GRIP op je groep

Je beschikt over een groot arsenaal aan vaardigheden. Tóch kunnen bepaalde vraagstukken zich (in alle hevigheid) opnieuw voordoen als een situatie of je rol verandert. Het vraagt om ervaring om situaties te leren herkennen.
Klassenmanagement
Hoe organiseer je je klas, routines en gedragsverwachtingen? Soms is het lastig orde te houden en chaos te voorkomen

3 tips voor goed klassenmanagement
Klassenmanagement staat niet binnen een dag. Dat vraagt tijd. En daarbij is de ene klas de andere niet. Het is steeds opnieuw uitvinden. 3 tips die je kunnen helpen bij een goed klassenmanagement:
Instructie
Je hebt tijdens je opleiding al verschillende instructiemodellen voorbij zien komen, maar eenmaal in de praktijk is het prettig om een en anders nog eens kort door te nemen. Hoe geef je les met structuur én energie, zodat je leerlingen gemotiveerd blijven en succes ervaren — en jij ook? Hoe speel je slim in op verschillen, zonder de lat lager te leggen, maar met meer leerwinst en plezier voor iedereen?

Positieve relatie opbouwen
Voor de motivatie en betrokkenheid voor de leerling en het werkgeluk voor jezelf is een positieve relatie opbouwen met elkaar belangrijk. Soms is het zoeken naar de balans tussen nabijheid en professionaliteit.

Differentiëren
Het is belangrijk om tegemoet te komen aan verschillen van leerlingen in de groep. Dit voorkomt dat ze ongemotiveerd raken.
In hoeverre kunnen leraren van groep 3 t/m 8 differentiëren in hun lessen? Het ADAPT-onderzoek 'kijkt’ naar 23 indicatoren in 4 fasen van differentiatie: de periode- en blokvoorbereiding, de lesvoorbereiding, de lesuitvoering en de evaluatie.
6 aanbevelingen voor differentiatie
Door te differentiëren sluit je beter aan bij wat leerlingen nodig hebben. Dat voorkomt verveling of frustratie. — twee grote oorzaken van onrust in de klas. Differentiëren helpt vaak om orde te houden in de klas.
Pedagogisch Prioriteitenspel
Lesgeven kan soms eenzaam zijn. Hoe start je dan een dialoog over het vak. Het Pedagogische Prioriteitenspel helpt dit gesprek op gang. (Toekomstige) leraren ontdekken met dit spel welke pedagogische idealen hun belangrijkste drijfveer zijn.

Didactisch coachen
Loop je tegen veel zaken aan? Bij coachen ga je uit van wat wél kan. Maak kennis met de post-hbo opleiding didactisch coachen!

















