Master Mind "Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

371001 beeld voor han rubriek master mind - verhalen van masterstudenten

Meer dan de helft van onze masterstudenten legt wekelijks een behoorlijke afstand af om colleges te volgen. Zij kozen voor een van de unieke masteropleidingen bij de HAN, waarvoor je wel naar Arnhem of Nijmegen móét komen. In de rubriek Master Mind vertellen studenten waarom. Deze keer: Yara Kikken.

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Ze leert er mee te werken aan oplossingen voor sociaal-maatschappelijke vraagstukken zoals obesitas, vergrijzing en vereenzaming. Door innovaties te onderzoeken en door te voeren, waarbij sport een belangrijke rol speelt. 

Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal, waar het hart van de Nederlandse topsport dagelijks traint. “Een fantastische locatie om colleges te volgen", vindt Yara. 

Waarom koos je voor deze masteropleiding? 

"Na mijn opleiding Sportkunde aan Fontys Hogeschool wilde ik me verder verdiepen in mijn vakgebied. Toevallig zag ik een Facebook-banner voorbijkomen met deze master, die alleen op de HAN wordt gegeven. Dat ik daar wat verder voor moet reizen, is geen probleem. Blijven leren is een rode draad in mijn leven, want ik wil me persoonlijk en professioneel blijven ontwikkelen.”  

Wat maakt deze master voor jou dé master?  

“Dat is de combinatie van de lesstof, een ervaren docententeam, een gemotiveerde groep medestudenten en dat ik mijn eigen koers kan varen. Dat zelfstandig werken is een grote uitdaging. Je wordt daarin vrijgelaten, want dat hoort bij het creatieve proces van een master. Het zorgt voor interessante gesprekken met andere studenten en docenten. De opleiding geeft me een boost: inhoudelijk en persoonlijk zet ik grote stappen.” 

27090e74-0cf6-11ee-ab32-02565807075b Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.
Yara Kikken, masterstudent Sport- en Beweeginnovatie

Wat vind je van het niveau van de master? 

“Er is een duidelijk niveauverschil met mijn hbo-opleiding; dat is ook te verwachten van een master. Ik krijg meer verdiepende lesstof. We hebben een team van deskundige docenten, waarvan er veel ook wetenschappelijk onderzoek doen. Voor mij is de lesstof meteen toepasbaar in de praktijk. Daarnaast bestaat onze groep bestaat uit 15 studenten, die allemaal een vooropleiding in de sport volgden. Je leert weer van elkaars expertise!” 

Waar gaat je onderzoek over? 

“Ik doe mijn onderzoek bij de gemeente Valkenswaard. Daar richt ik me op de sport- en beweegparticipatie van ouders in de leeftijd van 21 tot 35 jaar, met minimaal 1 kind op de basisschool. Deze gemeente wil dat iedereen een leven lang sport en beweegt. Dat aandeel ligt nu rond de 50 procent. Ik breng in kaart wat nodig is om meer ouders in beweging te krijgen en wat de redenen zijn dat ze nu niet sporten of onvoldoende bewegen. Een percentagestijging van 1 tot 2 procent is reëel. Deze maand ga ik de vraagstelling van het onderzoek inleveren. Daarna ga ik door met de volgende fase: oplossingen bedenken en die uitproberen.” 

Hoe zit het met je werk-privébalans? 

“Bij aanvang werd gezegd dat de studie je zo'n 20 uur per week kost. Nou, dat is ook echt zo! In combinatie met 2 banen vraagt dat om een strakke tijdsplanning. Het betekent dat ik weleens een avondje met vriendinnen over moet slaan. Maar, ik doe deze opleiding met zoveel plezier dat het me niet uitmaakt dat ik er tijdelijk andere dingen voor moet laten schieten."  

"Bij de gemeente Valkenswaard ben ik, een maand nadat mijn stage begon, ook aangenomen als sportconsulent. In die functie ben ik programmaleider van Bewegend Leren op basisscholen. Ik begeleid 1e- en 2e-jaars stagiaires Sportkunde van Fontys Hogeschool. Zij geven lessen Bewegend Leren, waarbij leerlingen op een actieve manier bezig zijn met de lesstof. Groot voordeel hiervan is dat door bewegen het brein beter functioneert en je de lesstof beter opneemt. Daarnaast werk ik als cliëntbegeleider in een woongroep voor gehandicapten en ben ik vrijwillige brandweervrouw.” 

Ik doe deze opleiding met zoveel plezier; het maakt me niet uit dat ik er tijdelijk andere dingen voor moet laten schieten.

Wat kun je met de master in de dagelijkse praktijk?  

“Als master sportinnovator kan ik diverse kanten op. Bij de gemeente Valkenswaard is de functie nog onbekend, maar dat kan veranderen. Daarnaast zou sport- en beweeginnovatie ook toepasbaar zijn in de gehandicaptenzorg waar ik werk, of bij de brandweer. Als ik klaar ben met deze master kan ik een innovatie van a tot z doorvoeren. Ik breng het probleem en de vragen in kaart en regel het traject, met een evaluatie na afloop. Eigenlijk kan dit proces bij bijna ieder bedrijf worden ingezet.” 

Is de hbo-master een onbekend fenomeen?  

“In mijn omgeving ben ik de enige die een hbo-master doet. Wel word ik bij de gemeente begeleid door iemand die deze master ook heeft gedaan. Vaak weten anderen het verschil tussen een hbo- en wo-master niet. Bij een wo-master doe je wetenschappelijk onderzoek, bij een hbo-master doe je meer onderzoek in de praktijk. Ik bedenk, onderzoek en test nieuwe ideeën en realiseer een concreet innovatieproject op het gebied van sport en bewegen. Het innoveren is in de hele leerlijn verweven.” 

Sport- en Beweeginnovatie
 

Over deze masteropleiding

Obesitas, vergrijzing, inactieve bevolkingsgroepen... De sportsector én de maatschappij staan voor grote uitdagingen waarop innovatieve oplossingen het antwoord zijn. Met de Master Sport- en Beweeginnovatie op Papendal help jij mensen beter presteren op het werk, op school en privé.