site heeft veel informatie en tips over digitale didactiek en tooling. Kijk ook eens op de site van andere onderwijsinstellingen voor goede ideeën en inspiratie.

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine

Groen licht voor een nieuw LMS

De HAN werkt aan een nieuw digitaal leerplatform. De basis is een leermanagementsysteem (LMS). Een nieuw LMS is nodig vanwege afloop huidig contract. Het CvB en de RvT hebben toestemming gegeven om te starten met de aanbesteding.

259571 Alpo studenten bezig met laptop in de klas

De HAN gaat voor Blended Leren!

Om goed aan de slag te gaan met Blended Leren (BL), zijn kaders en onderwijskundige uitgangspunten geformuleerd met een brede groep medewerkers van de HAN.

414863 Illustratie van de ontwerprichtlijnen blended leren

Data om van te leren

Lector Model Based Information Systems Stijn Hoppenbrouwers: “Kort gezegd is data science het baseren van informatie en beslissingen, op allerlei gebieden, vanuit data. Heel veel data."

417942 Academie IT en Mediadesign. Portretfoto Stijn Hoppenbrouwers en Astrid Hoge.

Programmatisch toetsen en ontwikkel- en assessment

Binnen de HAN start een onderzoekstraject voor applicaties voor programmatisch toetsen en een ontwikkel- en assessmentportfolio naar wensen, behoeften en mogelijkheden.

30298 Twee studenten overleggen met laptop

It was EPIC, wasn't it?

Het EPIC-congres is door HAN-collega’s van verschillende disciplines bezocht. René Tönissen (academiedirecteur Sport en Bewegen) en Esther van Popta (Staf Onderwijsontwikkeling Onderzoek Kwaliteitszorg) blikken terug en gaan in op de opbrengst ervan.

405330 logo van conferentie EPIC over digitale transformatie in het onderwijs

Met schoolyear toetsen op eigen laptop

De inzet van Bring Your Own Device (BYOD) is een oplossing om de afnamecapaciteit van toetsen te vergroten. Studenten maken het tentamen op een eigen laptop, in een regulier leslokaal. In Ans, de nieuwe centrale toetsapplicatie van de HAN is Schoolyear geïntegreerd.

259589 ALPO student typt in haar laptop

De persoonlijke leerreis van studenten, deel 3

Dit is deel 3 uit de blogreeks die Esther van Popta schrijft over de inzet van tech en data in het onderwijs. In dit blog besteedt Esther aandacht aan de persoonlijke leerreis van de student. Over de leeromgeving, flexibilisering, personalisering, begeleiding en data.

150918 null

Opbrengst zone Docentprofessionalisering

Zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan Onderwijs-innovatie met ICT heeft de opbrengst gebundeld in een magazine.

302962 Logo versnellingsplan onderwijsinnovatie met ict

Digitaal toetsen met Ans

De HAN neemt tentamens steeds vaker digitaal af. Vanaf september 2023 gebruiken alle academies van de HAN daarvoor toetsapplicatie Ans.

406084 Studenten maken digitale toets met nieuwe toetsapplicatie

Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata

Het referentiekader betreft zowel ethische uitgangspunten als de juridische (privacy) kaders waarmee onderwijsinstellingen zelf aan de slag kunnen met studiedata.

39175 studeren aan de HAN, FEM commerciele economie, accountancy, finance

Nationaal Groeifonds kent mbo/ho 560 miljoen toe

De aanvraag voor het programma is gezamenlijk ingediend door alle publieke mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten in Nederland.

30298 Twee studenten overleggen met laptop

Bookings: ken je deze tool al?

Afspraken inplannen met je studenten kan een tijdrovende klus zijn. In het MS365-pakket zit de planningstool Bookings die het maken van afspraken makkelijker maakt.

390033 logo MS Bookings 1000x800 pixels

Edusources: inspiratie voor leermaterialen

Eén van de manieren om regie te houden op open leermaterialen is door leermaterialen te delen via het zoekportaal Edusources. De HAN doet dit jaar mee aan een pilot van deze zoekmachine.

54069 twee docenten vergaderen met laptop lachend

Marktconsultatie Digitaal Leerplatform

Het projectteam Digitaal Leerplatform werkt achter de schermen aan een nieuw Digitaal Leerplatform. Ter voorbereiding op de aanbesteding presenteerden negen partijen hun applicatie.

147695 toolbox animatie laptop armen

Update uit het MKT

Het MKT bestaat nu ruim anderhalf jaar en heeft in deze tijd zeker niet stilgezeten. Naast dat er met alle academies regelmatig gesprekken gevoerd worden zijn er ook nog andere acties ondernomen.

237724 vergadersituatie met lamp op voorgrond

Terugblik op de onderwijsdagen 2022

Van 21 tot 25 maart stonden de Onderwijsdagen 2022 op de agenda. Met maar liefst 1200 inschrijvers is er online volop van gedachten gewisseld over het onderwijsvak.

378891 Button Onderwijsdagen voor agenda

Samen sterk in innovatie

SURF, aanjager van ICT-innovatie op het gebied van onderwijs en onderzoek en kennisdeling heeft een nieuwe strategie voor 2022-2027 gepubliceerd.

81166 Studenten met laptops graphic

Hybride model voor Master Social Work

Ongeveer 1 keer in de 3 weken krijgen de studenten van de Master Social Work online onderwijs, ook nu de coronamaatregelen verdwenen zijn. “Dit hybride onderwijsmodel heeft de toekomst.”

246703 Stockfoto thuiswerken laptop, hrm, human resource management

Inzet tech en data in onderwijs, deel 2

In dit deel aandacht voor de digitale leer-, werk- en onderzoeksomgeving (DLWO) van de toekomst. Wat is het en wat kun je ermee?

240414 Portret voor DLWO online magazine

Verklaring Digitale en Open leermaterialen

Universiteiten, hogescholen en SURF gaan samenwerken aan het maken, delen, hergebruiken én inkopen van leermaterialen in nationale aanpak.

302962 Logo versnellingsplan onderwijsinnovatie met ict

Data-ondersteund onderwijs: sturen/gestuurd worden

Pierre Gorissen, HAN Associate lector Leren met ICT over hoe je met data de student passender kunt begeleiden.

192183 Lector Pierre Gorissen

Certificaat Procesbegeleider iXperium Designteam

Fieke Koenraadt sloot dit professionaliseringstraject als eerste af en is vanuit Yuverta verbonden aan het iXperium designteam Robotisering en AI.

312729 Afbeelding project Open Digital Horizons

Kritisch reflecteren tijdens stage versterken

Hoe begeleid je bij het kritisch reflecteren tijdens een stage? Saxion Hogeschool ontwikkelde een online leeromgeving voor student, docent en praktijkbegeleider.

252448 Student krijgt online onderwijs

Hoe bereid je je online les voor?

De driehoek, studenten, docenten én externen van de lerarenopleiding Economie ontwikkelden een formulier ter voorbereiding van een online les.

312726 Afbeelding project Open Digital Horizons

ICT en data bij HAN Sport en bewegen

De opleidingen, het onderzoek en werkveld van de academie Sport en bewegen nemen hun focus op digitalisering en inzet van data mee in hun onderwijsvisie.

28684 studenten overleggen aan ronde tafel

Gamification met het Diabetesspel

De HAN—opleiding Voeding & Diëtetiek deed onderzoek naar het inzetten van het Diabetesspel. Studenten én docenten reflecteren op de leereffecten.

148737 Voeding en Dietetiek Praktijkhuis studenten voorlichting rij voedingsmiddelen

Opnieuw aanmelden voor de nieuwsbrief!

Vanwege het datalek bij de HAN zijn veel adreslijsten geanonimiseerd, waaronder ook per abuis die van onze nieuwsbrief. Wil je je daarom opnieuw aanmelden om de nieuwsbrief te blijven ontvangen?

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine

Leermaterialen gebruik, anders dan je denkt

HAN-Bedrijfskunde student Tamar Boeding deed tijdens haar stageopdracht bij SURF onderzoek naar hoe studenten leermaterialen gebruiken.

144139 Global goals en internationale boeken

Open pedagogy als potentieel vliegwiel

Open Pedagogy zet in op het versterken van het leerproces en de studentbetrokkenheid en is een mogelijk vliegwiel in de Transitieagenda van het Versnellingsplan

312727 Afbeelding project Open Digital Horizons

Leren in een andere realiteit

VR-cliënt Max is een simulatie waarmee studenten het voeren van gesprekken oefenen, directe feedback krijgen en hun eigen leerproces monitoren.

371506 screenshot van simulatieprogramma vr-client Max

Multilokaal en blended onderwijs

Hoe zorg je voor meerwaarde als een deel fysiek aanwezig is en de rest online? Welke tools zet je dan? In de nieuwe iXpod meer hierover.

Touchscreen tafel

Gezonder oud worden met VR bril

Vier studenten onderzochten de activiteiten behoefte bij ouderen en ontwikkelden op basis daarvan 2 VR-films.

man met vr bril kijkt omhoog

HAN deelname aan het Versnellingsplan

Een terugblik en een inkijkje in de bijdrage van de HAN aan het versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.

302962 Logo versnellingsplan onderwijsinnovatie met ict

Online begeleiden: de toekomst?

HAN-docente Annette Perino schreef mee aan het artikel over het verschil tussen fysieke aanwezigheid en virtuele bezigheid.

359903 foto van opleider, trainer, adviseur Annette Perino, post-hbo sociaal, teamcoaching, docent master Begeleidingskunde Hogeschool Rotterdam

Proctoring, nu en in de toekomst

Wat kunnen redenen zijn voor het inzetten van proctoring bij het afnemen van toetsen? HAN doet onderzoek naar de inzet ervan.

32096 student in de les, werken, les, college, laptop, economie, finance tax and advice, fta

Mentimeter Pro voor alle HAN-docenten

Met Mentimeter Pro verrijk je het onderwijs door meningen peilen, quizzen, brainstormen en kennisactiveren. Hoe doe je dat?

140524 Mentimeter groepsprestaties

De perfecte blend in flexibel onderwijs

In gesprek met Marijn Post, adviseur Onderwijsontwikkeling en innovatie, over blended en hybride onderwijs en hoe je daarmee kunt flexibiliseren.

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine

ICT en technologie bij HAN-Fysiotherapie

De opleiding heeft veel geïnvesteerd in technologie: kennisclips, online feedback, leeromgeving (virtuele beroepspraktijk) en curriculum.

doent heeft been vast tijdens massage

Agenda

Kijk voor het totale aanbod van HAN Academy (inloggen met je HAN-account), SURF en Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT op de betreffende sites. Hieronder vind je een selectie van aangeboden webinars, trainingen en conferenties.

  1. 00:00

    6-7 december: SURF - Toetsen en leren in balans

    Experts vertellen over hun visie op toetsing, met speciale aandacht voor de inrichting, ondersteuning en rol van toetsing in het leerproces. Deze editie wordt georganiseerd door de SIG Digitaal toetsen, Tilburg University en de werkgroep Toetsen op afstand. Meer informatie op de SURF - site.

  2. 14:00

    14 december: Zo maak je een goede podcast!

    Een podcast maakt leren locatie- en tempo-onafhankelijk, is herhaaldelijk te raadplegen én helpt je op een gestructureerde manier de diepte in te gaan!
    In deze training leer je hoe je een goede podcast maakt, van de knoppen en draden tot het vertellen van een memorabel verhaal. Kijk op het portal van HAN-Academy voor meer informatie.

  3. 13:00

    15 dec: SURF - Wat mag wel en niet op videogebied?

    Ga in gesprek met experts en collega's over het gebruik van video in het onderwijs. Denk aan onderwerpen als auteursrecht, portretrecht en AVG. Tijdens het webinar laten Tilburg University en de UvA zien wat zij uitgezocht hebben op het gebied van rechten rondom het gebruik van video in het onderwijs. Meer informatie.

  4. 14:00

    18 januari: Zo maak je een kennisclip

    Met kennisclips leg je de beste versie van je uitleg vast, maak je instructie tijd- en plaatsonafhankelijk én speel je ruimte vrij in je contactmomenten. In deze training aandacht voor didactiek, ontwerp en techniek. We ontwerpen samen een clip die jij direct kunt inzetten in je onderwijs.

  5. 14:00

    1 februari - 7 juni: Professionaliseringstraject verbinders

     Als verbinder leer je hoe je onderwijsteams, on-dersteuners en beleidsmedewerkers kunt ondersteunen bij het verhelde-ren van de eigen vragen en hen kunt stimuleren tot evidence informed werken bij leren en lesgeven met en over ICT. Lees meer over deze training.

  6. 09:00

    9 februari: Samen in beweging; Is onze opleiding klaar voor blended leren?

    In deze workshop verken je met een team van managers, docenten en ondersteuners, de stvz op het gebied van blended leren en waar jullie naar toe willen. We kijken ook naar de randvoorwaarden om dit mogelijk te maken. Om met elkaar ambitie en actie uit te zetten op één van de randvoorwaarden. Lees verder

  7. 13:30

    13 februari: Ethisch omgaan met ICT in je onderwijs

    Met de opkomst van ict en digitalisering loop je als docent tegen ethische dilemma's aan. Hoe beheer je studentdata op een verantwoorde manier? Hoe ga je om met het gebruik van smartwatches bij toetsen? Hoe creëer je gelijke kansen qua digitale middelen? In deze training handvatten voor antwoorden op de vragen. 

  8. 14:00

    20 maart: Eerst het doel, dan de tool

    Hoe zorg je er nou voor dat jij tools en daarbij passende werkvormen kiest die jouw lessen betekenisvoller en effectiever maken? Aan de hand van het TPACK-model ontdek je in deze bijeenkomst handvatten voor dat proces. Daarnaast verkennen we enkele voorbeelden en wisselen we ideeën uit tijdens de training

Privacy en informatiebeveiliging

Kijk voor het HAN privacy en informatiebeveilingsbeleid op Insite. Lees ook over hoe je kunt bijdragen aan de bescherming van jouw persoonsgegevens en privacy én die van anderen. Kijk daarvoor bij de tips privacy en informatiebeveiliging op Insite. 

Log eerst in op Insite voordat je op de links klikt, dan land je op de juiste Insitepagina.  

312865 Afbeelding van veilig mobielscherm

Visie op de Digitale Leer-Werk-Onderzoek-omgeving

Meer weten over de visie van de HAN op leren, werken en onderzoeken met ICT? Lees de DLWO-visie van de HAN.