HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Gedrag en Maatschappij

Een beweegboek creëren voor kinderen die in isolatie zitten

‘Een beweegboekje creëren voor kinderen die in isolatie zitten.’ Dat was de uit de praktijk gegrepen opdracht die op de onderwerpenlijst stond van de module Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW). “Een uitgelezen kans om naast pedagogiek ook de beweegkant mee te pakken,” dacht student Pedagogiek Lisa Pouvrasseau direct.

12 juli 2023
d69f5a58-0cf8-11ee-afc5-02565807075b Fysiotherapie, K33 b1, docent, student, oefening, behandelbank
Gedrag en Maatschappij

Pedagogiek: écht iets voor mannen

Een ruime meerderheid van de pedagogiekstudenten op de HAN is vrouw. Al begint het aantal mannen toe te nemen. Klopt het vrouwelijke imago van de studie? Hoe is het om als een van de weinige mannen deze studie te volgen? En heeft het vakgebied wel meer mannen nodig?

15 mei 2023
272574 Mannelijke pedagoog aan het werk. Pedagogiek. Stockfoto voor Nieuwsartikel.

Samen impact maken met Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn

Het allereerste semester van de innovatieve onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW) is afgerond. 120 studenten van 10 opleidingen en 3 academies werkten het afgelopen half jaar samen aan concrete praktijkopdrachten van opdrachtgevers. Dé manier om direct impact te maken.

01 februari 2023
f5ca28a4-0cfd-11ee-af50-02565807075b Genomineerden van de publieksprijs PZW Astrid Faber en Simone van Breda, Demi Delleman, Anke van Dinther, Anniek van Kregten, Isabel Beenhakker.
Gedrag en Maatschappij

Als je beweegt, blijft het balletje rollen

Buiten de gebaande paden treden, in co-creatie en vanuit meerdere perspectieven een vraagstuk benaderen. Het zijn de speerpunten van de opleiding Master Management en Innovatie in maatschappelijke organisaties, die in Spijkenisse tot een hele bijzondere samenwerking heeft geleid: onderwijs, zorg en kinderopvang onder 1 dak.

Marleen de Roo
21 december 2021
df97851c-0cf4-11ee-af79-02565807075b studenten management en innovatie in maatschappelijke organisatie, Nicole van Cranenburgh Mundo en Robin van Putten Albeda unieke samenwerking met Zorgwester.
Gedrag en Maatschappij

Nederland is 27 Masters in Management en Innovatie in Maatschappelijke organisaties rijker!

Liefst 27 nieuwe masters in Management en Innovatie aan de HAN hebben aangetoond in staat te zijn om impact te realiseren in en tussen organisaties.

23 november 2021
355196 Foto van geslaagde Masterstudenten

Na een baan in Ethiopië van start bij de HAN

International Social Work begint aan zijn tweede jaar. Da’s niet onopgemerkt gebleven: het aantal studenten is verdubbeld tot circa 200. Social Work zit in de lift naar boven. Reden dat er nieuwe leerkrachten zijn aangetrokken, meer dan 10 maar liefst. Expert Life skills & social emotional learning Aniek Santema is een van hen.

22 september 2021
eee64b58-0cf3-11ee-8d50-02565807075b header/banner HAN 25 jubileum met medewerker Aniek Santema

Nieuwkomers in het jubileumjaar: docent Sandra Bregar

De HAN bestaat 25 jaar, maar sommige docenten zijn net nieuw, zoals Sandra Bregar. Al vroeg was ze enthousiast over sociaal werk. Ze studeerde in geboorteland Slovenië, in Finland en in Oostenrijk. Door les te geven aan de HAN wil ze die kennis en de ervaring delen met studenten. 7 vragen aan Sandra over haar werk en haar studenten.

10 september 2021
315681 Banner met collega Sandra Breger in het kader van HAN 25 jaar
Gedrag en Maatschappij

Hoe werken we samen in Gelderland?

Voor veel maatschappelijke opgaven, bijvoorbeeld droogte, toekomstbestendig wonen en een aantrekkelijke leefomgeving, hebben provincie, gemeenten en andere organisaties elkaar hard nodig. Om deze samenwerking te onderzoeken, worden 5 Gelderse samenwerkingsprojecten met het project ‘Partners van Gelderland: een volgende stap naar wederkerig bestuur’ tegen het licht gehouden.

08 juni 2021
237748 null

Ad Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn ontvangt accreditatie

De eigen ervaring als cliënt in de GGZ, verslavingszorg, maatschappelijke zorg of welzijn inzetten om andere mensen te helpen bij hun herstel? Dat kan met de nieuwe opleiding Ad Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn van HAN University of Applied Sciences. Onlangs is de opleiding geaccrediteerd door de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorgaan) en mag de opleiding in september 2021 van start.

16 april 2021
pratend in klaslokaal
Gedrag en Maatschappij

Afstandsmoeders en geadopteerden verdienen professionele hulpverlening

De naar schatting 50.000 geadopteerden en tussen de 15.000 en 20.000 afstandsmoeders in Nederland vinden niet altijd de hulp die ze nodig hebben. Reden voor ervaringsdeskundigen én professionals op het gebied van afstand en adoptie, Will van Sebille, Hilbrand Westra en Bina de Boer om gezamenlijk op te trekken in hun missie voor betere hulpverlening aan afstandsmoeders en geadopteerden.

Sandra Hogeling
12 april 2021