Een woning die meedenkt en meevoelt met bewoners

Het mag duidelijk zijn dat er iets groots moet gebeuren in de zorg. De drastische tekorten aan goede mensen zijn in combinatie met een toenemende vraag naar zorg een enorm maatschappelijk probleem. Hoe mooi zou het zijn als mensen met dementie in een intelligent en empathisch huis wonen die bewoners op maat ondersteunt in de dagelijkse activiteiten.

Dame met een tablet in de keuken

In het onderzoekproject Wie Zorgt gaan onderzoekers weer een stap verder naar de woning als mantelzorger. Nu met AI zodat de woning meedenkt en meevoelt met de bewoner.  En dan vooral gericht op eten en drinken. Onderzoekers Ruth Bles en Gerald Gosselink-Ramos hopen een zorgomgeving te creëren die anticipeert op en zich aanpast aan de behoefte van zowel de ouderen met dementie als aan de zorgprofessional. “We kennen de doelgroep uit eerdere projecten, maar hebben natuurlijk veel gesprekken met allerlei zorginstellingen. Voor de AI-kennis werkt de HAN samen met de Hogeschool van Amsterdam.”

De geur van wortelstamppot

De onderzoekers experimenteren met geuren, geluiden en licht als herinnering voor mensen met dementie zodat ze niet vergeten op een bepaald moment te eten. En dan op zo’n manier dat de trigger aansluit bij de wensen van het individu. Dus voor iemand die graag met brood ontbijt klinkt er in de ochtend het geluid van een boterham die uit een broodrooster springt en ruikt het naar versgebakken broodjes. Ter herinnering dat het tijd is om te ontbijten. Of rond 18.00 uur trekt de geur van wortelstamp door de woning bij iemand die vroeger gek was op dit gerecht.

Waardevolle samenwerking

“We werkten eerder ook al met technologische toepassingen, maar nu gaan we van ‘gewone’ AI naar intelligente AI,” vertelt Gerald. Het is een mooie samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam. “Wij kennen de doelgroep en zij weten veel van AI-toepassingen. De focus ligt dan ook op de ontwikkeling van een slimme (woon)voorziening vanuit de samenwerking tussen wetenschap en praktijk.”

Meer waarschijnlijkheid

Ruth concretiseert: “Voorheen konden we beweging monitoren en meten of een koelkast openging. Maar of iemand met dementie daadwerkelijk iets at, was lastig te achterhalen. Dankzij AI kunnen we veel verdergaan. Een IPO-student startte eerder met meten hoeveel gewicht er op een bord ligt. Het geeft nog geen zekerheid of er daadwerkelijk gegeten is, maar dankzij AI is er wel meer waarschijnlijkheid. Dit soort technieken schelen de Thuiszorg & mantelzorgers veel tijd. Ze hoeven nu niet meer in keukenkastjes te snuffelen om te zien wat er na een week nog staat of het gesprek aan te geven met mantelzorger. In het dossier kijken, zegt al voldoende. Let wel: “AI gaat de mens niet vervangen. Het is een aanvulling voor als de hulp er niets is. The next best thing.”

Symposium Het Nieuwe Wonen

Zo zetten we steeds kleine stapjes in de empathische woning. Ook deze ontwikkeling in het toekomstige wonen komt aan bod tijdens het symposium ‘Het Nieuwe Wonen’ dat 11 okotber in het VASIM-gebouw in Arnhem gehouden wordt.