Kansrijk Ondernemen
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Klimaatverandering, digitalisering, tekorten in de zorg. Dit soort vraagstukken schreeuwen om ondernemers die slimme oplossingen ontwikkelen. Hoe koppel je jonge ondernemers en deze belangrijke vraagstukken? En vice versa?

Onze tijd wordt gekenmerkt door onzekerheid en complexiteit, vertelt Thomas Lans, lector Kansrijk ondernemen op de HAN. “De problemen waar we tegenaan kijken, lijken steeds ingewikkelder te worden.”

Ondernemen in een onzekere wereld

Dat klinkt als een sombere boodschap, maar veel ondernemers functioneren juist goed in onzekere en complexe situaties, concludeert hij. Daarom moeten jongeren die een eigen bedrijf willen beginnen, worden gestimuleerd. “Dat mensen geboren worden als ondernemer is een mythe. We moeten ze helpen met kennis, kunde en het opbouwen van een netwerk.”

Luister de podcast

Het Ondernemerslab aan de Houtwerf in Nijmegen speelt hierin een belangrijke rol. Wie het lab binnenstapt, stuit op een industriële omgeving vol voorbeelden van lokale ondernemers. Zo zit er het succesvolle bedrijf Sit & Heat, opgericht door een HAN-alumnus. Zijn product - elektrisch verwarmde kussens - wordt op allerlei plekken toegepast, waaronder het Philips Stadion in Eindhoven.

Beluister de Changemaker podcast.

Ondernemers koppelen aan vraagstukken

In het lab wordt ondernemerschap onderzocht. Hier wordt onder meer bekeken wat de beste methoden zijn om ondernemende studenten - en andersom - aan belangrijke vraagstukken te koppelen. Dat soort vragen beantwoordt de HAN overigens niet alleen. Er zijn ook andere organisaties bij het Ondernemerslab betrokken, zoals de gemeente Nijmegen, het Techniekpact en StartUp Nijmegen.

Het Ondernemerslab staat ook symbool voor de inspanningen die de HAN levert om ondernemers op weg te helpen. Dat gebeurde al voor de oprichting van het lab. Een sprekend voorbeeld is HAN-student Floris Toorenburg. Hij is mede-eigenaar van bordspellenbedrijf Meeples Groep, dat zo’n 2000 verschillende spellen uitgeeft.

Bordspellenbedrijf met steun van de HAN

Floris werd al vroeg in zijn opleiding geholpen met de ontwikkeling van zijn bedrijf. Hij mocht stage lopen bij zijn eigen bedrijf, kreeg advies vanuit de HAN voor een fusie, maakte via de HAN aanspraak op bedrijfssubsidies en doet samen met het lectoraat Kansrijk Ondernemen onderzoek naar de verduurzaming van Meeples Groep. Hoe Toorenburg dat heeft ervaren, hoor je in de podcast HAN Changemakers.

Meer HAN Changemakers Podcasts?

Supermarktsafari’s voor een betere gezondheid

Ongezond eten heeft allerlei negatieve gevolgen. Het kan leiden tot diabetes en andere chronische ziektes. Een gezond dieet is dan ook van belang, maar hoe stimuleer je dat? Om daar achter te komen, duiken onze podcastmakers de supermarkt in.

132433 presentatie groente en fruit op tafel