Leren en werken met ICT

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine
OndersteuningskanaalChat met ondersteuners
Storing? Klik hier!

Leren en werken met ICT

Op deze pagina hebben we informatie over leren, lesgeven en werken met ict samengebracht. Kijk onderaan de pagina voor nieuws en de agenda. Mis je informatie? Meld dat via Ask@han.nl.

Online en blended onderwijs
Wat is blended onderwijs? Welke stappen neem je voor het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van online en…
Tools
De HAN biedt je tools voor o.a. interactie met studenten, samenwerken met collega’s en uitvoeren van onderzoek…
Toetsing
Welke digitale toets- en inlevervormen kun je aanbieden aan studenten op de HAN? Met welke ICT-middelen onders…
Kennisdelen
Veel informatie is al beschikbaar, binnen en buiten de HAN. Laat je inspireren door blogs, praktijkvoorbeelden…
Artificial Intelligence
Binnen de HAN vinden veel activiteiten rondom Artificial Intelligence (AI) plaats om hiermee te leren werken. …
HAN Open Digital Horizons
HAN Open Digital Horizons is het HAN-brede professionaliseringsprogramma met betrekking tot leren en lesgeven …
Leermaterialen
Met leermaterialen maak je je les interactiever. Hier vind je meer informatie over digitale leermaterialen, ho…
Onderzoek
Iedere stap in het onderzoeksproces is belangrijk en er is veel om rekening mee te houden om goed onderzoek te…
HAN-Video
HAN-video is de verzamelnaam voor video-diensten en/of platformen die binnen de HAN worden gebruikt. Video inz…
Hardware
Hier vind je meer informatie over de voorzieningen en hulpmiddelen die je werk voor de HAN ondersteunen. Denk …
Professionaliseren
HAN-Academy biedt meerdere trainingen aan over het inzetten van ICT in je onderwijs en in je werk.…
Versnellingsplan
In het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT zetten universiteiten, hogescholen en SURF zich gezamenlijk…

Nieuws

Afkijken bij handige sites

Niet alleen onze site heeft veel informatie en tips over digitale didactiek en tooling. Kijk ook eens op de site van andere onderwijsinstellingen voor goede ideeën en inspiratie.

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine

Groen licht voor een nieuw LMS

De HAN werkt aan een nieuw digitaal leerplatform. De basis is een leermanagementsysteem (LMS). Een nieuw LMS is nodig vanwege afloop huidig contract. Het CvB en de RvT hebben toestemming gegeven om te starten met de aanbesteding.

259571 Alpo studenten bezig met laptop in de klas

De HAN gaat voor Blended Leren!

Om goed aan de slag te gaan met Blended Leren (BL), zijn kaders en onderwijskundige uitgangspunten geformuleerd met een brede groep medewerkers van de HAN.

414863 Illustratie van de ontwerprichtlijnen blended leren

Data om van te leren

Lector Model Based Information Systems Stijn Hoppenbrouwers: “Kort gezegd is data science het baseren van informatie en beslissingen, op allerlei gebieden, vanuit data. Heel veel data."

417942 Academie IT en Mediadesign. Portretfoto Stijn Hoppenbrouwers en Astrid Hoge.

Programmatisch toetsen en ontwikkel- en assessment

Binnen de HAN start een onderzoekstraject voor applicaties voor programmatisch toetsen en een ontwikkel- en assessmentportfolio naar wensen, behoeften en mogelijkheden.

30298 Twee studenten overleggen met laptop

It was EPIC, wasn't it?

Het EPIC-congres is door HAN-collega’s van verschillende disciplines bezocht. René Tönissen (academiedirecteur Sport en Bewegen) en Esther van Popta (Staf Onderwijsontwikkeling Onderzoek Kwaliteitszorg) blikken terug en gaan in op de opbrengst ervan.

405330 logo van conferentie EPIC over digitale transformatie in het onderwijs

Met schoolyear toetsen op eigen laptop

De inzet van Bring Your Own Device (BYOD) is een oplossing om de afnamecapaciteit van toetsen te vergroten. Studenten maken het tentamen op een eigen laptop, in een regulier leslokaal. In Ans, de nieuwe centrale toetsapplicatie van de HAN is Schoolyear geïntegreerd.

259589 ALPO student typt in haar laptop

De persoonlijke leerreis van studenten, deel 3

Dit is deel 3 uit de blogreeks die Esther van Popta schrijft over de inzet van tech en data in het onderwijs. In dit blog besteedt Esther aandacht aan de persoonlijke leerreis van de student. Over de leeromgeving, flexibilisering, personalisering, begeleiding en data.

150918 null

Opbrengst zone Docentprofessionalisering

Zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan Onderwijs-innovatie met ICT heeft de opbrengst gebundeld in een magazine.

302962 Logo versnellingsplan onderwijsinnovatie met ict

Digitaal toetsen met Ans

De HAN neemt tentamens steeds vaker digitaal af. Vanaf september 2023 gebruiken alle academies van de HAN daarvoor toetsapplicatie Ans.

406084 Studenten maken digitale toets met nieuwe toetsapplicatie

Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata

Het referentiekader betreft zowel ethische uitgangspunten als de juridische (privacy) kaders waarmee onderwijsinstellingen zelf aan de slag kunnen met studiedata.

39175 studeren aan de HAN, FEM commerciele economie, accountancy, finance

Nationaal Groeifonds kent mbo/ho 560 miljoen toe

De aanvraag voor het programma is gezamenlijk ingediend door alle publieke mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten in Nederland.

30298 Twee studenten overleggen met laptop

Bookings: ken je deze tool al?

Afspraken inplannen met je studenten kan een tijdrovende klus zijn. In het MS365-pakket zit de planningstool Bookings die het maken van afspraken makkelijker maakt.

390033 logo MS Bookings 1000x800 pixels

Edusources: inspiratie voor leermaterialen

Eén van de manieren om regie te houden op open leermaterialen is door leermaterialen te delen via het zoekportaal Edusources. De HAN doet dit jaar mee aan een pilot van deze zoekmachine.

54069 twee docenten vergaderen met laptop lachend

Marktconsultatie Digitaal Leerplatform

Het projectteam Digitaal Leerplatform werkt achter de schermen aan een nieuw Digitaal Leerplatform. Ter voorbereiding op de aanbesteding presenteerden negen partijen hun applicatie.

147695 toolbox animatie laptop armen

Update uit het MKT

Het MKT bestaat nu ruim anderhalf jaar en heeft in deze tijd zeker niet stilgezeten. Naast dat er met alle academies regelmatig gesprekken gevoerd worden zijn er ook nog andere acties ondernomen.

237724 vergadersituatie met lamp op voorgrond

Terugblik op de onderwijsdagen 2022

Van 21 tot 25 maart stonden de Onderwijsdagen 2022 op de agenda. Met maar liefst 1200 inschrijvers is er online volop van gedachten gewisseld over het onderwijsvak.

378891 Button Onderwijsdagen voor agenda

Samen sterk in innovatie

SURF, aanjager van ICT-innovatie op het gebied van onderwijs en onderzoek en kennisdeling heeft een nieuwe strategie voor 2022-2027 gepubliceerd.

81166 Studenten met laptops graphic

Hybride model voor Master Social Work

Ongeveer 1 keer in de 3 weken krijgen de studenten van de Master Social Work online onderwijs, ook nu de coronamaatregelen verdwenen zijn. “Dit hybride onderwijsmodel heeft de toekomst.”

246703 Stockfoto thuiswerken laptop, hrm, human resource management

Inzet tech en data in onderwijs, deel 2

In dit deel aandacht voor de digitale leer-, werk- en onderzoeksomgeving (DLWO) van de toekomst. Wat is het en wat kun je ermee?

240414 Portret voor DLWO online magazine

Verklaring Digitale en Open leermaterialen

Universiteiten, hogescholen en SURF gaan samenwerken aan het maken, delen, hergebruiken én inkopen van leermaterialen in nationale aanpak.

302962 Logo versnellingsplan onderwijsinnovatie met ict

Data-ondersteund onderwijs: sturen/gestuurd worden

Pierre Gorissen, HAN Associate lector Leren met ICT over hoe je met data de student passender kunt begeleiden.

192183 Lector Pierre Gorissen

Certificaat Procesbegeleider iXperium Designteam

Fieke Koenraadt sloot dit professionaliseringstraject als eerste af en is vanuit Yuverta verbonden aan het iXperium designteam Robotisering en AI.

312729 Afbeelding project Open Digital Horizons

Kritisch reflecteren tijdens stage versterken

Hoe begeleid je bij het kritisch reflecteren tijdens een stage? Saxion Hogeschool ontwikkelde een online leeromgeving voor student, docent en praktijkbegeleider.

252448 Student krijgt online onderwijs

Hoe bereid je je online les voor?

De driehoek, studenten, docenten én externen van de lerarenopleiding Economie ontwikkelden een formulier ter voorbereiding van een online les.

312726 Afbeelding project Open Digital Horizons

ICT en data bij HAN Sport en bewegen

De opleidingen, het onderzoek en werkveld van de academie Sport en bewegen nemen hun focus op digitalisering en inzet van data mee in hun onderwijsvisie.

28684 studenten overleggen aan ronde tafel

Gamification met het Diabetesspel

De HAN—opleiding Voeding & Diëtetiek deed onderzoek naar het inzetten van het Diabetesspel. Studenten én docenten reflecteren op de leereffecten.

148737 Voeding en Dietetiek Praktijkhuis studenten voorlichting rij voedingsmiddelen

Opnieuw aanmelden voor de nieuwsbrief!

Vanwege het datalek bij de HAN zijn veel adreslijsten geanonimiseerd, waaronder ook per abuis die van onze nieuwsbrief. Wil je je daarom opnieuw aanmelden om de nieuwsbrief te blijven ontvangen?

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine

Leermaterialen gebruik, anders dan je denkt

HAN-Bedrijfskunde student Tamar Boeding deed tijdens haar stageopdracht bij SURF onderzoek naar hoe studenten leermaterialen gebruiken.

144139 Global goals en internationale boeken

Open pedagogy als potentieel vliegwiel

Open Pedagogy zet in op het versterken van het leerproces en de studentbetrokkenheid en is een mogelijk vliegwiel in de Transitieagenda van het Versnellingsplan

312727 Afbeelding project Open Digital Horizons

Leren in een andere realiteit

VR-cliënt Max is een simulatie waarmee studenten het voeren van gesprekken oefenen, directe feedback krijgen en hun eigen leerproces monitoren.

371506 screenshot van simulatieprogramma vr-client Max

Multilokaal en blended onderwijs

Hoe zorg je voor meerwaarde als een deel fysiek aanwezig is en de rest online? Welke tools zet je dan? In de nieuwe iXpod meer hierover.

Touchscreen tafel

Gezonder oud worden met VR bril

Vier studenten onderzochten de activiteiten behoefte bij ouderen en ontwikkelden op basis daarvan 2 VR-films.

man met vr bril kijkt omhoog

HAN deelname aan het Versnellingsplan

Een terugblik en een inkijkje in de bijdrage van de HAN aan het versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.

302962 Logo versnellingsplan onderwijsinnovatie met ict

Online begeleiden: de toekomst?

HAN-docente Annette Perino schreef mee aan het artikel over het verschil tussen fysieke aanwezigheid en virtuele bezigheid.

359903 foto van opleider, trainer, adviseur Annette Perino, post-hbo sociaal, teamcoaching, docent master Begeleidingskunde Hogeschool Rotterdam

Proctoring, nu en in de toekomst

Wat kunnen redenen zijn voor het inzetten van proctoring bij het afnemen van toetsen? HAN doet onderzoek naar de inzet ervan.

32096 student in de les, werken, les, college, laptop, economie, finance tax and advice, fta

Mentimeter Pro voor alle HAN-docenten

Met Mentimeter Pro verrijk je het onderwijs door meningen peilen, quizzen, brainstormen en kennisactiveren. Hoe doe je dat?

140524 Mentimeter groepsprestaties

De perfecte blend in flexibel onderwijs

In gesprek met Marijn Post, adviseur Onderwijsontwikkeling en innovatie, over blended en hybride onderwijs en hoe je daarmee kunt flexibiliseren.

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine

ICT en technologie bij HAN-Fysiotherapie

De opleiding heeft veel geïnvesteerd in technologie: kennisclips, online feedback, leeromgeving (virtuele beroepspraktijk) en curriculum.

doent heeft been vast tijdens massage

Agenda

Kijk voor het totale aanbod van HAN Academy (inloggen met je HAN-account), SURF en Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT op de betreffende sites. 

Hieronder vind je een selectie van aangeboden webinars, trainingen en conferenties. 

  1. 00:00

    September - mei: Leidinggeven aan onderwijsinnovatie en ICT

    Leidinggevenden hebben een cruciale rol in het inbedden van ict in het onderwijs. Zo kunnen leidinggevenden zorgen voor een gezamenlijke visie en ambitie met betrekking tot onderwijs met ict, en de ontwikkeling van medewerkers stimuleren.Lees meer op het Leerportaal van HAN-Academy.

  2. 15:00

    15 september: HAN - etalagebijeenkomst Digitaal Leerplatform (DLP)

    Benieuwd naar het project Digitaal Leerplatform? Het projectteam DLP heeft eisen en wensen van opleidingen geïnventariseerd om goed zicht te hebben op wat de HAN aan ICT-infrastructuur nodig heeft. Meer informatie over deze online bijeenkomst binnenkort via HAN Academy (kijk bij de 'specials'). 

  3. 14:00

    21 sept: Zo maak je een kennisclip

    Drie bijeenkomsten om het maken van een effectieve kennisclip onder de knie te krijgen. Er is aandacht voor techniek en didactiek: je maakt een kant en klaar product dat je gelijk in je onderwijs in kan zetten. Lees hier meer over deze training van de HAN Academy.

  4. 14:00

    3 okt: Eerst het doel, dan de tool

    Hoe vertaal je de vele toolmogelijkheden naar betekenisvollere en effectievere lesactiviteiten? Aan de hand van het SAMR-model voor transformatieve inzet van onderwijstechnologie ontdek je in deze workshop handvatten en voorbeelden. Meer informatie op het Leerportaal van HAN-Academy.

  5. 00:00

    6-7 okt: UvT Hackathon - AI voor feedback in het onderwijs

    Misschien kan Artificiële Intelligentie (AI) wel bijdragen aan het oplossen van jouw feedbackproblemen! Lees meer over de Hackathon die de Universiteit van Twente organiseert om te werken aan een feedbackprobleem. In een team van 6-8 personen werk je aan een zelf ingebrachte casus. 

  6. 13:00

    6 okt: ECIO Ontwerpen van inclusieve(re) leerroutes

    Gepersonaliseerd leren wint steeds meer terrein. Studiemiddag over flexibele, inclusieve leerroutes ontwerpen via de Universal Design for Learning methode. Deze ontwerpmethode neemt de diversiteit van studenten als uitgangspunt. Meer informatie op de site van ECIO.

  7. 13:00

    31 okt: Uitfasering Work/W-schijf: wat te doen met je bestanden?

    Doordat Work op korte termijn uitgefaseerd wordt zal je moeten beslissen wat er gebeurd met de bestanden die er nog op staan. Verplaatsen, archiveren of verwijderen? In deze workshop helpt de HAN-archivaris je met dit proces. Lees meer op het Leerportaal van HAN Academy. 

  8. 09:00

    3 nov: Basiscursus Excel

    Excel is een veel gebruikt programma binnen de HAN. Het is niet altijd vanzelfsprekend dat je alle ins and outs van dit programma kent. Vaak gaat het om handigheidjes, waarvan je het bestaan niet weet. Op deze plek kun je je aanmelden voor een basistraining Excel via de HAN Academy (inloggen met HAN-account).

  9. 14:00

    9 nov: Maak je eigen blended learning-recept!

    De vraag wat goed blended onderwijs inhoudt verken je door je eigen ‘blended learning-pizza’ te maken. Eerst bespreken we de essentiële ingrediënten van een blended leertraject. Daarna brengen we overwegingen en keuzes in kaart. Meer informatie op HAN-Academy (inloggen met HAN-account).

  10. 00:00

    15-16 november: SURF Onderwijsdagen

    Onderwijs en ICT staan centraal tijdens de Onderwijsdagen, dit keer met het thema daadkracht en duurzame verbeteringen in het onderwijs. Op dit moment is het programma nog niet bekend. Houd daarvoor de SURF-site in de gaten.  

  11. 09:00

    23 nov: Gevorderden cursus Excel

    Je beheerst de basis van Excel maar je wil graag een verdiepingsslag maken? Op deze plek kun je je aanmelden voor een verdiepende training Excel via de HAN Academy. Uitgangspunt is het analyseren en presenteren van een dataset d.m.v.  draaitabellen, grafieken en tabellen en basis statistische toepassingen.

Privacy en informatiebeveiliging

Kijk voor het HAN privacy en informatiebeveilingsbeleid op Insite. Lees ook over hoe je kunt bijdragen aan de bescherming van jouw persoonsgegevens en privacy én die van anderen. Kijk daarvoor bij de tips privacy en informatiebeveiliging op Insite. 

Log eerst in op Insite voordat je op de links klikt, dan land je op de juiste Insitepagina.  

312865 Afbeelding van veilig mobielscherm

Visie op de Digitale Leer-Werk-Onderzoek-omgeving

Meer weten over de visie van de HAN op leren, werken en onderzoeken met ICT? Lees de DLWO-visie van de HAN.