Nieuws

Studenten Verpleegkunde leren reanimeren met Virtual Reality
De opleiding Verpleegkunde introduceert een nieuwe manier van leren: studenten oefenen voortaan ook reanimatie in een virtuele wereld, met VR-brillen. Samen met iXperium Health en het Praktijkhuis AGV voegde de opleiding Verpleegkunde een interactieve leeromgeving toe, die het onderwijs naar een hoger niveau tilt.

Nieuwe duolector Leren met ict: dr. Heleen Pennings
Het CvB heeft dr. Heleen Pennings benoemd als lector Leren met ict bij de Academie Educatie. Het lectoraat Leren met ict is de lead kennispartner van het iXperium Centre of Expertise Leren met ict. Samen met dr. Marijke Kral zal Heleen per 1 november als duolector leiding gaan geven aan onderzoek en samenwerking rond leren met ict.

iXperium verwelkomt programmamanager Ankie
Ankie van de Kruijs is gestart als programmamanager bij het iXperium Centre of Expertise Leren met ict. Met haar ervaring in programmamanagement, innovatie en strategie versterkt ze de verbinding tussen onderwijs, onderzoek en werkveld.

Virtual Reality (VR) is niet langer toekomstmuziek binnen de HAN
Wat zes jaar geleden begon in het iXperium Health, met het in co-creatie ontwikkelen van een VR- Simulatie waarin men gespreksvaardigheden kan oefenen, groeide uit tot het implementeren van VR in de propedeuse van de opleiding Verpleegkunde (470 studenten).

Slimmer werken in de maakindustrie
Slimmer produceren, sneller leveren – digitalisering verandert het mkb razendsnel. Hoe blijf je bij? In deze podcastaflevering van iXperium Smart Industry gaat programmamanager Kees van de Sant in gesprek met drie experts over de kansen en knelpunten van digitale transformatie in de maakindustrie.

Docentprofessionalisering met ict: van ambitie naar borging
De inzet van ict in het onderwijs is inmiddels vanzelfsprekend, maar dat geldt nog niet voor de manier waarop docenten daarin worden ondersteund en opgeleid. Veel docenten voelen zich bovendien nog onvoldoende competent om ict effectief in te zetten in hun onderwijspraktijk.

Van data naar daadkracht: leren en lesgeven met ict op de HAN
Digi- en datavaardige studenten én medewerkers, flexibilisering en blended onderwijs behoren tot de speerpunten van het koersbeeld van de HAN 2022-2028. Hoe staat het er anno 2025 voor met de digitale competenties van HAN-docenten en -instructeurs?
AI als ondersteuning voor inclusief onderwijs
Hoe kan AI leerkrachten helpen om visueel beperkte leerlingen beter te begeleiden? Deze vraag staat centraal in ‘De inclusieve VIP onderwijsassistent’, een co-creatieproject van het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI), het Lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering en iXperium.

Duurzaam samenwerken loont
Het Lectoraat Technologie voor Gezondheid is – samen met The Simulation Crew en GGZ instellingen Karakter, VIGO en STEVIG genomineerd voor de ICT&health Award 2025 in de categorie ‘Beste samenwerking in de zorg’.

IXperium Smart Industry versnelt adoptie digitale technologie
De digitale technologie ontwikkelt zich in razendsnel tempo. En de tekorten op de arbeidsmarkt lopen op. De arbeidsproductiviteit daalt terwijl deze zou moeten stijgen om concurrerend te blijven in de wereld. Slimmer werken is hierbij de oplossing.
