Podcast - HAN Changemakers

Supermarktsafari’s voor een betere gezondheid

Groente en fruit, voor een gezond dieet?
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Ongezond eten heeft allerlei negatieve gevolgen. Het kan leiden tot diabetes en andere chronische ziektes. Een gezond dieet is dan ook van belang, maar hoe stimuleer je dat? Om daar achter te komen, duiken onze podcastmakers de supermarkt in.

Culturele competenties

Onderzoekers vermoeden dat onder andere de culturele competenties van zorgmedewerkers - waaronder diëtisten - een belangrijke rol spelen bij slechte eetgewoonten. Kunnen zij met meer kennis van andere culturen bijvoorbeeld betere zorg geven tijdens hun werk? Wellicht door daar op een andere manier op in te spelen wanneer zij te maken hebben met zorg aan mensen met een migratieachtergrond. Mirjam onderzocht hoe diëtisten dit doen. Daar kwam onder meer een post-hbo-opleiding voor diëtisten uit voort.

Luister de podcast

Mirjam begeleidt ook studenten Voeding en Diëtetiek. Deze studenten werken aan projecten waarin ze voedingsadvies beter afstemmen op de behoeftes van mensen met een migratieachtergrond. Zo is er een groep die het voedselaanbod van de Voedselbank onder de loep nam om te kijken of mensen wel begrijpen wat ze met de aangeboden ingrediënten kunnen koken?

Beluister de Changemakers podcast

Met azc-bewoners op supermarktsafari

Andere Voeding en Diëtetiek-studenten ontwikkelden een rondleiding door de supermarkt - de supermarktsafari - waarin ze mensen voedingsadvies geven. Voor mensen met een migratieachtergrond is het niet altijd eenvoudig om Hollandse producten op waarde te schatten. En hoe eet je gezond als je weinig te besteden hebt?

Ben je benieuwd naar hun ervaringen, luister dan naar de podcast. Daarin nemen studenten Celine Husen en Habir Amhed je mee op supermarktsafari. Mirjam Jager vertelt meer over haar onderzoek en wat er in de toekomst moet gebeuren in de diëtetiek om gezondheidsverschillen in Nederland te verkleinen.