Meer technici nodig voor een toekomstbestendige wereld

Om de energietransitie te laten slagen zijn veel technici nodig. Hoe is de HAN samen met het bedrijfsleven bezig om mensen vakkundig om te scholen en/of op te leiden?

243984 LCPV Project zonne-energie

Klimaatverandering

Bij de klimaattop in Glasgow is in november 2021 onderhandeld over maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan en de gevolgen ervan op te kunnen vangen. Het is niet de enige plek waar er over wordt gesproken. Klimaatverandering en de energietransitie zijn ook onderwerpen die Koning Willem-Alexander tijdens zijn staatsbezoek aan Noorwegen heeft aangestipt. Noorwegen werkt hard aan de energietransitie. Zowel Noorwegen als Nederland merken de gevolgen van de klimaatverandering al. Niet voor niets dat Sustainable Energy & Environment (SEE) een van de zwaartepunten van de HAN is.

Duidelijk is ook dat er veel extra technici nodig zijn voor de realisatie van de energietransitie. De branche heeft nu al te maken met personeelstekorten en de verwachting is dat die in de komende jaren verder zullen oplopen. Terwijl juist zij zo hard nodig zijn om de energietransitie waar te kunnen maken.

Om- en bijscholen van groot belang

Voor het opleiden van technici zoeken we als HAN de samenwerking op met het werkveld. Zo kunnen we werken aan actuele vraagstukken rondom de energietransitie. Op die manier worden studenten ook echt klaargestoomd voor de toekomst.

Ballard Asare-Bediako is programmalijnmanager Onderzoek en Innovatie bij SEECE en hoofddocent en onderzoeker bij het lectoraat Meet- en Regeltechniek. Hij licht dit toe: “Vraag en aanbod van energie zullen in de toekomst beter op elkaar afgestemd moeten worden. Omdat de druk op het elektriciteitsnet hoger en hoger wordt, is het belangrijk dat studenten kennis vergaren over de samenwerking tussen verschillende energievormen. Denk aan elektriciteit, warmte, wind, gas en waterstof.”

In diverse omscholingstrajecten leidt de HAN, samen met bedrijven, nieuwe aanwas op. Ook bieden we huidige technici de mogelijkheid om mee te gaan met de veranderende markt. Veel kennis van vroeger voldoet namelijk niet meer aan de wensen en eisen van nu.

“Er staat - nee, er moet - nog heel veel gebeuren om de energietransitie waar te maken. En daar zijn echt heel veel mensen voor nodig, die daar kennis van hebben”, benadrukt Ballard.

34301 Donker jasje, licht gestreept overhemd, bril, blauwgrijze achtergrond
Ballard Asare-Bediako, hoofddocent en onderzoeker

Wil je ook een bijdrage leveren aan de energietransitie?

Kom tijdens de Open Avond sfeer proeven en je verder oriënteren via voorlichtingspresentaties en 1-op-1 gesprekken.

Want studeren in deeltijd geeft je meer flexibiliteit. In deeltijd kun namelijk niet alleen een 4-jarige hbo-bacheloropleiding volgen, maar heb je ook de mogelijkheid te kiezen voor een 2-jarige associate degree. Met een associate degree krijg je uiteindelijk een volwaardig gecertificeerd hbo-diploma.

Heb je al een hbo-diploma op zak, maar zoek je verdere verdieping? Dan kun je je ook oriënteren voor een hbo-master of de diverse post-hbo-trajecten en cursussen die de HAN aanbiedt.

Bij een deeltijdstudie breng je de kennis die je opdoet, direct in de praktijk. Daarom is het hebben van een werkplek vereist.

Heb je nog geen geschikte werkplek? Dan kan HAN Employment je helpen. Ook als je momenteel nog niet werkzaam bent in de (energie)techniek.