Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Changemakers

E-sporters lijken meer op topsporters dan op gamers

Digitaal racen, schieten en voetballen is serious business. Steeds meer geld gaat om in esports. Op de HAN University of Applied Sciences onderzoeken we hoe deze populaire esports bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken, zoals sociale cohesie. “Gamen is de meest inclusieve vorm van sporten.”

06 mei 2024
HAN Changemaker Podcast - esports als topsport

Studenten strijden voor winst NXP Cup met zelfrijdende auto

De HAN University of Applied Sciences werkt hard aan de ontwikkeling van autonome voertuigen. Er zijn daarbij nog veel drempels te overwinnen voordat we de krant kunnen lezen achter het stuur van onze auto. Welke drempels zijn dat? Onze podcastmakers gingen op onderzoek uit.

02 april 2024
Detailfoto zelfrijdende auto sensor
Changemakers

Hoe houden we onze digitale wereld toegankelijk?

We checken in bij de trein, betalen met ons horloge, bestellen eten via de telefoon. Ons leven wordt steeds digitaler. Hoe zorg je dat digitale diensten voor iedereen toegankelijk zijn, bijvoorbeeld voor slechtzienden? Onze podcastmakers gaan op onderzoek uit.

13 maart 2024
Jongen zit op een bankje en is met zijn mobiele telefoon bezig. Voor hem ligt zijn taststok.
Changemakers

“De keuze voor de opleiding Bouwkunde is de beste keuze ever”

Pleun Homveld verruilde haar studie Geneeskunde (waar ze bijna mee klaar was) voor de opleiding Bouwkunde. “Je kunt zeggen dat het een stap terug is, maar voor mij zijn het 5 stappen vooruit. Ik ben zo blij met deze keuze.”

11 maart 2024
Pleun Homveld achter de pc
Changemakers

Werken in de mannenwereld van de civiele techniek

De Bouw en Infra is nog steeds een mannenwereld. Vooral in de buitenfuncties zien we zelden een vrouw rondlopen. Farnaz Amini is wat dat betreft een uitzondering. Ze is werkvoorbereider bij Dura Vermeer en wordt gezien als echte bouwvrouw.

05 maart 2024
Portret van deeltijd student Civiele Techniek Farnaz Amini

Zeecontainers stapelen met waterstof

Cadeaus, gadgets, kleding, producten die we bestellen hebben impact op het klimaat. Wat gebeurt er om het vervoer van onze pakketten te verduurzamen? Onze podcastmakers gaan in gesprek met lector Bram Veenhuizen en zoomen in op een deel van de vervoersketen: een machine die (zee)containers stapelt.

31 januari 2024
Aantal trucks van Hyster-Yale staan aan het water

De opkomst van ervaringsdeskundigen

Schulden, verslaving, psychische problemen, ervaringsdeskundigen helpen mensen te herstellen van dit soort ontwrichtende situaties. Maar wat zijn ervaringsdeskundigen precies? En hoe effectief zijn ze? Onze podcastmakers gaan op onderzoek uit.

19 december 2023
videostill HAN investeert in Ervaringsdeskundigheid
Changemakers

Studenten lerarenopleidingen organiseren eerste educatief filmfestival

Hoe kan je film inzetten in je onderwijs? Waarom is het belangrijk? Want welke bijdrage heeft film op de ontwikkeling van jongeren? Op donderdag 16 november organiseerden studenten van de lerarenopleidingen het RealView Filmfest, een educatief filmfestival voor alle studenten en medewerkers van de lerarenopleidingen.

07 december 2023
unsplash popcorn image voor community event
Changemakers

Een groene bank voor een leefbare stad

Klimaatverandering zorgt voor weersextremen, waardoor het in steden vaak steeds warmer wordt. Hoe gaan steden daarmee om? En welke rol spelen studenten van de HAN University of Applied Sciences hierin? Om daarachter te komen, nam onze podcastmaker plaats op een bijzondere stadsbank.

21 november 2023
Arnhem Centraal Station met trolleybussen

Ondernemen met Gamen

Klimaatverandering, digitalisering, tekorten in de zorg. Dit soort vraagstukken schreeuwen om ondernemers die slimme oplossingen ontwikkelen. Hoe koppel je jonge ondernemers en deze belangrijke vraagstukken? En vice versa?

23 oktober 2023
Beeld tbv installatie lector Thomas Lans op 18 november 2022