Master Mind

"Ik werd me bewust van mijn blinde vlekken"

beeld voor han rubriek master mind - verhalen van masterstudenten

Een snelkookpan voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dat is de master Neurorevalidatie en Innovatie zeker, zegt student, inmiddels alumnus, Lucas Koester. De fysiotherapeut vertelt over deze uitdaging, die hem veel energie geeft.

Om de neurologische professionals in de regio te verbinden, richtte Lucas het Neuronetwerk Zuid Kennemerland op. “Dit was het thesisproject van mijn masteropleiding, en dat heb ik als projectmanager aangestuurd. Er is nu een regionaal eerstelijns neurologisch netwerk voor patiënten en hun mantelzorgers. Met gespecialiseerde paramedische zorgverleners als fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten en diëtisten.”

Na zijn studie Fysiotherapie aan de Hogeschool van Utrecht startte Lucas in 2019 deze unieke 2-jarige deeltijdmaster bij de HAN. “Ik werk als fysiotherapeut in de eerstelijn bij praktijk DEEN in Heemstede. Mijn interesse lag tijdens mijn studie bij neurologische aandoeningen als CVA, NAH, dwarslaesie, MS en de ziekte van Parkinson. Met deze master wilde ik me meer verdiepen.” 

De opleiding als snelkookpan. Leg eens uit?

“Er werd vooraf verteld, dat deze opleiding een snelkookpan is voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dat klopt! Door de multidisciplinaire aanpak en studenten met allerlei achtergronden, kijk je over de grenzen van je eigen vakgebied heen. Zo leer je razendsnel bij. Ik heb enorme stappen gezet. Mezelf beter leren kennen, ik ga anders met patiënten om en mijn netwerk is enorm gegroeid. Ook zijn er prachtige beroepsuitdagingen uit voortgekomen.”

Vertel eens over jouw uitdagingen?

“Naast fysiotherapeut, ben ik een dag in de week projectmedewerker bij het Kennisnetwerk CVA Nederland. Verder ben ik ook nog voorzitter van het Neuronetwerk Zuid Kennemerland. Zo'n team opzetten, daar ben ik heel trots op. Een overkoepelend orgaan met 15 praktijken en 22 gespecialiseerde zorgverleners. In één oogopslag zie je waar in de regio een neurologisch zorgverlener zit. Met deze mix van werkzaamheden ben ik landelijk, regionaal en lokaal betrokken bij alle ontwikkelingen rondom neurorevalidatie. Ook als fysiotherapeut ben ik daardoor anders gaan werken.”

Op welke manier ben je anders gaan werken?

“Ik kijk kritischer naar de onderzoeks- en behandelmethodes die ik toepas. Dit komt door de lesstof uit de master, die bevat de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van neurologische zorgvragen. Maar het komt ook door de samenwerking met medestudenten en het Neuronetwerk. Dit centrale aanspreekpunt verbindt de zorg efficiënter met elkaar. Dat zorgt ook voor een betere aansluiting met ziekenhuizen, zorginstellingen en revalidatiecentra. Patiënten revalideren dan efficiënter.”

Masterstudent Lucas Koester

Wat doe je voor het Kennisnetwerk CVA Nederland?

“Ik werk er als projectmedewerker. Ik ben daar aangenomen op de dag dat ik mijn masterdiploma in ontvangst nam. Sterker nog, ik werd gebeld toen ik op het podium stond! Iedere regio heeft de CVA-zorg op een bepaalde manier ingericht. Ik ben betrokken bij het ontwikkelen van de Handreiking Eerstelijns Herstelzorg Hersenletsel. Hierin staan aanbevelingen over op welke manier we eerstelijns herstelzorg voor NAH-patiënten kunnen vormgeven (NAH staat voor niet-aangeboren hersenletsel, red.). Dit doe ik in samenwerking met de beroepsverenigingen en natuurlijk het kennisnetwerk."

Wat is de kracht van deze master?

“De opleiding is kleinschalig. Een groep van 41 studenten, die na het gezamenlijke college op donderdagochtend in kleinere tutorgroepen ’s middags samenwerkten. Door de persoonlijke begeleiding van docenten en het overleg met medestudenten, heb ik een veel breder blikveld ontwikkeld. Ieder heeft een andere achtergrond en daardoor heb ik zoveel geleerd: ik werd me bewust van mijn blinde vlekken. Je geeft elkaar feedback en kijkt door de bril van een andere discipline.”

Is de opleiding masterwaardig?

“Absoluut. Wel was het een uitdaging om 'm te combineren met mijn fulltimebaan. Kies je hiervoor, dan moet je er 100 procent achterstaan. De studie kost je gemiddeld 20 uur per week, inclusief iedere donderdag college op de HAN. Met voor mij 4 uur reistijd vanaf Leiden. Maar na driekwart jaar begon corona, waardoor de lessen online werden gegeven en ik veel tijd bespaarde. Mijn contacten met vrienden hebben 2 jaar wel op een wat lager pitje gestaan." 

"In deze master kun je ook alleen het 1e jaar volgen. Dan ben je gekwalificeerd adviseur van zorg en behandeling. In het 2e jaar staat de praktijk centraal en pas je de kennis toe op de patiëntengroep waar je mee werkt. Rond je dit af? Dan ben je Master of Science Neurorevalidatie en Innovatie.”

Wat was het allerleukste van de opleiding?

“Zet een groep mensen met dezelfde passie bij elkaar en je hebt magic. Ik kreeg zoveel energie van de interessante lesstof, mijn docenten, medestudenten én het reflecteren op elkaar. En het is prachtig om mee te kunnen kijken welke projecten medestudenten hebben gedaan. Maar ook: de vele positieve reacties tijdens het opzetten van het netwerk. De bijzondere, mooie gesprekken en samenwerkingen die daaruit voortvloeien. Ik heb voldoende uitdagingen op mijn pad om me verder te kunnen ontwikkelen.”

In de rubriek Master Mind portretteren we studenten die onlangs voor een van de unieke masteropleidingen bij de HAN kozen. 

Neurorevalidatie en Innovatie
 

Over deze masteropleiding

Revalidatie-zorgvragen voor jong en oud worden steeds complexer. Weinig professionals kunnen nieuwe wetenschappelijke inzichten concreet maken. Met de Master Neurorevalidatie en Innovatie implementeer jij innovaties. Zo verhoog je de zorgkwaliteit en help je patiënten sneller herstellen. 

Master Neurorevalidatie en Innovatie

Meer lezen?

"Een investering voor het leven"

Jade haar vriend Mickey vertelde enthousiast over zijn master Molecular Life Sciences. Over een paar maanden sluit ook Jade deze master af.

Een foto van Jade van Rheenen, masterstudent Molecular Life Sciences. Geplaatst door HB.

"Mijn vraagstuk gaat over studentenwelzijn"

Een dag voor de start van de zomervakantie kiezen voor je master. En dat door het enthousiaste verhaal van een collega. Docent Miriam Zwaan over deze unieke master.

Een foto van Miriam Zwaan, masterstudent. Bij het interview met Miriam. Geplaatst door HB.

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Bijna kan Matthijs MSc voor zijn naam zetten. Na een tussenjaar koos hij voor de master Molecular Life Sciences. Op naar zijn volgende stap: een PhD doen.

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een betere fysiotherapeut

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.