Na een baan in Ethiopië van start bij de HAN

International Social Work begint aan zijn tweede jaar. Da’s niet onopgemerkt gebleven: het aantal studenten is verdubbeld tot circa 200. Social Work zit in de lift naar boven. Reden dat er nieuwe leerkrachten zijn aangetrokken, meer dan 10 maar liefst. Expert Life skills & social emotional learning Aniek Santema is een van hen.

eee64b58-0cf3-11ee-8d50-02565807075b header/banner HAN 25 jubileum met medewerker Aniek Santema

Over Aniek

Ze heeft een werkverleden in Ethiopië, dus als iemand met praktijkervaring social workers gedegen kan voorbereiden op een internationale loopbaan is zij het wel. Culturele verschillen, interraciaal werken, vluchtelingenproblematiek, ze is er vertrouwd mee. Bijna 4 jaar werkte ze voor een internationale ngo, een ontwikkelingsorganisatie waarbij ze zich ontwikkelde tot expert Life skills & social emotional learning.

Een mondvol, wat houdt dat in?

“Bij sociaal-emotioneel leren gaat het erom dat je jezelf leert kennen, je emoties, wie je bent, wat je gedachten zijn, hoe je er sociaal het beste mee omgaat en hoe je je verhoudt tot je omgeving. De kennis hierover heb ik verpakt in trainingen en programma’s, ook voor anderen die in het veld werkten. Vooral van die trainingen kreeg ik veel energie. Dat gaf de doorslag om in mijn loopbaan met onderwijs verder aan de slag te gaan.”

Open-minded

Met de internationale praktijkervaring en kennis op zak gaat antropologe Aniek Santema nu de opleiding International Social Work verrijken, deels als docent, deels als studieloopbaanbegeleider. Ze richt zich daarbij op zowel eerste- als tweedejaars studenten, die ze gaat trainen open-minded te zijn. “De groep studenten moet eerst een goede connectie hebben met elkaar en met mij. Een prettige en veilige omgeving is de basis om vandaaruit verder te werken.”

Studenten draaien aan wereldbol
Studenten aan het werk

Wat ga je doceren?

“In het ‘thematic lab’, aan zowel jaar 1 als 2, werken we aan verschillende thema’s, zoals ‘the individual’, ‘the community’ en in jaar 2 aan ‘empowerment’ en ‘people and boundaries’. Feitelijk komt alles van andere vakken hier samen: wat studenten leren over verschillende theorieën, de praktische en creatieve skills en de koppeling naar de beroepspraktijk. We focussen op de professionele ontwikkeling, waarbij ook ruimte is voor studieloopbaanbegeleiding. Daarnaast geef ik aan de reguliere social work-opleiding de kennislijn De Gemeenschap. Daarbij gaan we in op theoretische concepten vanuit sociologie, recht en filosofie.”

"Dat motiveert hoor!"

Ook al is ze pas net binnen, de HAN is een prettige werkgever, zoveel is duidelijk. “De kick-off met het team docenten vond ik erg plezierig. Collega’s vertelden met passie en enthousiasme hoe ze er naar uitkijken weer voor de klas te kunnen staan. Dat het op de campus weer bruist. Dat motiveert hoor! Ook vind ik het erg goed dat er in het gebouw voor studenten en docenten allerlei verschillende ruimtes zijn ingericht, om te werken, om te ontmoeten, om te ontspannen. Zo kunnen ze op een natuurlijke manier met elkaar omgaan.”

Wat is je ambitie binnen de HAN?

“Ik kijk ernaar uit mezelf verder te ontwikkelen als docent en bij te dragen aan de ontwikkeling van studenten en de social workers van morgen. Daarnaast hoop ik de verdere ontwikkeling van de opleiding International Social Work vooruit te kunnen helpen. Ik zou op den duur ook graag meer met onderzoek willen doen, wat dan weer kan bijdragen aan het onderwijs en de beroepspraktijk.”