Master Mind "Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

371001 beeld voor han rubriek master mind - verhalen van masterstudenten

Meer dan de helft van onze masterstudenten legt wekelijks een behoorlijke afstand af om colleges te volgen. Zij kozen voor een van de unieke masters bij de HAN, waarvoor je wel naar Arnhem of Nijmegen móét komen. In de rubriek Master Mind vertellen studenten waarom. Deze keer: Kim Stuffers.

Leefstijl- en sportcoach Kim Stuffers is fervent snowboarder en surfer. Woonachtig in Scheveningen, fietst ze regelmatig met de surfplank onder haar arm naar zee. Ze traint ervaren snowboarders, én volgt de 1-jarige voltijd-master Sport- en Beweeginnovatie bij de HAN: “Als sportinnovator heb ik meer professionele mogelijkheden.” 

Zomer 2020 startte ze met een master Bewegingswetenschappen aan de Universiteit van Innsbruck. Kim: “Door corona waren de lessen online. Als ik me in wilde schrijven voor praktijkvakken, zaten die steeds vol. De opleiding was te theoretisch; er was geen koppeling met de praktijk. Ik kon geen trainingen geven of zelf snowboarden. Mijn plan om een paar jaar op deze toplocatie te werken en te studeren, moest ik bijstellen. Toen ik terugkwam, heb ik me meteen ingeschreven voor de master aan de HAN.”

Waarom deze master? 

“Ik wilde meer verdieping, zowel op persoonlijk vlak als in de sport. Een master op je cv is altijd een prima toevoeging. Na mijn opleiding Sportkunde aan de Hogeschool Inholland twijfelde ik tussen deze master of de 2-jarige master aan de Universiteit van Innsbruck. De studie aan de HAN is een goede mix van theorie en praktijk én wordt op geen enkele andere hogeschool gegeven. Dit betekent wel dat ik twee 2 dagen per week van Scheveningen naar Arnhem reis, maar dat heb ik er graag voor over.” 

aed4a32c-0cf6-11ee-8edd-02565807075b Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

Is de opleiding inhoudelijk masterwaardig?  

“Ja. De combinatie van inhoudelijke kennis en persoonlijke groei, is de sterkste kant van deze opleiding. Met een leerlijn die gericht is op onderzoek en innovatie. De lesstof en colleges dagen me uit om kritisch te zijn, scherp te blijven en eerlijk naar mezelf te kijken. Het is een pittige opleiding waarbij ik vrij word gelaten en regelmatig zoekend ben. We hebben een hartstikke leuke groep met 21 studenten en steunen elkaar. Door het volgen van dit jaar krijg ik tools om me als professional steviger neer te zetten.” 

Hoe ziet jouw gemiddelde week eruit? 

“Op woensdag en vrijdag heb ik college op Sportcentrum Papendal en de andere 3 dagen doe ik mijn innovatieonderzoek bij JOGG, Gezonde Jeugd Gezonde Toekomst. Deze organisatie wil dat alle Nederlandse kinderen en jongeren van 0 tot 19 jaar opgroeien in een gezonde leefomgeving. Met aandacht voor gezonde voeding, voldoende bewegen, ontspanning en slaap. Ze helpen gemeenten, bedrijven en organisaties beleid te maken voor burgers, ouders en kinderen."  

"Naast m'n studie en stage, sport ik graag en veel. Meerdere keren per week ga ik naar de sportschool of doe ik aan (indoor) snowboarden, surfen en hardlopen.”  

Waar richt je onderzoek zich op? 

“Voor JOGG onderzoek ik hoe de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) geïntegreerd kan worden op Bonaire. GLI is zorg voor mensen met overgewicht of obesitas. Deze zorg is gericht op gedragsverandering om een gezonde leefstijl te bereiken en te behouden. Overgewicht bij kinderen is een zeer groot probleem op het eiland. Op dit moment heb ik gesprekken met instanties op het eiland die hierbij betrokken zijn. We bekijken wat de mogelijkheden en oplossingen zijn om kinderen gezonder te laten leven.” 

Wat is het voordeel van de combi studie en onderzoeksstage? 

“Wat ik leer tijdens colleges en wat ik in de praktijk leer, sluit inhoudelijk goed op elkaar aan. Mark is mijn praktijkbegeleider bij JOGG. Hij laat mij zien hoe ik een innovatieonderzoek voorbereid en zelf kan leiden. Door bijvoorbeeld het maken van een agenda, to-do-lijsten en hoe ik taken kan delegeren. We brainstormen regelmatig en met de feedback die ik krijg, groei ik in deze rol. Ik overleg daarnaast met medestudenten, mijn andere collega’s en professionals uit Nederland en Bonaire.”

Mijn praktijkbegeleider laat me zien hoe ik een innovatieonderzoek voorbereid en zelf kan leiden. Met de feedback die ik krijg, groei ik in deze rol.

Waarom naar Bonaire? 

“Via het ministerie van VWS werd door de HAN een aantal open onderzoeksplekken aangeboden, waaronder deze op Bonaire. Vanuit JOGG ben ik de eerste student voor de BES-eilanden: Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. Het is een uitdaging om daar een start te maken met het opzetten van een leefstijlinterventie. Er is veel winst te behalen door kennis over gezonde voeding en voldoende beweging te delen. Niet alleen bij de kinderen en ouders, maar ook op beleidsniveau. Zo wordt het bewustzijn en de verantwoordelijkheid bij de hele gemeenschap gelegd.” 

Wat verwacht je ervan? 

“JOGG werkt samen met tal van gemeenten en werkt ook al langere tijd op Bonaire. Met de lokale en integrale aanpak wordt de omgeving waarin kinderen en jongeren opgroeien, gezonder. Bijvoorbeeld: op school werden de lessen lichamelijke opvoeding niet of onregelmatig gegeven. Nu sporten de leerlingen 1 keer per week en op termijn 2 keer. Ter vergelijking: in ons Nationaal Preventieakkoord is vastgelegd dat Nederlandse kinderen op de bassischool 3 keer per week bewegingsonderwijs gaan krijgen.”  

Wat kun je met de master in de dagelijkse praktijk?  

“Ik kan gaan werken als programmamanager in de sport- en gezondheidssector en als sportinnovator. Op korte termijn wil ik programma’s maken voor bijvoorbeeld de sporttrainingen die ik nu geef. Deze kunnen ook bij andere bedrijven en teams worden ingezet. Binnenkort ga ik als coach mee met het Nederlands team freestyle snowboarden naar Oostenrijk en Italië. Een droomopdracht, die door corona telkens werd uitgesteld. Misschien kan ik in de toekomst bij dit team een rol vervullen. Of bij JOGG. De resultaten van mijn onderzoek kunnen een opening zijn voor verder onderzoek op Bonaire of een van de andere BES-eilanden. Het liefst zou ik daar dan weer onderdeel van zijn. Maar voor nu wil ik dit jaar knallend afmaken!”

Sport- en Beweeginnovatie
 

Over deze masteropleiding

Obesitas, vergrijzing, vereenzaming: de maatschappij staat voor grote uitdagingen. Zet de kracht van sport en bewegen in en ontwikkel duurzame oplossingen met de master Sport- en Beweeginnovatie. Daarmee help jij mensen en organisaties vooruit binnen het domein sport, bewegen en gezondheid.

studenten lopen door gang

Meer lezen?

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

27090e74-0cf6-11ee-ab32-02565807075b Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

74f4f9ea-0cf6-11ee-a058-02565807075b