Master Mind

"Mijn innovatievraagstuk gaat over studentenwelzijn"

371001 beeld voor han rubriek master mind - verhalen van masterstudenten

Een dag voor de start van de zomervakantie kiezen voor de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL). En dat door het enthousiaste verhaal van collega Ingeborg, die hiervoor al ingeschreven is. Docent Miriam Zwaan is 1e-jaars van deze unieke master die alleen op de HAN wordt gegeven.

Na ruim een half jaar is haar conclusie: “Alles valt op z’n plek met deze studie. Ik ervaar nu waarom de rol van docent en student-coach zo goed bij me past. Tegelijkertijd wordt mijn leergierigheid op een inspirerende manier gevoed. Ik ben van ‘leren door te doen’. Dat heb ik ervaren als zij-instromer; ik startte in 2006 als docent bij de HAN. Ik vind mijn baan ontzettend leuk, maar sta altijd open voor avontuur. Daarbij komen dingen vaak op je pad als je ze nodig hebt.”

Als senior lecturer, study-careercoach Communication Studies én programmamanager Summer en Winter School heb je een goed gevulde agenda. Te combineren met deze uitdagende master?

“Alles in me zei: dit wil ik. Niet te lang over nadenken, want als je de voors en tegens afweegt, zou je zomaar kunnen besluiten het niet te doen. Na mijn gesprek met Ingeborg heb ik me dezelfde dag aangemeld. Ik heb geen seconde spijt gehad van deze beslissing.”

Leg eens uit wat deze master inhoudt?

“Centraal staat de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en werkveld. Ik ontwikkel me verder tot innovatieprofessional binnen de HAN. Eigentijds leren wil zeggen dat studenten meer regie krijgen over hun eigen leerproces en individuele leerbehoeften. De HAN ondersteunt de sociale verbinding met studenten en hun persoonlijke verhaal. Als docent en studentcoach doe ik dat al. De vertrouwensband met mijn studenten, oprecht naar ze luisteren, is essentieel.”

41b517fc-0cf8-11ee-8ad8-02565807075b Een foto van Miriam Zwaan, masterstudent. Bij het interview met Miriam. Geplaatst door HB.
Miriam Zwaan, 1e-jaars Master Ontwerpen van Eigentijds Leren

Als je start met de master kies je een innovatievraagstuk. Waar ben jij mee bezig?

“Mijn innovatievraagstuk gaat over studentenwelzijn. Ik wil op de HAN een welzijnsmonitor instellen. Via een app worden studenten dagelijks aan de hand van een aantal vragen gemonitord. Zo krijgen ze inzicht in bepaalde patronen en kunnen ze gericht om ondersteuning vragen, bijvoorbeeld bij hun studieloopbaanbegeleider. Het helpt om hun zelfregulerend vermogen te ontwikkelen: een belangrijke vaardigheid en van grote toegevoegde waarde voor de rest van je leven. Ik heb contact met hogescholen Avans in Den Bosch en Codarts in Rotterdam. Zij werken al succesvol met een welzijnsmonitor.”

Wanneer kunnen de studenten de app gebruiken?

“Liefst morgen al, maar ik schat over een paar jaar. Het is een enorm project dat we binnen de hele HAN willen aanbieden. Ik werk nu met een groep van 8 studenten die deze vragen voorgelegd krijgen. Dat geeft mooie inzichten waar ze mee aan de slag gaan. Het is een andere kijk op de student en het onderwijs. Niet alleen hoe je ‘scoort’ als student maar met de focus op je ontwikkeling als mens. Ik heb daarom filosofisch onderwijsdeskundige professor dr. Gert Biesta benaderd voor een gastles aan onze groep masterstudenten. Hij stelt dat je overal kunt leren, maar is het leerproces in het huidige onderwijs kwalitatief voldoende voor het individu om zich verder te kunnen ontwikkelen?”

Wat geeft jou de meeste energie?

“De verbinding met mijn medestudenten. Een groep van 32 gepassioneerde docenten die lesgeven, van het primair en voortgezet onderwijs tot mbo en hbo. Juist doordat alle leerlagen en ervaringen verweven zijn, is het ontzettend leerzaam. Voor beginnende leerkrachten, maar ook voor ervaren docenten. Daarnaast heeft iedereen een persoonlijke leerroute waarbij veel zelfregie gevraagd wordt. Collega’s in het basisonderwijs geven bijvoorbeeld meer gevoelsonderwijs; dicht bij het kind en bij wat hij of zij nodig heeft. Ze volgen het ontwikkelingsproces op de voet. Dit zou ook van toegevoegde waarde kunnen zijn voor het hbo.”

Wat doet deze master voor jou persoonlijk en als professional?

“Persoonlijke groei is een belangrijk onderdeel. Ik houd mijn leerproces bij in een masterboekje en ik word fantastisch begeleid door coaches Elke Kraaijvanger en Linda Jakobs. Ik leer beter woorden geven aan dat wat ik doe. De gesprekken met de studenten worden betekenisvoller. Ik begrijp hen beter en ben anders advies gaan geven. Ik stel niet meer de vraag: wat wil je bereiken, maar ga in op motivatie en welke componenten daarbij een rol spelen. Ik vraag door en spiegel de ander. Eigentijd leren heeft te maken met zelfkennis. Begrijpen dat studeren een proces is, soms in een flow maar het gaat ook gepaard met lastige periodes.”

Laat je er privé veel voor?

“Ja. Deze master kost me inclusief de colleges op woensdag wekelijks 20 uur. Dat vraagt om structuur en discipline. Zondag is master-dag, van 14 tot 20 uur. Het heeft even tijd gekost om weer in de studeermodus te komen met opdrachten die te groot zijn om last-minute te doen. Af en toe krijg ik het Spaans benauwd door alle deadlines, maar dan ga ik wandelen of lees ik een boek. Ik weet: het levert me zoveel meer op dan het tijdelijk kost.”

In de rubriek Master Mind portretteren we studenten die onlangs voor een van de unieke masteropleidingen bij de HAN kozen.

Master Ontwerpen van Eigentijds Leren
 

Over deze masteropleiding

Als leraar en docent wil je het onderwijs afstemmen op de leerbehoeftes van leerlingen en studenten. Je leert met inzet van technologie en wetenschap beter op diversiteit aan te sluiten. Je ontwikkelt veranderkracht en maakt Eigentijds Leren in je school en organisatie waar.

studenten lachen

Meer lezen?

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Bijna kan Matthijs MSc voor zijn naam zetten. Na een tussenjaar koos hij voor de master Molecular Life Sciences. Op naar zijn volgende stap: een PhD doen.

c059d288-0cf7-11ee-9f58-02565807075b Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

398053 Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

74f4f9ea-0cf6-11ee-a058-02565807075b

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

aed4a32c-0cf6-11ee-8edd-02565807075b Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

389366 Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.